Witam
Dziś proponuję artykuł na temat emocji u dzieci. Dzieciństwo to okres, w którym chwiejność emocjonalna jest duża, a dziecko uczy się dopiero radzić sobie z emocjami. Tymi pozytywnymi i tymi trudnymi także, a rola rodzica w tym procesie jest bardzo ważna.
Pozdrawiam. K. Mrowiec
Gdy emocje miotają dzieckiem – jak pomóc mu się uspokoić?
Wiele dzieci ma trudności z kontrolowaniem emocji: wpada w furię, wybucha, marudzi, kłóci się. Przyczyną każdego z tych zachowań są silne emocje, których dziecko nie potrafi kontrolować. I choć w niektórych przypadkach złe zachowanie to sposób wymuszenia na rodzicach tego, czego chce maluch, wiele dzieci jest po prostu wrażliwych, przez co trudno im zachować spokój. Na szczęście spokoju można się nauczyć, a o tym, jak do tego dojść, piszemy w poniższym artykule.
Chwiejność emocjonalna, czyli co?
Dr Lindsey Giller, psycholog kliniczny pracujący w Instytucie Psychicznego Zdrowia Dziecka w USA tłumaczy, że „o chwiejności emocjonalnej możemy mówić wtedy, gdy reakcje dziecka są silniejsze niż u rówieśników czy rodzeństwa”. Dodaje, że dziecko z chwiejnością odczuwa emocje szybciej i bardziej intensywnie, a po stresującej sytuacji wolniej wraca do siebie. Może to być przyczyną większej podatności na impulsywne zachowania.
Dr Giller zwraca również uwagę na fakt, że w sytuacji, gdy dziecko odczuwa silne emocje, półkula mózgu odpowiedzialna za emocje nie komunikuje się z półkulą „racjonalną”, która w normalnych warunkach odpowiada za regulację pobudzenia. Z tego powodu rozmowa z dzieckiem z chwiejnością emocjonalną jest możliwa dopiero po tym, jak emocje opadną.
Trudna sztuka analizy emocji
Pomoc rodziców w nauce rozumienia odczuć jest nieoceniona. Kluczem jest uświadomienie sobie, że emocje kumulują się w czasie i przekazanie tego dziecku. Maluch powinien wiedzieć, że wybuchy płaczu czy złości nie biorą się znikąd. Kiedy nauczy się szybciej zauważać i nazywać emocje, nie dopuści do sytuacji, w której będą musiały wybuchnąć.
Ważne jest, by samemu zrozumieć i wytłumaczyć dziecku, że negatywne emocje są równie przydatne jak pozytywne. Choć rodzice chcą dla swoich dzieci przede wszystkim tych drugich, muszą pozwolić maluchowi poznać cały wachlarz odczuć. Z drugiej strony dzieci często same nie chcą zaakceptować emocji negatywnych. Dr Stephanie Samar z Instytutu Psychicznego Zdrowia Dziecka twierdzi jednak, że ich akceptacja jest „fundamentem rozwiązania problemów z radzeniem sobie z nimi”.
Sposoby na okiełznanie trudnych odczuć
Istnieje całe mnóstwo strategii, które pomogą zarówno młodszym, jak i starszym dzieciom w nauce rozumienia emocji. Im więcej z nich zastosujemy w praktyce, tym lepsze efekty odniesiemy.
Docenianie dziecięcych odczuć
Gdy dziecko wie, że rodzic rozumie i akceptuje jego uczucia, łatwiej jest mu się uspokoić. Dr Giller podkreśla jednak, że „docenienie jest okazywaniem akceptacji, a nie dawaniem przyzwolenia”.
Efektywne docenianie oznacza poświęcenie dziecku niepodzielnej uwagi. To pozwoli uniknąć wybuchu w sytuacji, gdy dziecku trudno jest zapanować nad emocjami. Według Dr Samar w ten sposób łatwiej jest dostrzec, jak zmienia się wyraz twarzy i mowa ciała malca. W zrozumieniu jego perspektywy pomocne będą pytania, takie jak „Czy dobrze rozumiem?”, a także szczere przyznanie się do tego, że coś jest dla nas niejasne.
Celowe ignorowanie
Docenianie uczuć nie jest równoznaczne z poświęcaniem uwagi złemu zachowaniu. Intencjonalne ignorowanie marudzenia czy wybuchów emocjonalnych jest jednym ze sposobów na zmniejszenie prawdopodobieństwa, że pojawią się znowu. Dr Giller zwraca uwagę, że „kluczem do skuteczności tej metody jest ponowne zwrócenie uwagi na dziecko w momencie, gdy zacznie robić coś, co możemy pochwalić”.
Rodzicielska uwaga
Uwaga poświęcana dziecku jest jednym z najpotężniejszych sposobów wpływania na jego zachowanie. Dr Giller mówi, że „jest ona dla dziecka jak cukierek”. Mechanizm jest prosty: uwaga zwiększa częstość tych zachowań, na których ją skupiamy.
Gdy chcemy wykształcić w malcu nowe zachowanie, powinniśmy chwalić je i zauważać tak często, jak tylko się pojawi. Dr Giller radzi, by robić to „szczerze i entuzjastycznie, a do tego konkretnie, by dziecko wiedziało, za co dokładnie jest chwalone”. Podczas nauki panowania nad trudnymi emocjami oznacza to zauważanie każdej, nawet najmniejszej próby uspokojenia się. Może to być chociażby pochwała tego, że maluch wziął głęboki wdech w trakcie napadu histerii.
Jasne wymagania
Innym sposobem na uchronienie dziecka przed chwiejnością emocjonalną jest stawianie zrozumiałych wymagań i konsekwentne przestrzeganie zasad. Według dr Samar wymagania i zasady powinny być jasne i krótkie, a dodatkowo komunikowane w chwilach spokoju. To pomoże dziecku wyrobić w sobie poczucie kontroli.
Czasem stajemy przed zmianami, których nie można przewidzieć. Takie sytuacje są szczególnie trudne dla dziecka chwiejnego emocjonalnie. By ułatwić malcowi poradzenie sobie z nimi, warto ostrzec go, zanim nastąpi zmiana. Dzięki temu poczuje się lepiej przygotowany i bezpieczniejszy, a przez to również spokojniejszy.
Opcje do wyboru
Gdy dziecko będzie musiało zrobić coś, czego nie lubi, możliwość wyboru może zredukować intensywność emocji i pomóc w przystosowaniu się. Dodatkowo, jak dodaje dr Samar, możliwość wyboru nie dopuszcza do rozpoczęcia uciążliwych negocjacji, które mogą prowadzić do napięć. Wystarczy po prostu powiedzieć: „Możesz zrobić ze mną po zakupy albo pójść z tatą odebrać twoją siostrę z przedszkola. Co wybierasz?”.
Myślenie do przodu
Jeśli wiemy, że zbliża się sytuacja, która będzie trudna emocjonalnie dla dziecka, warto spróbować poradzić sobie z nią zanim zdąży się pojawić. Porozmawiajmy szczerze o tym, co ma się zdarzyć i z jakimi negatywnymi emocjami może się to wiązać. Najlepiej będzie wybrać moment, w którym zarówno dziecko, jak i rodzic są spokojni. Wtedy łatwiej będzie postanowić, jak poradzić sobie z trudną sytuacją.
Karmelek | spektakl online dla widzów 4+
https://conamiescie.info/event/teatr-w-domu-karmelek-spektakl-online-dla-widzow-4/
SZANOWNI PAŃSTWO
W celu ograniczenia niebezpieczeństwa zarażenia się koronawirusem COVID-19, prosimy o przesyłanie wniosków o przyjęcie dziecka do przedszkola oraz innych dokumentów/oświadczeń potwierdzających spełnianie przez dziecko kryteriów określonych w postępowaniu rekrutacyjnym na skrzynkę mailową przedszkola w formie skanów lub fotografii.
Po ustaniu zagrożenia będzie możliwe uzupełnienie dokumentacji w postaci papierowej. Zachęcamy również do składania dokumentacji do skrzynki listowej znajdującej się przy wejściu do przedszkola. Poczta ze skrzynki listowej przy przedszkolu jest codziennie wyjmowana.
Mogą Państwo również wysłać list z dokumentacją związaną postępowaniem rekrutacyjnym korzystając z tradycyjnej poczty.
Wniosek wraz z dokumentacją można pobrać drogą elektroniczną ze strony wybranego przez Państwa przedszkola.
Wnioski o przyjęcie dziecka do przedszkola wraz z dokumentacją przyjmowane będą drogą e-mailową do 8 kwietnia 2020 r. do godziny 12.00.
Informacje o decyzjach władz będziemy przekazywać na bieżąco w zakładce Aktualności.
W związku z nowym rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 20 marca 2020 roku, które nakłada na nas od 25 marca 2020 roku realizowanie podstawy programowej, tzw. kształcenie na odległość, zwracamy się z serdeczną prośbą o wykonywanie każdego dnia zadań umieszczanych na stronie internetowej naszego przedszkola w zakładce ZDALNE NAUCZANIE.
Wiemy, że jest to sytuacja trudna zarówno dla Was Rodziców, jak i dla nas. Najważniejsze jest jednak, aby zminimalizować możliwość rozprzestrzeniania się wirusa, aby dzieci zdrowe i pełne energii wróciły jak najszybciej do przedszkola.
Prosimy również o komunikowanie na naszego maila przedszkolnego www.przedszkole1zywiec@op.pl trudności związanych z dostępem do podawanych przez nas materiałów edukacyjnych.
Pozdrawiamy Państwa bardzo gorąco, życzymy zdrowia, cierpliwości oraz ogromu fantastycznych pomysłów na zabawę z własnymi dziećmi.
Zachęcamy Państwa do dzielenia się z nami ciekawymi sposobami na spędzanie czasu z dzieckiem w domu. Możecie Państwo przesyłać zdjęcia wytworów dziecięcych prac, zabaw, które zamieścimy na stronie internetowej przedszkola w zakładce – Galeria zdjęć pod nazwą - Bawię się i uczę w domu.
Prosimy także o gromadzenie zrealizowanych materiałów edukacyjnych w „teczce przedszkolaka” i dostarczenie po powrocie do przedszkola nauczycielom prowadzącym grupę.
Jeśli nie masz za wiele czasu lub po prostu potrzebujesz odpocząć, a Twoje dziecko marudzi i nie wie, co ze sobą zrobić, zaproponuj mu, by pobawiło się papierem toaletowym. Tak, papierem toaletowym. Daj dziecku rolkę papieru i niech samo wymyśla, co może z nim zrobić. Jeśli Twoje dzicko potrzebuje wskazówek, by rozpocząć zabawę, doradź mu niech owija papierem siebie i udaje mumię albo owija meble dookoła, samochody, klocki itp.
Kilka groszy na papier i co najmniej godzinę spokoju :)
O! Widzę grzeczne dziecko!
Cieszę się, że słuchasz rodziców i pamiętasz o zdrowych przekąskach.
Tak, tak - wiem... "Wszędzie dobrze, ale w domu najlepiej".
Na stronie interetowej www.mac.pl dodatkowo udostępnione zostały materiały muzyczne. Rodzice mogą założyć konto na stronie i bezpłatnie z nich korzystać. Zapraszamy srdecznie!
Linkt do rejestraji:
-> z paska profilu proszę wybierać opcję „rodzic” i dalej wprowadzać dane wg wytycznych, na podany w trakcie rejestracji adres mailowy przyjdzie prośba o aktywację konta, wystarczy kliknąć w otrzymany link i konto jest aktywne.
Kto lubi zagadki - rączka w górę!
Poproś mamusię, aby zawiązała Ci szalik tak, aby zakrył Twoje oczy. A teraz musisz być bardzo cichutko, bo dziś do Ciebie będą mówiły przedmioty...
Rodziców proszę o zaprezentowanie dziecku następujących zagadek słuchowych: szuranie krzesłem, stukanie o szybę lub stół, zamykanie szuflady biurka, uderzanie łyżeczką o kubek, przelewanie wody, rwanie papieru, tupanie, spadanie kluczy itp.
Co słyszysz? Trudne? To dlatego, że wokół nas jest tak dużo dźwięków, że przestajemy zwracać na większość z nich uwagę.
Drodzy Rodzice!
Kolejne publikacje Wydawnictwa MAC Edukacja są dostępne na stronie www.mac.pl:
CYKL Materiał Poziom
OLEK I ADA karty pracy - cz.2 3-latek [A]
OLEK I ADA karty pracy - cz.2 4-latek [A+]
OLEK I ADA karty pracy - cz.4 5-latek [B]
OLEK I ADA karty pracy - cz.4 6-latek [B+]
NOWE PRZYGODY OLKA I ADY karty pracy - cz.2 4-latek [A+]
NOWE PRZYGODY OLKA I ADY karty pracy - cz.3 5/6latek [BB+]
KOLOROWY START karty pracy - cz.2 3-latek
KOLOROWY START karty pracy - cz.2 4-latek
KOLOROWY START karty pracy - cz.3 5-latek
KOLOROWY START Z PLUSEM karty pracy - cz.3 6-latek
Zachęcamy do korzystania i pozdrawiamy.
Poproście rodziców, żeby podali Wam jeden związek frazeologiczny.
Tak, takie trudne słowa. ZWIĄ-ZEK FRA-ZE-O-LO-GI-CZNY.
O! ja już podaję na dziś: np. „Mieć muchy w nosie”. A teraz szukajcie wspólnych tłumaczeń: Co to znaczy? Kiedy można tak powiedzieć? I o co w ogóle chodzi? (uśmiech na twarzy gwarantowany).
Drogie Dzieci, 21 marca to dzień, w którym świętujemy podwójnie! Dzisiaj mamy możliwość okazać sympatię naszym Przyjaciołom z Zespołem Downa. Przyłączcie się z znami do akcji Skarpetkowe Wyzwanie i ubierzcie na stópki najbardziej kolorowe skarpetki jakie macie. Oczywieście najlepiej nie do pary :) Ta zabawa symbolizuje, że "Inny" czyni świat bardziej kolorowym, pięknym, ciekawszym...
Dzieciaczki, bardzo żałujemy, że w tym pięknym dniu nie jesteśmy razem. Obiecujemy, że po powrocie uczcimy Święto Wiosny wspólnie. A dzisiaj… podwińcie rolety lub odsłońcie firanki, tak aby zobaczyły Was chmury, pąki na drzewach, wiatr i przelatujące ptaki. Poproście Rodziców o włączenie piosenki „Wiosna wiosenka” i zatańczcie najpiękniej jak potraficie. Pamiętajcie, że przyroda na Was patrzy.
Miłego Dnia Wiosny😊
Link do piosenki:
https://www.youtube.com/watch?v=YzMADXJp_Tk
W poniższym linku znajdziecie Państwo wiele ciekawych kart pracy dostosowanych do wieku i możliwości Waszych dzieci! Każdy rodzic znajdzie coś dla swojego dziecka!
Źródło grafiki: www.google.pl
Wiosna już przyszła!!!
Jakie widzisz jej oznaki?
Narysuj krokusa, przebiśnieg, bociana ... lub inny symbol wiosny:)
Co u Ciebie słychać? A co słychać za Twoim oknem?
Umiesz narysować dźwięki, które słyszysz? Spróbuj na pewno sobie poradzisz.
Drodzy Rodzice!
Nasze przedszkole realizując podstawę programową wychowania przedszkolnego korzysta m.in. z publikacji Wydawnictwa Mac Edukacja.
Zapraszamy na stronę www.mac.pl , gdzie można wydrukować publikacje, które są zamieszczone w wersji elektronicznej- wychowanie przedszkolne:
- Nowe przygody Ady i Olka Przygotowanie do czytania, pisania, liczenia – dedykowane 5 – latkom,
Ćwiczenia zawarte w publikacji mają przygotować dzieci do nauki czytania, pisania i liczenia poprzez rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, ćwiczenia słuchowe, ćwiczenia grafomotoryczne oraz różnorodne zadania z zakresu: orientacji przestrzennej, kształtowania pojęć liczbowych, liczenia i rozwijania intuicji geometrycznej.
- Nowe przygody Ady i Olka Litery i liczby cz.1 i cz.2 - dedykowane 6 – latkom,
Publikacja zawiera: ćwiczenia w czytaniu, pisaniu, liczeniu; ćwiczenia grafomotoryczne; ćwiczenia pomocne w poznawaniu przyrody i otaczającego dzieci środowiska społecznego"
Można drukować wybrane strony, utrwalać poznane literki lub wybierać ćwiczenia, które zainteresują przedszkolaków.
Zachęcamy do pozostania w domu i zabawy.
Pozdrawiamy!
Zdziwicie się bardzo, bo do tej zabawy nie potrzeba mapy. Skarb nie jest głęboko schowany… Uwaga… Zaczynamy… Kierujemy się w stronę półki z książkami i sprawdzamy bardzo dokładnie, czy wśród Waszych ulubionych bajeczek nie ma książki, którą dostaliście już dawno temu, ale nie było czasu, aby ją przeczytać.
I co jest? Znaleźliście swój skarb?
Jeśli tak, to wiecie co robić dalej😊 Miłego słuchania.
Witajcie Drogie Dzieci😊 Nie możemy spotkać się w naszym kolorowym budynku przedszkola, więc chcemy zaprosić Was do wspólnej zabawy w domu. Na co dzień nie ma czasu na takie przyjemności, ale teraz, gdy ważne jest, abyście spędzali czas w domu, proponujemy zabawę w bicie rekordu chodzenia w piżamie.
Hi hi, śmieszne😊
Komu z Was uda się najdłużej? Ubieramy piżamki i zaczynamy! Oczywiście można piżamkę zdjąć do kąpieli i podczas zakładania czystej.
Powodzenia!
Z uwagi na działania prewencyjne dotyczące zminimalizowania ryzyka wystąpienia zakażenia koronawirusem i w oparciu o rekomendacje Burmistrza Miasta Żywca informujemy, iż w przedszkolu zostają odwołane zajęcia w okresie od 16.03 do 25.03.2020.
Zawieszone zostaje również postępowanie rekrutacyjne do przedszkoli w punkcie 1 harmonogramu, w związku powyższym w tym okresie nie będą przyjmowane wnioski o przyjęcie dziecka do przedszkola. Termin przyjmowania wniosków o przyjęcie dziecka do przedszkola wydłużony będzie do 8 kwietnia do godziny 12.00. Pozostałe terminy bez zmian.
Informacje o decyzjach władz będziemy przekazywać na bieżąco w zakładce Aktualności.