LOGOPEDA

Witam serdecznie i zapraszam do zabawy w domu.

 

Szanowni Rodzice,

w razie pytań, wątpliwości, trudności proszę o kontakt mailowy:

k.biszczan@gmail.com

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Drogie 5-latki, zapraszam do zabawy!

 

 

 

 

  

 

 

 

 

 

 

Wytnij, pomieszaj, przyklej na kartkę z bloku technicznego.

A teraz... ozdób dowolnie krawędzie i prezent dla Babci i Dziadka gotowy!

Plik_1.pdf

 

Pokoloruj kubeczki zgodnie z instrukcją.

Plik_2.pdf

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

pliki_do_druku.cieplo-zimno.pdf

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

pliki_do_druku.prawda_falsz.pdf

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

pliki_do_druku.artykulacja.pdf

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Róznicowanie opozycji fonemowych - pokoloruj / wskaż właściwe sylaby.

pliki_do_druku.opozycje_fonemowe.pdf

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

pliki_do_druku.mis.pdf

 

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Naśladuj Misia Krzysia :)

 

 

 

 

 

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

W sam raz na Rodzinne spotkanie :)

 

gra_planszowa.pdf

 

 

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Pokoloruj pisanki według wzoru.

pliki_do_druku.pisanki.docx

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Umieść postacie w odpowiednich autobusach. Tylko szybciutko, bo za momnet odjadą!

pliki_do_druku.autobus.docx

 

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Smocze smileysurprisecheekywinkdevil miny

--------------------------------------------------------------------------------------

 

 

 

 

 

 

plik_do_druku.wielkanoc.docx

 

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

#zostańwdomu – ćwiczenia logopedyczne przyjdą do Ciebie. Część dwudziesta szósta.

Cecha V: RODZAJ SYGNAŁU, opozycja dźwięk ciągły i przerywany

Dziecko rozróżnia rodzaj słyszanego sygnału poprzez wskazanie planszy symbolizującej dźwięk ciągły (linia ciągła) lub dźwięk przerywany (linia przerywana). Do zabawy należy wykorzystać muzykę i odgłosy środowiskowe.

rodzaj_sygnalu.docx

 

#zostańwdomu – ćwiczenia logopedyczne przyjdą do Ciebie. Część dwudziesta piąta.

Cecha IV: TEMPO, opozycja dźwięk szybki – wolny

1. Szybka – wolna melodia, dziecko dostosowuje tempo tańca do słyszanego utworu muzycznego;

2. Szybka – wolna wypowiedź, rodzic zachęca dziecko do szybkich i wolnych wokalizacji.

 

#zostańwdomu – ćwiczenia logopedyczne przyjdą do Ciebie. Część dwudziesta czwarta.

Cecha III: CZAS TRWANIA, opozycja dźwięk krótki -  długi

1. Dziecko rozróżnia czy dźwięk jest krótki, czy długi poprzez wskazanie planszy symbolizującej czas trwania usłyszanego sygnału dźwiękowego (długi – krótki pociąg);

2. Różnicowanie długa – krótka melodia; dziecko w chwili usłyszenia muzyki zaczyna iść „tip – topami” po wyznaczonej linii przykładając piętę do palców drugiej stopy, każdorazowo rodzic dokonuje z dzieckiem oceny długości przebytej drogi;

3. Różnicowanie długi – krótki wyraz, długa – krótka wypowiedź; dziecko wskazuje planszę symbolizującą czas trwania usłyszanego przekazu językowego;

4. Zabawy z głosem,rodzic zachęca dziecko do krótkich i długich wokalizacji.

czas.trwania.docx

 

#zostańwdomu – ćwiczenia logopedyczne przyjdą do Ciebie. Część dwudziesta trzecia.

Cecha II: CZĘSTOTLIWOŚĆ, opozycja dźwięk wysoki – niski

1. Dziecko rozróżnia czy dźwięk jest wysoki, czy niski poprzez wskazanie planszy symbolizującej częstotliwość (wysoka–niska wieża) lub stawanie na palcach i unoszenie rąk przy dźwięku wysokim, kucanie przy dźwięku niskim;

2. Zabawy z głosem – głos wysoki (śpiew lub wysoki pisk), murmurando (śpiew, mruczenie przy zamkniętych ustach).

czestotliwosc.docx

 

#zostańwdomu – ćwiczenia logopedyczne przyjdą do Ciebie. Część dwudziesta druga.

Do wakacji coraz bliżej, edukacja zdalna trwa dłużej niż przypuszczaliśmy, motywacja do nauki spada… Oczywiście to zupełnie naturalne, ale proponuję, aby w tym tygodniu intensywniej popracować i poćwiczyć z dzieckiem różnicowanie cech dźwięków i mowy. Jest ich 5, więc wystarczy na każdy dzień tygodnia:)

Cecha I: NATĘŻENIE, opozycja cicho – głośno

1. Zabawę zaczynamy od wprowadzenia u młodszych dzieci gestów symbolizujących natężenie – zatykanie uszu oraz palec wskazujący na usta;

2. Następnie zwracamy uwagę dziecka na zmianę głośności instrumentów lub jeśli ich nie mamy można wykorzystać muzykę lub odgłosy środowiskowe (dzwonienie kluczy, stukanie, pukanie, szuranie itp.), dziecko wskazuje planszę symbolizującą głośny lub cichy dźwięk; w późniejszych etapach zwiększamy dynamikę – bardzo głośno, głośno, cicho, bardzo cicho; dziecko wskazuje kredki różniące się wielkością;

3. Istotne jest również kształcenie umiejętności zwracania uwagi na zmianę natężenia głosu, mówienie szeptem (dzieci młodsze prezentacja „gestu ciszy”, dzieci starsze wskazywanie fotografii przestawiającej szepczące osoby) – mówienie głośne (dzieci młodsze prezentacja „gestu za głośno”, dzieci starsze wskazywanie fotografii przedstawiającej osoby zatykające uszy);

4. Autokontrola własnego głosu, wprowadzenie zabawy mówienie ciche (do ucha) – mówienie głośne (krzyk).

natezenie.docx

 

#zostańwdomu – ćwiczenia logopedyczne przyjdą do Ciebie. Część dwudziesta pierwsza.

Różnicowanie opozycji fonemowych w zdaniach.

W ćwiczeniu wykorzystywana jest sytuacja, w której dziecko samo ocenia, a nie jest oceniane przez innych. Rodzic może wykorzystać pacynkę, tłumaczy dziecku: Ta (...) nie potrafi jeszcze dobrze mówić. Czasem się myli. Słuchaj uważnie, bo kiedy się pomyli musimy ją poprawić.

Przykładowy materiał językowy:

Janek je chleb z synką.

Kasia ma cerwoną capkę.

Na stole leży gruszka.

Ola ma nowy lowel.

Tata łowi jiby.

W rzece pływa pomalanczowa lyba.

Szapa jest sielona.

Myszka pije fotę.

W budzie mieszka pies Burek.

Statek stoi w porcie.

Tuturutu na patytu.

Tata czyta dazetę.

 

#zostańwdomu – ćwiczenia logopedyczne przyjdą do Ciebie. Część dwudziesta.

Stymulacja funkcji lewopołkulowych - układnie kategorii na podstawie hasła wyznaczająego regułę (zwierzęta, owoce, zabawki, meble, ubrania, pojazdy). Dziecko ma za zadanie dopasować obrazki w puste miejsca na planszach.

Kategoryzacja.pdf

 

#zostańwdomu – ćwiczenia logopedyczne przyjdą do Ciebie. Część dziewiętnasta.

„Który wyraz jest podobny?” – wytnij obrazki, pomieszaj je, poszukaj rymujących się wyrazów. Przyjemnej zabawy!

Rymy.docx

 

#zostańwdomu – ćwiczenia logopedyczne przyjdą do Ciebie. Część osiemnasta.

Zagrajmy w Logopedycznego Piotrusia, razem z żabkami.

Wystarczy pobrać plik, wydrukować go dwukrotnie (pierwsze dwie strony, żabka z numerem 13 pozostaje bez pary, to nasz "Piotruś"), następnie należy nakleić na tekturkę, wyciąć i zagrać! Oprócz klasycznego "Piotrusia" można ćwiczyć pamięć w formie zabawy Memory czyli rozkładamy obrazki i szukamy par (a przy okazji ćwiczymy narządy mowy). 

Zabi-Piotrus-karty_.pdf

 

#zostańwdomu – ćwiczenia logopedyczne przyjdą do Ciebie. Część siedemnasta.

Różnicowanie głosów

- zabawa „Kto to powiedział?” – rozpoznawanie głosów członków rodziny, dziecko zamyka oczy i zgaduje

- rodzic imituje wypowiadanie tego samego zdania wysokim głosem (kobiecym), głosem niskim (męskim), głosem piskliwym (dziecięcym) – w ćwiczeniu należy wykorzystać rysunki schematyczne przedstawiające postacie

roznicowanie_glosow.docx

 

#zostańwdomu – ćwiczenia logopedyczne przyjdą do Ciebie. Część szesnasta.

Zagadki z głoskami [f] i [w], podczas wymowy głosek wargowo -zębowych między dolną wargą a krawędzią górnych zębów tworzy się szczelina, żuchwa jest nieco obniżona, masa języka ułożona jest płasko.

Co to za domek,

który ma szybki

i mieszkają w nim rybki?

 

W jednym pudełku mieszka ich wiele,              
A do tych krążków śpieszy pędzelek.

 

Łatwa zagadka – krzesło dla dziadka.

 

Służy do picia,                   

służy do mycia,                 

bez niej na Ziemi               

Nie byłoby życia.

 

To zwierzątko ma bardzo długą szyję,

ciekawa jestem jak ją myje.

 

W dziupli na drzewie wysoko mieszka

Chcesz ją ucieszyć daj jej orzeszka.

 

Dobra gotowana, dobra i surowa,

Choć nie pomarańcza, lecz pomarańczowa.

 

Mała deseczka na długim sznurze,

Raz jesteś w dole, a raz na górze.

 

Pomyśl i odgadnij prędko,

Kto nad rzeką siedzi z wędką.

 

#zostańwdomu – ćwiczenia logopedyczne przyjdą do Ciebie. Część piętnasta.

Zagadki z głoskami [k] i [g], podczas wymowy głosek tylnojęzykowych układ warg jest podobny, jak przy swobodnym oddychaniu, żuchwa jest nieco obniżona, masa języka przesuwa się do tyłu.

Jestem biała, szara,
ruda albo czarna.
Niosę smaczne jaja,
lubię dziobać ziarna.

 
Choć go nikt nie uczył,
bardzo ładnie mruczy.
Pośród nocnej ciszy
Poluje na myszy.

Ten biały napój,
daje nam zdrowie.
Nie możesz zgadnąć?
Kotek ci powie...


W każdej wsi jest taki budzik,
który co dzień budzi ludzi.
Budzik chodzi, łapką grzebie,
choć nie czesze się ma grzebień.

W chmurach szczyty,
A niżej przełęcze i hale.
Mieszkają tam kozice,
Echo i górale.

Jeśli dzisiaj ją kupicie,
To się z niej dowiecie,
Co się wydarzyło
W Polsce i na świecie.

W ekwipunku niemowlaka
Obok smoczka i śliniaka
Jest zabawka bardzo tania:
Takie coś do potrząsania.

Są ich miliony
I bezchmurną nocą,
Wysoko nad nami,
Na niebie się złocą.

 

#zostańwdomu – ćwiczenia logopedyczne przyjdą do Ciebie. Część czternasta.

Szumiące zagadki, podczas wymowy głoski [sz] wargi są zaokrąglone, wysunięte do przodu (przybierają kształt „ryjka”), czubek języka należy unieść w kierunku wałka dziąsłowego, boki języka dotykają górnych zębów i dziąseł.

Co dzień pewnie jej używasz,

Na niej śpisz i odpoczywasz.

Poza tym wszystkie maluszki,

Lubią bajki do …

 

Kiedy zima już nadchodzi, z szafy go wyjmujesz.

Dzięki niemu nie przemarzniesz i nie zachorujesz.

Może w paski być zielone, może być bielutki,

Gdy na szyję go założysz, musi być cieplutki.

 

Z rękawami albo bez.

Załóż taka, jaką chcesz.

Ma kołnierzyk i mankiety,

Nocna będzie dla kobiety.

 

Ostre ząbki, szara sierść,

Daj jej ser, a będzie jeść.

W norce małej lubi być,

Przed kotkiem musi się kryć.

 

Z drewna lub z plastiku

Stoi przy stoliku,

Ma oparcie, cztery nóżki,

Kłaść możesz na nim poduszki.

A na koniec podpowiadam:

Bardzo często na nim siadam.

 

Wszystkie bardzo grzeczne dzieci

Wrzucają w to miejsce śmieci.

Piłkę rzucasz też do niego.

Co to jest zatem, kolego?

 

#zostańwdomu – ćwiczenia logopedyczne przyjdą do Ciebie. Część trzynasta.

Syczące zagadki, podczas wymowy głoski [s] - zwracamy uwagę dziecka na charakterystyczny układ ust (jak do usmiechu), czubek jezyka znajduje się za dolnymi siekaczami, górne zęby lekko zachodzą na dolne. Powodzenia!

To maszyna do latania.

Śmigło silnik uruchamia,

Skrzydła niosą go po niebie.

Co to jest? Ja pytam Ciebie.

 

Cztery łapy ma i szczeka,

Przyjacielem jest człowieka.

Wilczur, jamnik czy pudelek,

Dobry także i kundelek.

 

Mały to element męskiego ubrania,

Spaść on bowiem spodniom skutecznie zabrania.

Czsem i kobiety też go używają,

Ozdobną klamerką w pasie zapinają.

 

Żyje w Azji lub w Afryce,

 W zoo go także zobaczycie.

Bardzo duży, lecz nie zły,

Długą trąbę ma i kły.

 

Może to być puchacz, może być to śnieżka,

Na drzewie wysokim w swoim gnieździe mieszka.

Słynie ona ze swej mądrości, słuch ma doskonały.

Co to zatem, wedłu Ciebie, jest za ptak wspaniały.

 

Ma on dziury, lecz go jesz.

Biały, żółty… Jaki chcesz.

Mysz go także chętnie jada.

Wiesz już, co to? Odpowiadaj!

 

#zostańwdomu – ćwiczenia logopedyczne przyjdą do Ciebie. Część dwunasta.

Przykładowe ćwiczenia oddechowe do wykonania z dzieckiem indywidualnie:

  1. Dmuchanie: na gorącą zupę, chuchanie na złączone dłonie

  2. Wąchanie kwiatów, perfum, różnych zapachów

  3. Zdmuchiwanie z dłoni lub stolika skrawków papieru, piórek, listków itp.

  4. Nadmuchiwanie balonów

  5. Puszczanie baniek mydlanych

  6. Dmuchanie na wiatraczki

  7. Nabieranie powietrza nosem (zamknięta buzia) i wydech z artykulacją głoski "S" , "F", "H"

  8. Dmuchanie na płomień świecy raz lekko (by jej nie zgasić), raz mocno

  9. Gwizdanie na gwizdkach

  10. Dmuchanie na paski papieru lub lekkie papierowy elementy na nitkach

  11. Dmuchanie do celu np. piłką (pingpongową) do bramki

  12. Naśladowanie śmiech na jednym wydechu: ha ha ha, hi hi hi, he he he, ho ho ho

  13. Liczenie na jednym wydechu: 1,2,3,4...

  14. Przenoszenie lekkich papierowych elementów za pomocą słomki

  15. Mówienie samogłosek: aaaa...., oooo...., uuu...., eeee.... yyyy...., iiii....

  16. Mówienie spółgłosek na wydechu ssss........ zzzz...... szszsz.....rzrzrz..... wwwwyyy....fffyyyy

  17. Rozdmuchiwanie w pudełku lub w misce piasku ryżu, kaszy itp.

 

#zostańwdomu – ćwiczenia logopedyczne przyjdą do Ciebie. Część jedenasta.

 

 

#zostańwdomu – ćwiczenia logopedyczne przyjdą do Ciebie. Część dziesiąta.

Różnicowanie (dyskryminacja) dźwięków

Dziecko uczone jest postrzegania podobieństw i różnic między dźwiękami - takie same, czy różne, ćwiczenia realizowane w oparciu o odgłosy środowiskowe i dźwięki mowy (sylaby, wyrazy), dziecko wskazuje planszę z dwoma identycznymi figurami lub różnymi, w zależności od rodzaju wrażenia słuchowego.

dyskryminacja_dzwiekow.docx

 

#zostańwdomu – ćwiczenia logopedyczne przyjdą do Ciebie. Część dziewiąta.

Kształtowanie świadomej reakcji dziecka na ilość dźwięków, np.:

- opozycja dużo - mało, rodzic uderza w bębenek (można zastąpić miską i łyżką), dziecko wybiera jeden z dwóch obrazków (mało – dużo elementów)

- liczenie ilości dźwięków, dziecko wybiera planszę z odpowiednią liczbą znaków symbolizujących ilość usłyszanych dźwięków

ilosc_dzwiekow.docx

 

#zostańwdomu – ćwiczenia logopedyczne przyjdą do Ciebie. Część ósma.

Tym razem do zabawy zapraszam młodsze dzieci... „Zwierzęce gadanie”. Czy wiesz...

Co mówi bocian, gdy żabkę zjeść chce? Kle, kle, kle.

Co mówi żaba, gdy bocianów tłum? Kum, kum, kum.

Co mówi kotek, gdy mleczka by chciał? Miau, miau, miau

Co mówi kura, gdy znosi jajko? Ko, ko, ko.

Co mówi kogut, gdy budzi się w kurniku? Ku-ku-ryku.

Co mówi koza, gdy jeść jej się chce? Me, me, me.

Co mówi krowa, gdy brak jej tchu? Mu, mu, mu.

Co mówi piesek, gdy kość zjeść by chciał? Hau, hau, hau.

Co mówi baran, gdy spać mu się chce? Be, be, be.

Co mówi ryba, gdy powiedzieć chce? Nic! Przecież ryby nie mają głosu!

 

„Pociąg”  (można śpiewać na melodię „Jedzie pociąg z daleka”)

Jedzie pociąg - fu, fu, fu

Trąbi trąbka- tru tu tu

Szczeka piesek – hau, hau, hau

Miauczy kotek- miau, miau, miau

Beczy baran – be, be, be

Za nim owca- me, me, me

Bzyczy pszczoła- bzz, bzz, bzz

 Za nią myszka – pi, pi, pi

Gra bębenek- bum, bum, bum

Kumka żabka- kum, kum, kum

Cyka zegar- cyk, cyk, cyk

a na nim pajac- fik, fik, fik.

 

#zostańwdomu – ćwiczenia logopedyczne przyjdą do Ciebie. Część siódma. 

Propozycje ćwiczeń usprawniających koncentrację uwagi:

  1. Pokazujemy dziecku  sekwencje ruchów  np. klaśnięcie w kolana, w ręce, nad głową, pod kolanem itd. Dziecko musi powtórzyć tą sekwencję
  2. Głuchy telefon (zadaniem dziecka jest dokładne powtórzenie zdania, które usłyszało)
  3. Powtórz numer telefonu (zaczynamy od 3 cyfr, a następnie zwiększamy ilość) 
  4. Lista zakupów: zabawę zaczynamy mówiąc „Idziemy na zakupy i musimy kupić…”. Wymyślamy i wymieniamy na zmianę z dzieckiem produkty spożywcze, które są nam potrzebne, powtarzając przy tym już wcześniej wymienione. 

 

#zostańwdomu – ćwiczenia logopedyczne przyjdą do Ciebie. Część szósta. 

Kształtowanie umiejętności rozumienia w hałasie – czyli ciąg dalszy ćwiczeń słuchowych.

Który dźwięk jest zbędny, który jest ciekawy, a który jest ważny? Na którym dźwięku skupić uwagę? Sygnałów otaczających jest wiele a ocena ich użyteczności jest względna i nie zawsze zależna od woli słuchacza. Rodzice i nauczyciele niejednokrotnie ocenę istotności dźwięków mają diametralnie różną od oceny dokonywanej przez dziecismileyDlatego warto poświęcić kilka minut na ćwiczenie umiejętności odsunięcia dźwięków zbędnych w tło akustyczne i zwracania uwagi na dźwięki ważne.

 

Zabawy dla Was:

- nasłuchiwanie ustalonego dźwięku (stukanie, tupanie, mówienie, gwizdanie itp.) przy jednoczesnym słuchaniu spokojnej muzyki (podczas kolejnych powtórzeń zakończonych sukcesem dziecka stopniowo zwiększymy natężenie i dynamikę – rodzaj utworu); sygnalizowanie reakcji w sposób wybrany przez dziecko (budowanie wieży, nawlekanie koralików, podnoszenie planszy z nutką itp.)

- wspólne nasłuchiwanie dźwięków dobiegających zza okna; porównywanie doznań akustycznych; jeżeli któryś z uczestników usłyszał coś więcej od pozostałych, powtórzcie zabawę  i skoncentrujcie uwagę na tym właśnie odgłosie

To wcale nie jest takie prostesmiley  Powodzenia!

 

#zostańwdomu – ćwiczenia logopedyczne przyjdą do Ciebie. Część piąta. 

W tygodniu proponuję odrobinę ćwiczeń słuchowych. Zacznijmy od kształtowania reakcji na początek i/lub koniec dźwięku lub wypowiedzi. Dziecko sygnalizuje odbiór dźwięku poprzez RUCH – BRAK RUCHU przy pojawiającym się lub znikającym bodźcu, np.:

- dziecko tańczy przy muzyce, zatrzymuje się podczas pauzy

- dziecko koloruje obrazek podczas czytania bajki przez rodzica, przerywa zadanie w przypadku braku słyszanego głosu

- dziecko nasłuchuje z zasłoniętymi oczami różnych odgłosów np.: pukanie, rwanie papieru, przelewanie wody, uderzanie klockiem o klocek, dźwięk budzika lub telefonu; prosimy, aby podniosło obrazek z nutką lub obrazek symbolizujący ciszę – nutka przekreślona

 nutki.docx          

Miłej zabawy!

                                                               

#zostańwdomu – ćwiczenia logopedyczne przyjdą do Ciebie. Część czwarta.

Krótka bajka na dobranoc - "Jeżyk Cyprian i magiczny kamień"

Była już późna noc, a całe niebo pełne było migocących gwiazd. Jeżyk Cyprian właśnie miał ułożyć się do snu w swojej norce leżącej u podnóża leśnej górki. W pewnym momencie zobaczył jednak coś co sprawiło, że znieruchomiał. Z górki zsuwał się wielki kamień. Zsuwał lub turlał, cały czas w dół i w dół. Najpierw Cyprian zaczął liczyć ile czasu on się tak toczy. Jeden… Dwa… Trzy… Wtedy zdziwiony zauważył, że teraz kamień turla się wolniej i wolniej. Z jednej strony chciało mu się już spać, ale z drugiej był bardzo ciekaw kto ten kamień w dół spuścił.

 

Mógł to być borsuk Emil, ale on o tej porze już na pewno w swoim łóżeczku. Emil zawsze wcześnie szedł spać. Ziewał szeroko i mówił, że już jego pora. Cyprian domyślał się dlaczego. Jak kiedyś był u Emila w norce zobaczył jego sypialnie. Był to najfajniejszy pokój do spania jaki Cyprian kiedykolwiek widział. Najbardziej podobało się Cyprianowi łóżeczko. Nie było ono nawet specjalnie duże – wielkością pasowało akurat na Emila, więc dla jeżyka byłoby nawet trochę zbyt duże. Jeże są mniejsze od borsuków. Nie chodziło o wielkość. Chodziło raczej o ciepło kołderki – najcieplejszej kołderki jaką Cyprian spotkał i pod którą zdarzyło mu się wyciągnąć. Chodziło też o miękką poduszeczkę, która była w falujące wzory, która jak się na niej położyło wydawała się szeptać cichutko do zasypiającego Emila. Cyprian też lubił takie szepty podczas zasypiania. Czasami nawet sam sobie szeptał żeby mu się milej zasypiało.

 

W czasie kiedy Cyprian się tak zastanawiał kamień toczył się dalej. Cały czas w dół i w dół. Cztery… Pięć… Sześć… Mimo, że się turlał wolniej i wolniej Cyprian widział go wciąż całkiem nieźle. Obserwował go chwilę po czym dalej wrócił do swojego śpiącego zastanawiania się nad tym, kto kamień wprawił w ruch.

 

Mógł też to być lisek Kryspian. On – jak nie było jeszcze późno w nocy to potrafił wpaść na takie pomysły. Kryspian miał też najbardziej miękkie futerko, wśród zwierzątek, które Cyprian znał. Cyprian nigdy mu tego nie mówił, ale zazdrościł Kryspianowi puszystego ogona. Takiego ogona, którym można się świetnie otulić gdy jest chłodno. Tak, żeby było ciepło nawet wtedy gdy się chce zasnąć pod gołym niebem.

 

A kamień toczył się cały czas w dół. Wolniej i wolniej. Siedem… Osiem… Cyprian zaczął mu się dokładniej przyglądać gdy on się tak staczał w dół i w dół. Żeby go lepiej zobaczyć musiałby się podnieść, ale znalazł sobie tak miłe miejsce do leżenia. Było mu tak ciepło i wygodnie, że nie ruszył się już z miejsca.

 

Cyprian zamknął już oczy i słuchał tylko z odległości jak kamień stacza się w dół i w dół. Turlanie kamienia słychać było cały czas jeszcze dość wyraźnie. Cyprian wsłuchiwał się w nie bardzo uważnie. Oddychał spokojnie i po cichutku… Wdech… Wydech… Wdech… Wydech… Dzięki temu turlający się kamień cały czas było słychać.

 

I wtedy uświadomił sobie, że taki turlający się kamień w nocy, który tak dobrze widać i słychać to nie może być zwyczajny kamień. Nawet wtedy gdy już się całkiem zasypia. To na pewno musi być magiczny kamień. Taki kamień, który warto będzie obejrzeć sobie dokładnie. Ale to dopiero będzie jutro rano.

Oddychając spokojnie z zamkniętymi oczami Cyprian policzył jeszcze troszeczkę. Dziewięć… Dziesięć… I wreszcie zasnął…

 

#zostańwdomu – ćwiczenia logopedyczne przyjdą do Ciebie. Część trzecia.

Sztuka dialogu… umiejętność skutecznej komunikacji interpersonalnej jest procesem złożonym, wiele dzieci nie nabywa tej kompetencji samoistnie. Często konieczne jest stymulowanie umiejętności dialogowych w warunkach terapeutycznych. Proponuję, aby dzisiaj zaspokoić potrzebę kontaktu dziecka z rówieśnikami, a jednocześnie zrealizować zalecenia logopedycznesmiley i zadzwonić do koleżanki lub kolegi z przedszkola. Oczywiście videorozmowa będzie formą znacznie rozszerzającą możliwości konwersacji, a kontakt wzrokowy i możliwość zaprezentowania przyjacielowi zabawek i własnoręcznie wykonanych dzieł sztuki dostarczy dodatkowych tematów do rozmowy.

Gorąco zachęcam do uważnego przestudiowania spisu telefonów lub kontaktów na fb smiley

 

#zostańwdomu – ćwiczenia logopedyczne przyjdą do Ciebie. Część druga.

Tym razem dzięki pilnej obserwacji świata (dzieci to umieją… a kiedy dochodzi od nich pytanie „dlaczego?” okazuje się, że rozumieją więcej niż my J) zwracamy uwagę na otaczające nas przedmioty. W tym przykładzie również posiłkuje się pomocą logopedyczną Ewy Morkowskiej „Naśladuj mnie. Część 1. Dlaczego ziewa hipopotam” oraz pomysłami własnymi. Dobrej zabawy!

  1. Wkładamy klucz do zamka i zamykamy buzię. Zaciśnij bardzo mocno wargi.

 

  1. Wycieraczki szyb w samochodzie przesuwają się. Wysuń język z buzi i przesuwaj raz do lewego, raz do prawego kącika ust (usta szeroko) (NIE WYKONUJEMY JEŚLI DZIECKO MA SEPLENIENIE MIĘDZYZĘBOWE).

 

  1. Huśtawka unosi się do góry i wraca na dół. Język raz jest za górnymi zębami, następnie za dolnymi zębami (usta szeroko)

 

  1. Miotą zamiata się podwórko. Spróbuj językiem, jak miotłą „zamieść” podniebienie za górnymi zębami, zęby górne (wewnętrzna strona) i zęby dolne (wewnętrzna strona) (usta szeroko).

 

  1. Język zamienia się w rakietę, która zaraz poleci w kosmos. Przyklej język do podniebienia. Uwaga, nie ruszaj językiem, czas na odliczanie 10,9,8,7,6,5,4,3,2,1….start. Rakieta wystartowała.

 

  1. Lody czekoladowe… mniam… język też chce je polizać. Ruszaj językiem w górę i na dół, kilka razy, smacznego! (NIE WYKONUJEMY JEŚLI DZIECKO MA SEPLENIENIE MIĘDZYZĘBOWE).

 

Bibliografia: E.Morkowska „Naśladuj mnie. Cz.1. Dlaczego ziewa hipopotam” wyd.WSiP 1998

                    Pomysły własne

 

 

 

#zostańwdomu – ćwiczenia logopedyczne przyjdą do Ciebie. Część pierwsza.

 

Drodzy Rodzice!

 

Nie biegnijmy za nowością. Nie kopiujmy, nie kupujmy, nie powielajmy, nie idźmy w ilość. Ale w jakość. Ta sama zasada dotyczy również ćwiczeń artykulacyjnych.  

Jaki jest cel i o czym marzymy? Żeby dziecko umiało podnieść język do podniebienia, umiało przykleić go tej części, umiało nacisnąć językiem wewnętrzną stronę dolnych zębów, umiało uśmiechnąć się oraz zaokrąglić wargi. To jest fundament. Na tym powinno się pracować (oczywiście nie mówię tu o głębszych zaburzeniach mowy…).

Z mojego doświadczenia wiem, że do pewnego etapu rozwoju dzieci bardzo identyfikują się ze zwierzętami. Dlatego pokazując im rysunek psa nie pytamy ich:  Co to? ale raczej Kto to? (Nieprzekonanych rodziców zapraszam do sal przedszkolnych, aby zobaczyli, ile to dzieci w trakcie zabaw swobodnych zamienia się w zwierzęta. J)

Tę myśl świetnie wykorzystała autorka pomocy logopedycznej Ewa Morkowska
w książeczce „Naśladuj mnie. Cz.1. Dlaczego ziewa hipopotam”. Idąc za autorką podaję krótkie ćwiczenia, które  można wykonywać przebywając obecnie w domu.

Dobrej zabawy! Bo to też jest ważne!

 

 

Dlaczego ziewa hipopotam?”  Ćwiczenia logopedyczne dla dzieci;                              Ćwicz odziennie 5 minut.

  1. Hipopotam szeroko otwiera paszcze, chyba ziewa. Czy potrafisz otworzyć buzię tak szeroko, jak hipopotam?
  2. Królik przesuwa pyszczek raz w prawo, raz w lewo. Przesuwaj ściągnięte wargi raz
    w prawo, raz w lewo.
  3. Kto tam siedzi nad stawem? To żaba. Ale ma szeroką buzię!. Spróbuj rozciągnąć wargi tak, jak żaba, a potem wyciągnij wargi jak najdalej do przodu, jak dziób bociana, który chce złapać żabę.
  4. Kot wypił miskę mleka i oblizuje pyszczek. Obliż wargi dookoła, dotknij czubkiem języka do górnej wargi, do dolnej wargi i do brody (usta szeroko) NIE WYKONUJEMY, JEŚLI DZIECKO MA SEPLENIENIE MIĘDZYZĘBOWE!!!!
  5. Wilk gonił zająca i bardzo się zmęczył. Wysunął język i dyszy. Wysuń język, jak najdalej na brodę NIE WYKONUJEMY, JEŚLI DZIECKO MA SEPLENIENIE MIĘDZYZĘBOWE!!!!
  6. Mrówkojad wysuwa język i łapie mrówki. Wysuń język jak najdalej do przodu, tak żeby nie opierał się na zębach (usta szeroko) NIE WYKONUJEMY, JEŚLI DZIECKO MA SEPLENIENIE MIĘDZYZĘBOWE!!!!
  7. Wąż pełznie skręcając to w jedną to w drugą stronę. Wysuń język z buzi skręcając go raz w lewo, raz w prawo. NIE WYKONUJEMY, JEŚLI DZIECKO MA SEPLENIENIE MIĘDZYZĘBOWE!!!!
  8. Świnka głośno mlaszcze, kiedy je. Spróbuj mlaskać, tak jak świnka.
  9. Koń ciągnie po bruku ciężki wóz i stuka kopytami. Naśladuj stukot końskich kopyt, odbijając język od podniebienia.
  10. Glonojad to taka rybka, która mocno przysysa się do ścianek akwarium i zjada glony. Spróbuj mocno przyssać koniuszek języka do podniebienia tuż za zębami (usta szeroko)
  11. Wiewiórka wyskoczyła na lampę i próbuje pomalować pędzelkiem sufit. Spróbuj  językiem pomalować sufit w swojej buzi (podniebienie za górnymi zębami) (usta szeroko).
  12. Po listku chodzą biedronki. Mają pełno kropek na czerwonych skrzydełkach. Pobawmy się teraz w malarza. Namaluj czubkiem języka kropki na podniebieniu (usta szeroko).

 

Bibliografia: E.Morkowska „Naśladuj mnie. Cz.1. Dlaczego ziewa hipopotam” wyd.WSiP 1998