Grupa "O" ( p. Paulina, Kinga, Ewa )

 

TYDZIEŃ  2    ( 12 kwietnia - 16 kwietnia )

TEMAT KOMPLEKSOWY :    "CUDA I DZIWY"

PIATEK - 16.04.2021 r.

  1.   Rozmowa na temat kosmosu.

• Oglądanie zdjęć przedstawiających teleskopy kosmiczne. Wyjaśnianie ich zastosowania.

Teleskop nie tylko dla amatora. Istotne parametry przy zakupie dobrego  teleskopu - Allegro.pl Historia Teleskopu Kosmicznego Hubble'a. Część 4 – Puls Kosmosu  Pięć teleskopów z Chalina śledzi satelity Ziemi  Polskie teleskopy pomagają śledzić kosmiczne śmieci wieszwiecej - tvp.info  Kompletny poradnik dla kupujących: teleskopy dla dzieci i młodzieży Czy teleskop to to samo co luneta? Czyli astronomia dla bardzo  początkujących - Geex Teleskopy

• Wypowiadanie się na temat życia w kosmosie  :

 − Czy w kosmosie mogą żyć istoty rozumne?

− Czy muszą być podobne do nas?

− Czy nauka potwierdza istnienie innych istot w kosmosie?

            SŁUCHANIE opowiadania Wandy Chotomskiej pt.  „Rakieta opowiada o planetach”.

Była na Ziemi taka Rakieta,która wygrała kosmiczny przetarg. Cieszą się starsi, cieszą się dzieci: - Nasza Rakieta w Kosmos poleci!   I poleciała. Nie zboczy z toru, pozna dwanaście gwiazdozbiorów - czyli dwanaście znaków Zodiaku i zapamięta każdy z tych znaków.  Jest wśród nich Baran, Byk, Bliźnięta, Rak, Lew i Panna w Kosmos wzięta.  Liczy Rakieta gwiazdozbiory - ile ich było do tej pory? Jest jeszcze Waga, Skorpion, Strzelec, co strzela tylko tak na niby, jest Koziorożec oraz Wodnik  i dwie kosmicznie wielkie Ryby. Teraz planety czas odwiedzić, co wkoło słońca krążą stale. Planet jest dziewięć.  Czy Rakieta na pewno zdoła je odnaleźć?  Dwie już znalazła - Mars i Jowisz. Rakieto, zadaj im pytanie! Dlaczego nie chcesz się zapytać, czy na tym Marsie są Marsjanie? Leci Rakieta coraz dalej i myśli: - Co to za figura? Duża planeta to jest Saturn, a mała to na pewno Uran. A teraz Neptun oraz Pluton, one od Słońca są najdalej. Te najzimniejsze z wszystkich planet na próżno myślą o upale. Zostały jeszcze trzy planety. Czy to, co leci to planeta? Warkocza nie ma żadna z planet, a ta z warkoczem to kometa.  I znów planety przed Rakietą - Wenus, a obok niej Merkury. Słońce przygląda im się srogo, nie chce w Kosmosie awantury.   Kosmiczną podróż kończyć trzeba, już zaliczone osiem planet, a ta dziewiąta to jest Ziemia, miejsce Rakiecie dobrze znane. Wita Rakietę las i łąka, i Ziemian wita ją gromada:   - Ląduj na Ziemi między nami i o Kosmosie opowiadaj!

• Pokaz zdjęć przedstawiających wybrane gwiazdozbiory.

Wyjaśnianie, że na niebie gwiazdy tworzą wzory, zwane gwiazdozbiorami, które mają swoje nazwy. Zaprezentowanie wybranych gwiazdozbiorów, np.: Wielki Wóz, Mały Wóz, Panna, Bliźnięta, Lew:

 Łódzkie niebo - kwiecień 2017 - Gazeta WyborczaGwiazdozbiory i zodiaki – jak je znaleźć? OSR.org

Utrwalenie wiadomości o kosmosie. Rozwiązywanie zagadek  :

1. Co to za przestrzeń między Ziemią, Księżycem planetami oraz między gwiazdami?

2. Zawsze jest nad nami. To płacze czasami deszczem, to śmieje się słońcem albo gwiazd tysiącem.

3. Jej długi warkocz złotem błyska, siostrą jest gwiazd i księżyca. Rzadko odwiedza nasze niebo. Niesie wieści. Jakie? To tajemnica.

4. Kiedy po niebie wędruje nocą, dokoła niego gwiazdy migocą. Raz jest jak rogalik, raz okrągły jak talerz. Kiedy słońce wschodzi, wnet z nieba ucieka.

5. Co to za złota świetlana kula, która swym ciepłem Ziemię otula?

6. Z ziemi do gwiazd mknie pocisk złoty, szybszy niż wiatr i samochody.

7. W dzień ich nie ujrzysz, chociaż są nad nami. Można je zobaczyć nocą i wieczorami.

8. Co to za okrągła planeta, na której bez wody, tlenu i słońca nie byłoby życia?

                    galaktyka.gif Mirek_Kraw - cda.pl

  1. Słuchanie piosenki:"MAŁE CIAŁA NIEBIESKIE"- https://www.youtube.com/watch?v=1Uz9NqDV5ZM

       3.  KOLOROWANIE obrazka według polecenia 

                                                                                                                                                      https://pl.pinterest.com/pin/670332725765993814/

 

           4.   Ćwiczenie „Porządkujemy”. Pomoce : wycięte  papierowe gwiazdki.

Rodzic wysypuje przed dzieckiem papierowe gwiazdki o różnych kształtach: duże i małe, w pięciu kolorach: srebrne, złote, żółte, niebieskie i białe, po kilka z każdego rodzaju. Zadaniem dziecka jest segregowanie gwiazdek ze względu na jedną cechę: kształt, wielkość lub kolor.

• Porównywanie liczby gwiazdek poprzez liczenie; określanie, których jest mniej, których więcej, a których – tyle samo.

• Układanie gwiazdek w pasach, zgodnie z opisem słownym rodzica. Rodzic podaje, w jakiej kolejności należy ułożyć gwiazdki, np.: srebrna mała, złota duża, złota duża, srebrna mała, żółta duża...       Girlanda gwiazdek | Klinika DIYGirlanda gwiazdek | Klinika DIY

            5.  Ćwiczenia gimnastyczne  - zestaw z dnia  7.04.2021 r.

            6. Ćwiczenia sprawnościoweZabawy kosmonautów” (podkreślanie znaczenia sprawności fizycznej     kosmonautów przygotowujących się do lotów w przestrzeń kosmiczną) :

− Stań na jednej nodze.

− Leż na plecach, złączone nogi unoś ku górze.

            − Podskakuj obunóż w miejscu.

− Przeskakuj z nogi na nogę.

− Naprzemiennie dotykaj łokciem przeciwległego kolana.

 − Przełóż rękę pod kolanem i złap się za nos.

− Przejdź po wyznaczonej linii.

− Czołgaj się.

ZOBACZ  FILMIK: "Kosmos – animacja edukacyjna" -  https://www.youtube.com/watch?v=ahkKIg8NVS0

           7.  PLASTYKA : wykonaj lornetkę z rolek po  papierze toaletowym, na przykład taką :

   .   Construa com seus alunos binóculos com rolinhos de papel higiênico. Rolinhos de papel higiênico Cola Papel colorido para decorar Barbante para fazer as alças Essa atividade é rica em experimentação e descobrimento, não esquecendo que estamos trabalhando a natureza e a regeneração do organismo com a cor verde.Moon Sighting Binoculars | 13 Super Fun Ways You Can Celebrate Ramadan With Your Kids    Verrekijker maken van wc rol. DIY Toilet Paper Roll Multicolor Binoculars

                A może uda ci się wykonać lunetę albo teleskop z długiej rolki ?  Porusz swoją wyobraźnię i obserwuj gwiazdy na niebie. Ozdób ją kolorowymi naklejkami  lub  narysuj na niej flamastrami kolorowe wzorki. 

           ZOBACZ FILM : "Przyroda dla dzieci"  -  https://www.youtube.com/watch?v=FDmIkrCR4AA

               8.  UTRWALENIE PRZELICZANIA  w zakresie 10.  Przelicz gwiazdy i wpisz odpowiedni znak  <, >, =  :

                          

    9Słuchowisko  Muzyczne  Na  Dobranoc  : "Kosmiczna heca"   -  https://www.youtube.com/watch?v=E3YWedIsiQk  

                                                              Bajka Muzyczna: Kosmiczna heca - YouTube

10. Let's dance!

CZWARTEK - 15.04.2021 r.

NA ROZGRZEWKĘ : piosenka  "W UKŁADZIE SŁONECZNYM"     https://www.youtube.com/watch?v=yxVMhKt-cvI

 

  1. Ćwiczenia matematyczne „Kosmonauci”.

Kosmonauta idzie dróżką,

przytupuje jedną nóżką,

klaszcze w ręce raz i dwa,

podskakuje: hopsa, sa.

Już w rakiecie prosto siada,

 kiwa głową na sąsiada,

ster rakiety w ruch już wprawia,

choć to wcale nie zabawa,

i rakieta się unosi,

bo ją o to ładnie prosi.

*Ćwiczenia matematyczne „Ilu kosmonautów leci rakietą?

Zabawa słowna  „Pierwszy, drugi,trzeci” – prawidłowe posługiwanie się liczebnikami porządkowymi w zakresie dziesięciu z wykorzysteniem wiersza i obrazka.

                                           Dekoracje: Astronauta / kosmonauta do sali przedszkola, szkoły, na gazetkę

"Jak narysować astronautę -  https://www.youtube.com/watch?v=Gpa8AGq1G_o                  Jak narysować astronauta | Rysowanie i Kolorowanie dla Dzieci - YouTube

  1. Zabawa ruchowo-naśladowcza „Na dywanie siedzi Ufuś”.

W zabawie może wziąć udział rodzeństwo lub  inne dzieci w domu.

 Dzieci siedzą w kole. W środku znajduje się wybrane dziecko – Ufuś. Dzieci powtarzają rymowankę:

 Ufuś siedzi na dywanie. Co pokaże, niech się stanie.

Ufuś pokazuje dowolne czynności, a dzieci naśladują jego ruchy. Następnie wybiera dziecko, które wciela się w rolę Ufusia (można zrobić śmieszną opaskę dla Ufusia).

FILMIK -  "UBU- Uroczy kosmita ląduje na Ziemi i poznaje pierwszego przyjaciela"  - 

https://www.youtube.com/watch?v=DIzsrJ0OEqA

  1. Słuchanie wiersza „Halo, tu mówi Ziemia”.

• Zapoznanie z wierszem. Uświadamianie dziecku, że Ziemia jest kulą składającą się z dwóch półkul, że kręci się wokół własnej osi i krąży wokół Słońca, a na pełny obrót potrzebuje całego roku.

Dzień dobry, dzieci! Jestem Ziemia,                          – Dobranoc! – wołam.

wielka, okrągła jak balonik.                                        – Dzień dobry! – wołam,

Z tej strony – Słońce mnie opromienia,                    to znaczy zrobiłam obrót dokoła.

a z tamtej – nocy cień przesłonił.                               A oprócz tego wciąż, bez końca,

Gdy jedna strona jest oświetlona,                             muszę się kręcić wokół Słońca.

to zaciemniona jest druga strona.                             Nigdyście jeszcze nie widzieli

Wy zajadacie pierwsze śniadanie,                              takiej olbrzymiej karuzeli!

a spać się kładą Amerykanie.                                     Bo trzeba mi całego roku,

Właśnie!                                                                         ażeby Słońce obiec wokół.

Bo ja się kręcę w krąg, jak bardzo duży bąk.

                                                                 NWO / UFO / NEPHILIM / REPTILIAN / BIBLIA / NASIENIE WĘŻA / PROROCTWA / 12  PLEMION / PŁASKA ZIEMIA: ...::: Gdzie my w końcu żyjemy cz.6 :::...

  •  Zapoznanie z wyglądem i zastosowaniem globusa, wprawianie go w ruch (ukazanie wirowego ruchu Ziemi).     Pomoc : globus.      GEOGRAFIA-Globusy  
  •  Zabawa dydaktyczna z wykorzystaniem globusa oraz lampki stojącej (jako Słońca)

– Jak powstają : dzień i noc ?  Pomoc: globus, lampka stojąca.

Wyjaśnianie, że Ziemia kręci się wokół własnej osi. Na ten obrót potrzebuje 24 godzin. Dzień jest po tej stronie Ziemi, która jest zwrócona do Słońca – widać je na niebie, jeśli nie ma chmur (demonstracja przez oświetlenie globusa z jednej strony). Noc jest po tej stronie Ziemi, która jest odwrócona od Słońca. Jeśli nie ma na niebie chmur, widzimy wtedy Księżyc, który odbija światło słoneczne, i gwiazdy. Wirowy ruch Ziemi powoduje zmianę oświetlenia Ziemi przez Słońce, dlatego po dniu następuje noc.

ZOBACZ FILMY : "Dlaczego? po co? jak?" -  https://www.youtube.com/watch?v=bTtmhLvIQdo

        "Paxi - Dzień, noc i pory roku" - https://www.youtube.com/watch?v=ekY5oZDdQ4k 

  1.   PLASTYKA – „Nasze słoneczko”– wykonywanie pracy, ćwiczenie sprawności dłoni dziecka.

Pomoce:  żółty papier, koło wydarte z papieru, klej.

• Wydzieranie z żółtego papieru pasków różnej długości (promieni).

• Przyklejanie ich na środku kartki wokół wydartego koła.

Praca plastyczna- "Słoneczka" - Galeria - Wydarzenia - Akademia Młodego  Człowieka - Przedszkole Niepubliczne w Siedlcach. Słońce i żaba - twórczość z papierowych talerzyków - Dzieciaki w domu Słoneczko w pochmurny dzień! – Przedszkole Wiatr w Żagle CO NAM DAJE SŁOŃCE? 15.06.2020 r. - Przedszkole Samorządowe w Jurgowie Wiosna już nadchodzi, zima odejść nie chce" - praca plastyczna -  KreatywnaDzungla.pl Słoneczko z talerza | www.edufit.pl | Artykuły dla dzieci i przedszkoli |  Wyposażenie | Meble | Pomoce dydaktyczne

  1. Oglądanie Księżyca w różnych fazach .

                                      FAZY  KSIĘŻYCA W CIAGU 1 MIESIĄCA :

                    ESA - Space for Kids - Paxi i nasz Księżyc: Fazy i zaćmienia

Księżyc to jedyny naturalny satelita Ziemi. Jest piątym co do wielkości księżycem w Układzie Słonecznym. Obiega on Ziemię w ciągu 27 dni. Księżyc to jedyne ciało słoneczne, na którym lądowali ludzie. Łącznie stanęło na nim 12 osób (sześć lądowań w latach 1969–1972). Z Ziemi przez cały czas jest widoczna tylko jedna jego strona (drugą sfotografowano). Słońce oświetla zawsze (poza zaćmieniami) tylko połowę powierzchni Księżyca. Jego fazy są wynikiem oglądania tej połowy pod różnymi kątami, spowodowanymi różnymi położeniami Słońca, Ziemi i Księżyca względem siebie. Kiedy Księżyc jest w pełni, znajduje się po przeciwnej stronie Ziemi niż Słońce. W nowiu położenie Księżyca na sferze niebieskiej jest bliskie położeniu Słońca.

  1.  ZOBACZ  FILM : Paxi i nasz Księżyc: Fazy i zaćmienia https://www.youtube.com/watch?v=K_KqWr4oHmA

       7.   ĆWICZENIE SPOSTRZEGAWCZOŚCI  :

 ufoludki2 Aprendemos el vocabulario del espacio con estos juegos. Mírame y aprenderás en Facebook   ufoludki3

                        

      8.  Elementy do samodzielnej zabawy w kosmos  ( do  wycięcia)  :

More than 3 millions free vectors, PSD, photos and free icons. Exclusive freebies and all graphic resources that you need for your projects Dieses Theater passt in jede Kindergartentasche, ist schnell gebaut – und wenn es kaputt geht, macht man einfach ein neues. Solar system astronomy icons by Vectorstockerland on @creativemarket

            https://pl.pinterest.com/pin/734720126679176645/

 

 

ŚRODA - 14.04.2021 r.

  1. „Spotkanie z ufoludkiem” – słuchanie wiersza czytanego przez rodzica.

 Jestem Ufuś piegowaty,

 mam ubranko w srebrne łaty,

 a na głowie czułki dwa,

 skaczę lekko: hopsa, sa.

 Mieszkam sobie we wszechświecie,

 podróżuję w swej rakiecie.

      Przyjaciela zdobyć chciałem,

 więc na Ziemię przyleciałem.

Zaprzyjaźnić chcę się z wami,

choć jesteście jeszcze mali.

 Złego nic mi nie zrobicie?

Czy bać muszę się o życie?

Chętnie z wami porozmawiam.

 Przyjacielski ukłon składam.

Ziemia piękną jest planetą,

choć od mojej tak daleką.

Poznać wasze chcę zwyczaje

 i pozwiedzać różne kraje.

 •    Rozmowa z dziećmi na temat: -  Czy w kosmosie można spotkać żywe istoty?

 •   Wyjaśnianie pojęcia „ufoludek”. Zachęcanie do wypowiadania się na temat wyglądu przybyszów z innych planet.

  • Tworzenie nazw mieszkańców poszczególnych planet przez analogię, np. Ziemia – Ziemianie, Mars – Marsjanie.
  • Ćwiczenia artykulacyjne „Mowa kosmitów”. Dziecko powtarza grupy sylab, np.: zu, że, żo, ża, ży, żi, sza, szo, sze, szy, szu, szi, cza, czo, cze, czy, czu, czi...
  1. Spróbuj narysować kredkami rakietę, na przykład taką :

Kontur rakieta ilustracja wektor. Ilustracja złożonej z digitalis -  101706762Kolorowanka Rysunek rakiety kosmicznej | Kolorowanki dla dzieci do druku Kiddoland | Gry edukacyjne dla dzieci: Uzupełnianka Rakieta Picture Tracing Worksheets РАЗВИТИЕ ДЕТЕЙ 7 граней Материнства | VKçizgi çalışması - makas çalışması , okul öncesi etkinlik boyama sayfası                                                lub pokoloruj według wzoru  -   ( utrwalenie kolorów )  :

                                              REWALIDACJA 22-05-2020r. Temat: Kosmos Kosmos. 

  1. Słuchanie piosenki „Każdy chciałby być odkrywcą” (sł. i muz. Jolanta Kucharczyk).

           https://www.youtube.com/watch?v=tRwCgirO4SY

  1. Znam już dobrze kraj nasz, Polskę,

 miasta, góry, morze.

Byłem także w innych krajach –

zwiedziłem Europę.

Ref.: Chcę poznać cały świat:

 kontynenty, morza, oceany.

 A kiedy już na Ziemi wszystko zwiedzę,

rakietą w kosmos polecę.

  1. Znam też inne kontynenty:

Azję i Afrykę,

a niedługo także zwiedzę

ogromną Amerykę.

Ref.: Chcę poznać cały świat…

  1. Będę pływał wielkim statkiem,

latał samolotem,

podróżował autokarem

 i jeździł autostopem.

Ref.: Chcę poznać cały świat…

• Rozmowa na temat tekstu piosenki. 

− Kogo nazywamy odkrywcą?

− Czym można podróżować?

  1. PLASTYKA : Rakiety kosmiczne” – wykonywanie pracy przestrzennej z wykorzystaniem plastikowych butelek, rurek po papierze, pudełek  i innych niepotrzebnych opakowań. Ozdabianie kolorowym papierem, flamastrami, kredkami - według uznania   LUB   malowanie farbami na temat "KOSMOS", na przykład  :   Dzieci rysunek akwarela przestrzeń planety rakiety Fototapeta • Fototapety  uruchomić, czółenko, skrzydło | myloview.pl Rysunek Uruchomienie Rakiety Kosmicznej Obrazy clipart Rysujemy rakietę etapami. Jak narysować rakietę: kilka prostych sposobów,  aby pomóc osobie dorosłej Planeta, rysunek, dzieci, rakieta, przestrzeń. Lot, rakieta, przestrzeń,  wszechświat, astronauci, planety. | CanStock
  2. Opowieść ruchowa przy muzyce – „Wyprawa na nieznaną planetę”.                                                                Dziecko naśladuje czynności, o których opowiada rodzic :

Pewnego dnia dzieci postanowiły wybrać się w podróż, w poszukiwaniu nowej planety. Założyły skafandry kosmiczne, weszły po schodkach do rakiety, zapięły pasy bezpieczeństwa i wystartowały w nieznaną podróż. Leciały, leciały, omijały napotkane rakiety i statki kosmiczne, machały rękami do pilotujących je kosmonautów, aż wylądowały na niezwykłej planecie. Wysiadły z rakiety. Przeskakiwały z nogi na nogę po kamieniach, następnie przepłynęły przez czerwoną rzekę, czołgały się przez zarośla, aż w końcu stanęły na górze. Tam zobaczyły ogromną liczbę kolorowych motyli. Tak jak one zaczęły latać, machając rączkami jak skrzydełkami. Niestety, to je bardzo zmęczyło. Ocierały pot z czoła. Postanowiły chwilę odpocząć. Położyły się na piasku i zasnęły, cichutko pochrapując. Kiedy otworzyły oczy i mocno się przeciągnęły, aby rozprostować kości, okazało się, że znajdują się przy swoich rakietach. Wsiadły do nich, wchodząc po schodkach, i ruszyły w powrotną drogę, bo na Ziemi czuły się najlepiej.

  1.  Zabawa ruchowa do muzyki  -  "rakieta"                                                                                            https://www.youtube.com/watch?v=eFUD9Cxhu3o&list=RDeFUD9Cxhu3o
  2.                 Zwracanie uwagi na wieloznaczność słowa "rakieta".

Obrazki przedstawiające : rakietę kosmiczną, rakietę do tenisa stołowego, ziemnego, rakietę śnieżną, do badmintona, rakietki do fajerwerków, rakietki do balonów wodnych,  rakietki plażowe, itp.

Kosmiczna Rakieta :: Pierwsze światło :: Dumel Discovery - Zabawki  edukacyjne Rakieta paletka ping pong tenis stołowy 9258214402 - Allegro.plRAKIETY TENISOWE + piłeczka TENIS ziemny KOLORY - 7299435382 - oficjalne  archiwum Allegro Rakiety Śnieżne Wojskowe Brytyjskie Oryginał Nowe | Rakiety Wojskowe |  Sklep ArmyWorld.pl Zestaw 2 rakiet do badmintona + lotka RS101 Redox • | SuplementyiSport.pl JORGE ROCKETS JR04 - zestaw 6 rakietek | Fajerwerki \ Rakiety / Moździerze  - Dobrefajerwerki.pl!Zestaw rakietek z balonami wodnymi - Mazak Marek Zaremba Plażowe paletki rakietki BADMINTON lotka SP0566 - sklep Jokomisiada

Rodzic pokazuje dziecku obrazki przedstawiające różne przedmioty,  mające wspólną nazwę:                      rakietę kosmiczną, rakietę do tenisa stołowego, ziemnego, rakietę śnieżną, do badmintona,itp. Dziecko nazywa poszczególne przedmioty, określa, do czego służą, układa  napis „rakieta” z liter.

R           A                    I           E           T           A

      8.    ĆWICZENIE SPOSTRZEGAWCZOŚCI - znajdź  drogę w kosmosie  :

                                                         Kosmos karty pracy do druku | Kwiecien.Academy najlepsze karty pracy

       9      Utrwalenie  działań   matematycznych   :

                 

 

10. Let's dance!!! :)

 

 

 

 

WTOREK - 13.04.2021 r.

  1. Słuchanie nazw planet. Próby samodzielnego ich nazywania przez dzieci.       Fototapety dla dzieci, kosmos, planety, układ 7064635168 - Allegro.pl                                                                                                    ZOBACZ  :  Nasz Układ Słoneczny, o Słońcu i planetach dla dzieci  -        https://www.youtube.com/watch?v=7RiOkT1ggVI
  2. Słuchanie opowiadania Schima Schimmela „Dzieci Ziemi – pamiętajcie”. Cel: wyrabianie postawy proekologicznej.                                                                                                                                                Gdzieś w najgłębszej aksamitnej czerni wszechświata krąży cudownie błękitny świat. Z daleka wygląda on jak prześliczna, niebiesko-biała, zamglona marmurowa kula. Ale im bardziej się zbliżamy, tym więcej widzimy kolorów – czerwienie, brązy, żółcie i wszystkie odcienie zieleni. Jest wiele światów unoszących się w przestrzeni, ale ten świat jest szczególny. To nie jest zwykły świat. Są bowiem na nim zwierzęta. Miliardy zwierząt. Więcej zwierząt niż wszystkich gwiazd, które mrugają z nocnego nieba. A wszystkie owe zwierzęta są dziećmi tego świata. Ponieważ ten świat jest ich Matką. My zaś nazywamy go Matką Ziemią. Zwierzęta nie są same na Matce Ziemi. Żyją tu również ludzie. Miliardy ludzi. Jest ich więcej niż gwiazd, które mrugają z nocnego nieba. Oni także są  dziećmi Matki Ziemi. Tak więc zwierzęta i ludzie, i Matka Ziemia – to jedna wielka rodzina. I bawią się tu delfiny. I śpiewają ptaki. I tańczą gazele. I żyją ludzie. W najgłębszej aksamitnej czerni wszechświata krąży rodzina Matki Ziemi. I zwierzęta pamiętają. One pamiętają Matkę Ziemię z czasów, zanim pojawili się na niej ludzie. Pamiętają czas, gdy lasy były gęste, bujne i zielone. Gdy oceany i rzeki, i jeziora były przejrzyste i krystalicznie czyste. Gdy niebo było jasne i tak błękitne. Zwierzęta pamiętają też chwile, kiedy ujrzały pierwszych ludzi. Na początku zaledwie kilku. Ale potem coraz więcej i więcej, aż ludzie rozeszli się po całej Matce Ziemi. Mimo to nadal zwierząt było więcej niż ludzi. I ludzie dzielili się Matką Ziemią ze zwierzętami. Jeszcze pamiętali, że zwierzęta są ich siostrami i braćmi. Jeszcze pamiętali, że stanowią cząstkę jednej wielkiej rodziny. I zwierzęta, i ludzie – to oczy i uszy, i serce Matki Ziemi. Więc kiedy bawiły się delfiny, bawiła się Matka Ziemia. Kiedy śpiewały ptaki, Matka Ziemia śpiewała. Kiedy tańczyły gazele, Matka Ziemia tańczyła. A kiedy ludzie kochali, kochała i Matka Ziemia. Mijały lata, rodzili się ludzie. Coraz więcej i więcej, i więcej. Aż wreszcie ludzi było więcej niż zwierząt. I ludzie zapomnieli. Zapomnieli dzielić się ze zwierzętami ziemią i wodą, i niebem Matki Ziemi. Zapomnieli, że zwierzęta to ich siostry i bracia. Zapomnieli, że wszyscy są cząstką jednej wielkiej rodziny Matki Ziemi. Ludzie zapomnieli. Ale zwierzęta pamiętały. Wiedziały, że kiedyś będą musiały ludziom o tym przypomnieć. I teraz każdego dnia nasze siostry i bracia przypominają. Bo kiedy bawią się delfiny, ludzie pamiętają. Kiedy śpiewają ptaki, także pamiętają. Kiedy tańczą gazele, także pamiętają. A kiedy ludzie będą pamiętać, będą też kochać.                                                                                    Rozmowa na temat opowiadania. Wypowiedzi na temat wyglądu Ziemi, jej mieszkańców, ich postępowania.
  3. Ćwiczenia gimnastyczne. Cel: rozwijanie sprawności fizycznej -  z  dnia - 7.04.2021 r.
  4. Ćwiczenia słuchowe „Co to za dźwięki?”

Rozpoznawanie odgłosów wydawanych przez poruszanie metalowymi przedmiotami, np.: monetami, łyżkami, pokrywkami, kluczami. Rodzic demonstruje zgromadzone przedmioty, dziecko je nazywa i określa, do czego służą. Próbuje w różny sposób wydobyć z nich dźwięki. Po odwróceniu się rozpoznaje, jaki przedmiot wydaje dany dźwięk (najpierw dźwięki z przedmiotów wydobywa rodzic, potem –  dziecko).                                                                                                                                                                           ZOBACZ : Jak "zobaczyć" dźwięk? - https://www.youtube.com/watch?v=IiffjwNXrtA

  1. Słuchanie piosenki „Ziemia – zielona wyspa” (sł. Halina Cenarska, muz. Andrzej Nowak).

https://www.youtube.com/watch?v=uJBvuP8jEzs

I. Nie warto mieszkać na Marsie,

 nie warto mieszkać na Wenus.

 Na Ziemi jest życie ciekawsze,

 powtarzam to każdemu.

Ref.: Bo Ziemia to wyspa,

 to wyspa zielona

 wśród innych dalekich planet.

 To dom jest dla ludzi,

 dla ludzi i zwierząt,

 więc musi być bardzo zadbany.

II. Chcę poznać życie delfinów

 i wiedzieć, co piszczy w trawie.

 Zachwycać się lotem motyla

 i z kotem móc się pobawić.

Ref.: Bo Ziemia to wyspa, …

III. Posadźmy kwiatów tysiące,

 posadźmy krzewy i drzewa.

 Niech z nieba uśmiecha się Słońce,

 pozwólmy ptakom śpiewać.

Ref.: Bo Ziemia to wyspa, …

• Rozmowa na temat tekstu piosenki, wypowiedzi o tym, co można spotkać na Ziemi, dlaczego powinniśmy o nią dbać i co można zrobić, aby była jeszcze piękniejsza.

  1. Budowanie wymyślonych  stacji kosmicznych z różnorodnych klocków, wymyślanie im nazw. Dzielenie tych nazw na sylaby i na głoski. Rozmowa z dzieckiem na temat wykonanych budowli. Może np. takie :Forum Miłośników Klocków LEGO - View topic - stacja kosmiczna Lambda          Klocki Blocki Misja 297 elementów Baza kosmiczna KB0305 w sklepie  TaniaKsiazka.pl
  2. PLASTYKA :  wykonanie pracy przedstawiającej naszą   planetę.                                                                                                Pomoce:  Kolorowe gazety, nożyczki, flamastry, klej.                                                                                                                                       • Wycinanie z kolorowych gazet elementów wybranych przez dziecko.                                                                                                 • Przyklejanie ich na  kartkach w kształcie koła.                                                                                                                                                       • Uzupełnianie szczegółów flamastrami.                                                                                 Nasz planeta Ziemia – praca plastyczna w grupie Pszczółek | Przedszkole  międzynarodowe Pod Magnolią Kraków Czyżyny  Planeta Ziemia Szczęśliwa Rodzina Ilustracja Wektorowa - Stockowe grafiki  wektorowe i więcej obrazów 2015 - iStock ZIEMIA - NASZA PLANETA - Ułóż Puzzle Online za darmo na Puzzle Factory

 

 

PONIEDZIAŁEK - 12.04.2021 r.

  1. Słuchanie piosenki „Trzej kosmici” (sł. Stanisław Karaszewski, muz. Stanisław Marciniak).

https://www.youtube.com/watch?v=OC5w5M6MAwc

I. Trzej kosmici, trzej kosmici

 przylecieli rankiem.

 Ten w talerzu, tamten w spodku,

 trzeci leciał w dzbanku.

Ref.: Pierwszy – krągłe jajeczko,

 drugi – chrupka bułeczka,

 a ten trzeci – drżący, chlupiący,

 jak ta kawa z mleczkiem

II. Trzej kosmici, trzej kosmici

 wpadli przez okienko,

 w pokoiku na stoliku

 lądowali miękko.

Ref.: Pierwszy – krągłe jajeczko...

• Rozmowa na temat piosenki. − Czy to byli naprawdę kosmici ?                                               

  1. PLASTYKA : malowanie  farbami na temat piosenki, ćwiczenie wyobraźni,                                                                               - Jak według ciebie mogą wyglądać kosmici ?                                                                                                     - Co znaczy słowo  FANTASTYKA ?             PROPOZYCJE ZABAW I ZAJĘĆ DLA DZIECI -(30.03-03.04) | Przedszkole  Samorządowe nr 32 w Kielcach        Kosmos, ufoludek, ufo - zestaw naklejek Pojazdy 270 :: Naklejkolandia
  2. Zabawy i ćwiczenia z literą F,f”.

• Analiza i synteza słuchowa słowa „farby” :

• Dzielenie słowa „farby”  na sylaby, głoski.

− Co słyszysz na początku słowa „farby”?

• Podział na sylaby nazw obrazków, które rozpoczynają się głoską f :

Schleich foka figurka foki 14702 - sferazabawek Fortepian – historia, budowa, rozwój fortepianu akustycznego Flagi narodowe, państwowe, reklamowe i Unii Europejskiej - MMG FlagiProjektowanie i budowa fontann - Fontanny basenowe Fasola biała a odchudzanie. Czy fasola redukuje tłuszcz? - Medyczne  WiadomościFlet prosty drewniany szkolny fujarka Starpak 9532489005 - Allegro.pl Figa figowiec pospolity Sykonium Filiżanka do herbaty porcelanowa 200 ml ze spodkiem LEDA IVORY | Dobra Cena  - sklep Villa Italia

• Podawanie przykładów imion rozpoczynających się głoską "F" (Franek, Filip, Felicja, Florentyna, Faustyna, Fabian, Felicjan, Feliks, Filemon,  Filomena, Fryderyk, Franciszka ...).

*    Podawanie przykładów słów rozpoczynających się głoską f (fajka, flaga, foka...), mających ją w środku (agrafka, delfin, perfumy...) oraz na końcu (elf, kilof, traf...).

• Ozdobienie liter f, F  :

                                                 Kolorujmy.pl - Kolorowanki do wydruku, kolorowanki dla dzieci on-line

• Pisanie liter f, F po śladach, a potem – samodzielnie.

F - nauka pisania dla dzieci - duża czcionka - Bystre Dziecko

  1. Zabawa ruchowa „Właśnie tak”.   Rodzic  mówi, że gdy ktoś chce zostać kosmonautą, to musi być bardzo sprawny fizycznie: silny, zwinny, wysportowany. Dlatego chcę dzisiaj zobaczyć, czy potrafisz (a na pewno potrafisz) wykonać różne ćwiczenia :  − Zaczynamy!

− Połóż się na plecach.

− Połóż się na boku i pomachaj dłonią .

− Połóż się na brzuchu i uderzaj stopami o siebie.

− Połóż się na brzuchu i wydłuż swoje ręce i nogi.

− A teraz usiądź i szeroko rozstaw nogi.

− Pochyl się do przodu i spróbuj obiema dłońmi dotknąć palców stóp.

− W siadzie, obiema rękami bębnij w klatkę piersiową.

− Zamknij oczy i palcem wskazującym znajdź czubek swego nosa.

− A teraz klęknij na podłodze.

− Spróbuj zaokrąglić swoje plecy.

− Dotknij jedną ręką podłogi, a palcem wskazującym drugiej ręki wskaż sufit.

− Podnieś kolano, aby nie dotykało do podłogi.

− Teraz stań na obu nogach.

− Wyciągnij obie ręce w kierunku sufitu.

− Wyprostuj obie nogi i spróbuj dotknąć dłońmi stopy.

− Opukaj delikatnie czubkami palców boki swoich stóp.

−  Wszystko wspaniale !  Zdałeś test na kosmonautę !

  1. Rysowanie kredkami wymyślonej planety: jej mieszkańców, roślin, zwierząt w wybranym, jednym kolorze, np. czerwonym (niebieskim, zielonym, różowym). Nadawanie nazw narysowanym planetom.   Rozmowy na temat obrazka przedstawiającego kosmos.        Poznajemy kosmos - zabawy nie tylko dla przyszłego astronauty -  dziubdziak.pl 
  2. Zabawa ruchowa „Dotknij”. Piosenka „Trzej kosmici”.  Dziecko tańczy przy muzyce. Podczas przerwy w muzyce ma dotknąć jakiegoś przedmiotu w pokoju w kolorze, którego nazwę podał rodzic.

 

TYDZIEŃ  1    ( 6 kwietnia - 9 kwietnia )

 

TEMAT KOMPLEKSOWY :    "CHCIAŁBYM   BYĆ   SPORTOWCEM"

 

PIĄTEK - 9.04.2021 r.

                   ZOBACZ NA ROZGRZEWKĘ :            Hibbi – Sport  to zdrowie                                https://www.youtube.com/watch?v=sZZKiGbu40w

  1.  Poruszanie się według słów rymowanki :

Zrób do przodu cztery kroki

i wykonaj dwa podskoki.

Zrób do tyłu kroki trzy,

potem krzyknij: raz, dwa, trzy!

Lewą ręką dotknij czoła,

no i obróć się dokoła.

W prawą stronę kroków pięć

zrób – jeśli masz na to chęć.

Potem kroki w lewą stronę:

raz, dwa, trzy – no i zrobione.

  1. Ćwiczenia rozwijające ruchy gałek ocznych.

Rodzic przygotowuje różną liczbę zabawek. Dziecko liczy je głośno, łącząc liczenie z mrugnięciami.

  1.   Nauka :  TANIEC   ZYGZAK  -     https://www.youtube.com/watch?v=xm93WFJ7bNs
  2. ĆWICZENIE SPOSTRZEGAWCZOŚCI – ZNAJDŹ DROGĘ  HOKEIŚCIE W LABIRYNCIE :

        

 

      5.     PLASTYKA :  wykonaj  „MEDAL”  dla zwycięzcy lub pokoloruj obrazek .

Is your family ready to go for the gold? Get into the 2014 Olympics in Sochi, in Russia, with this fun DIY celebration project that makes everyone a winner! DIY Olympic Gold Medals | Vicky Barone | crafts for kids | winter olympics sochi 

De wedstrijd van Schildpad en Haas in de klas | Rian Visser MarshaValk_DoenKids_OlympischeMedaille_ExtraFoto-2 Pour se déguiser ou récompenser les petits sportifs, voici comment réaliser des médailles d'or, d'argent ou de bronze, personnalisables à l'infini ! Un brico digne des meilleures disciplines olympiques.

                     

      6.   Słuchanie opowiadania  pt. ”ZAWODY SPORTOWE W ZOO”.

W Ogrodzie Zoologicznym zwierzęta zawody sportowe obmyśliły, bo cóż nie będziemy się tutaj tak nudziły.
Kto jaką dyscyplinę sobie z Was wybierze ten w niej startować może. 
Najpierw też żyrafy pomyślały, w koszykówkę będziemy grały.
Wysokością wszystkich przewyższamy, a więc w kosza, w kosza gramy!
Bo piłkę do kosza bez wysiłku sobie wkładamy. I zawsze, zawsze wygrywamy.
Medal gotowy mamy.
Słonie będą siłaczami, będą ciężary dźwigały i z innych będą się śmiały.
Kto udźwignie ciężar taki? Kto z Was uniesie? I kto medal do ZOO przyniesie?
Dla fok to pływanie wiadomo zaklepane. Nura już do wody dają i jak się w niej wywijają. Z trampoliny skok do wody i foki mają  już medal gotowy. 
Na bieganie są już strusie zapisane.
Suną hen daleko w dal, nie dogoni ich już nikt bo one biegną w mig. 
W skokach udział wezmą dziś kangury. Przygotowane są by skakać hen do góry.
A w przeszkodach, biegach, skokach na polanie, udział wezmą nasze konie.
A kto najlepszy głosik z ptaszków ma? Ten w śpiewaniu udział zapewniony ma. 
Słowik pierwszy się zgłosił i śpiew jego się unosi, potem inne ptaki.
A na koniec zaskrzeczała bardzo głośno sroka.
Zaraz też sobie pomyślała, na pewno ja medal będę miała. Ale przecież chodzi o śpiewanie a nie o skrzeczenie, a więc słowik co najpiękniej śpiewał go dostanie.
Sroka tak sobie pomyślała ja i tak muszę medal mieć i będę go miała. I dalej wszystkich zagłuszała i skrzeczała. Lecz tym nic nie osiągnęła i tak medalu nie dostała.
Małpy już zdenerwowane, bo czekają już tak długo. Dla nich dyscypliną przecież akrobacje są na linie. Co to one tam nie robią: po linach chodzą i skaczą. I przez kozła co obok nieruchomy stoi, małpy przeskakują. A przez konia skoczyć muszą też, bo medalu nie dostaną, bo to w programie jest. Małpy jednak wszystko dzielnie pokonały toteż medal dostały. I tak krzyczały zdobyłyśmy, zdobyłyśmy medal! Bardzo się cieszyły, jednak pokazowo to robiły, a z jakim z wdziękiem pokazy te były.
Widownię tym ujmowały i raczyły.
Paw co długo czekać musiał bo konkurencję ostatnią miał - taniec towarzyski, a więc patrzcie! 
Do widzów powiedział głośniej jeszcze raz patrzcie, patrzcie!!!
Kiedy wyszedł na arenę bisy już zaczęły się , jak swój ogon już roztworzył i taniec jego zaczął się. Te kolory jego piór i te kolorowe jak tęcza oka na tych piórach to uroda pawia, ach, ach jak je rozkłada! Cóż za piękny widok? Cóż za urok ma ten paw!
Efekt dla widowni wielki a jak tańczy paw, wdzięk, urodę  on naprawdę w sobie ma.
Toteż medal w stu procentach zdobyty ma.
To ostatnia konkurencja była już, lecz sroka za wygraną nie dawała, i skrzek swój głośny znowu zaczynała. To na wiwat, to na wiwat oznajmiała. Dla tych wszystkich co medal zdobyli, wiwat, wiwat tak skrzeczała. Bo tak się cieszyła. 
Żal zrobiło się organizatorowi bo wiedzieli że sroce na medalu bardzo zależało, a więc go też od nich dostała. Cieszyła się i dalej, dalej skrzeczała.

                                                                                Autor: Grażyna Schneider 

      7.  ZABAWY  RUCHOWE  Z  KARTAMI (wylosuj jedną kartę i wykonaj ćwiczenie)  :

  

                                     https://www.dzieckiembadz.pl/2017/07/karty-ruchowe-ze-zwierzetami.html

    8. SPORTY ZIMOWE. Obejrzyj obrazki i opowiedz, jakie znasz zimowe dyscypliny sportowe.Co to jest OLIMPIADA ?

                                                  

     9. GRAFOMOTORYKA :  pokoloruj koła olimpijskie z godnie ze wzorem :

                                   

          10.   Utrwalenie dodawania i odejmowania w zakresie 10 :

                              

                                                                      Meta Peak Meta GIF - Meta PeakMeta Reach - Discover & Share GIFs

11. Let's sing a song :)))

 

CZWARTEK - 8.04.2021 r.

                       ROZGRZEWKA : Boogie Woogie -    https://www.youtube.com/watch?v=sXqaZUp2N-w

  1. Sportowe ćwiczenia ruchowo-słuchowo-graficzne.

• Rozmowa na temat wspólnego odpoczynku rodziców i dzieci. − Co robicie z rodzicami w wolne dni? − Czy wybieracie się gdzieś? Czym się wtedy poruszacie? − Jaki sposób odpoczynku podoba się wam najbardziej?

 • Ćwiczenia ruchowo-naśladowcze „Jedziemy na rowerkach”.                                                                   Dziecko kładzie się na dywanie. Pedałując, mówi rytmicznie :

Na wycieczkę wyruszamy,

raz i dwa, raz i dwa.

Tata jedzie obok mamy,

z tyłu – nas ma.

Liczyli bociany - Szkolne Blogi

− GRAFOMOTORYKA - rysujcie drogę po śladach -"Jedziemy na mecz"   : 

 4 LATKI-ZADANIA DO ZROBIENIA W DOMU :) – Kraina Wiedzy

2.   PLASTYKA : „MOJE BOISKO”.   Wykonaj pracę plastyczną z niepotrzebnego pudełka kartonowego, na przykład taką :

             How to Make a Parent-Child Game Player from Cardboard Home activity fabriquer un jeu de foot            Nachdem unser Wutzler (Fußballtisch) ziemlich in Beschlag genommen ist, haben wir einen Ersatz hergestellt: Mit Strohhalmen ve...   As mais belas referências de artesanato com caixa de sapato e papelão. Veja também o passo a passo em video disponível.         Cómo hacer un futbolín infantil | Hacer bricolaje es facilisimo.com             DIY Foosball #Bamboo, #Cardboard, #DIY, #Fossball, #Kids       15 Brinquedos de Papel Para Fazer nas Férias | Revista Artesanato  DIY Tabletop Foosball Game for kids made from a cardboard box! ~ @karenkavett                 Set of cartoon soccer kids with different pose Vector Image

Jeśli praca jest zbyt trudna do wykonania - to narysuj kredkami  twój ulubiony sport lub drużynę. Podziel się z nami  pracą - poproś rodzica o  zrobienie zdjęcia i  przesłanie go pani np. telefonem.

Rozmowa z dzieckiem na temat czynnego wypoczynku :

− Jak lubicie odpoczywać?

− Czy zdrowo jest siedzieć cały dzień przed komputerem, czy – bawić się na podwórku?

− Jakie zabawy ruchowe lubicie?

− Czy zdrowo jest się poruszać? Dlaczego?

3.    Zabawa rozwijająca zmysł  dotyku :  „Poznajemy tylko za pomocą dotyku”.

Rodzic kładzie na stole znane dziecku przedmioty: np. długopis, mała maskotka, kubek, moneta, klocek, guzik, szyszka, mała piłeczka, cukierek itp. i przykrywa je nieprzeźroczystym materiałem lub wkłada je do woreczka tak, by dziecko ich nie widziało. Dziecko wkłada rękę i próbuje odgadnąć co ma w ręce, nazywa przedmiot,  a dopiero potem wyjmuje.

4.   MATEMATYKA – policz piłki i zaznacz właściwą cyfrę, wpisz odpowiedni znak :

  

5.   ĆWICZENIE SPOSTRZEGAWCZOŚCI (znajdź różnice):     

                                         25: Strona główna | Przedszkole Samorządowe nr 1 w Gołdapi

 

6.    RYTMIKA : Aktywne słuchanie muzyki – „Contredanse” – Pomoce: kolorowe chusteczki z materiału lub chusteczki papierowe  - https://www.youtube.com/watch?v=mync2ypK0y

 

7. Słuchanie opowiadania z morałem.

Krótka bajka na dobranoc, na podstawie bardzo znanej bajki Ezopa o żółwiu i zającu.                                              Nie każdy wyścig jest szybki; wytrwałością możesz osiągnąć cel, który z pozoru wydaje się nieosiągalny.

Opracowanie: © Piotr P. Walczak

Pewnego razu Zając spotkał Żółwia, który powoli szedł polną ścieżką. Zając nie miał specjalnie nic do roboty, zaczął więc krążyć wokół Żółwia i przechwalać się jaki to jest sprytny, zwinny i szybki.

- Jestem tak szybki, że nie doścignie mnie nawet najszybszy wiatr ? stwierdził Zając.

Na Żółwiu przechwałki nie robiły większego wrażenia, więc szarak zaczął z niego kpić.

- A ty z tą swoją skorupą wleczesz się i wleczesz jak ten... jak ten... - Zając szukał odpowiedniego słowa. - Jak ten żółw!

- Ja też jestem niezłym biegaczem - odparł na to Żółw.

- Co? Ty umiesz szybko biegać? - Zając złapał się za brzuch ze śmiechu i tak się ubawił, że aż mu łzy z oczu pociekły.

- Nie wierzysz? - zapytał Żółw. - Idę o zakład, że pierwszy dotrę do końca tego pola. O tam, gdzie rośnie ta pochyła wierzba.

- Zgoda! Niech ci będzie - prychnął Zając. - Trzy! Dwa! Jeden! Start!

Rozpędził się, w kilka chwil przemierzył pół dystansu, po czym przystanął i obejrzał się za siebie. Żółw ledwie ruszył z miejsca i wlókł się niemiłosiernie.

- Ech, po co tak się wysilać - skrzywił się Zając w lekceważącym uśmiechu. - Zanim tu dotrze, minie pół dnia. W tym czasie utnę sobie drzemkę.

Położył się i usnął zadowolony. Spał i spał a Żółw w tym czasie powoli ale cierpliwie posuwał się naprzód. Dotarł do śpiącego szaraka, a gdy go mijał, ten tylko przewrócił się na drugi bok. Kiedy Zając w końcu się obudził, zerwał się na równe nogi, rozejrzał się nerwowo i dostrzegł Żółwia tuż przed pochyłą wierzbą. Rzucił się naprzód, rozpędził, ale było już za późno. Kiedy dogonił Żółwia, ten był już za linią mety.

https://www.bajkidoczytania.pl/bajka-o-zolwiu-i-zajacu

 

8.   Jeśli będzie odpowiednia pogoda – poproś rodziców o wspólne zabawy  i spacer na świeżym powietrzu. Może mieszkasz w pobliżu jakiegoś boiska – spróbujcie przejść się na spacer, pooglądaj, zobacz jak trenują piłkarze i inni sportowcy.

                                                ◕‿‿◕。) #gif #sport #pilkanozna #heheszki #humor... - saint - Wykop.pl

 

 

ŚRODA - 7.04.2021 r.

ROZGRZEWKA    - "Gimnastyka dla dziecka i rodzica" -  prowadzi: Katarzyna Sroka, mgr fizjoterapii

        https://www.youtube.com/watch?v=Do1wfYB48PI

                                                                                               Tenis 10 - Szkolne Blogi

 

                      ZOBACZ :  "Tenis czy piłka nożna? Sport i dyscypliny sportowe" -                          http://123edukacja.pl/tenis-czy-pilka-nozna-sport-i-dyscypliny-sportowe/

 

1. Sportowe ćwiczenia słuchowe.

Ćwiczenia słuchowe z piłką lub skakanką.  Zadaniem dziecka jest dzielenie nazw otrzymanych obrazków na głoski (lub, w razie problemów, na sylaby). Dzielenie na głoski powinny łączyć z odbijaniem piłki o podłogę (lub jej podrzucaniem i łapaniem) – jedno odbicie, jedna głoska – lub ze skakaniem na skakance – jeden podskok, jedna głoska.

Zabawa "Podaj słowo". Pomoc: piłka. Rodzic rzucając piłkę do dziecka wymawia głoskę, np. u. Dziecko łapie piłkę i  mówi słowo rozpoczynające się tą głoską . 

Układanie zdań na temat wybranej dyscypliny sportowej.   Liczenie  słów w układanych zdaniach do obrazków dyscyplin sportowych (z wykorzysteniem obrazków z poprzedniego dnia lub inne ).

Np. :  Mężczyźni grają w piłkę ręczną (5 słów).

Siatkarze są wysocy (3 słowa).

Gimnastyk ćwiczy na drążkach (4 słowa).

Czytanie wyrazów.         

 Wyrazy: piłka,     skakanka,       rower,       bramka,       czepek,        buty.   

Określanie, do uprawiania jakich dyscyplin sportowych lub do przygotowania do nich mogą być potrzebne te przedmioty.

                           Nauka pływania delfinem, czyli styl motylkowy | Nauka pływania dla dzieci  Szczecin - Akademia SportCamp

2. Ćwiczenia gimnastyczne  (metodą zadaniową) z partnerem.

Piłki.

• Toczenie piłki do partnera (w parach).

• Jedno dziecko leży na brzuchu, trzymając piłkę w dłoniach, przed głową. Partner siedzi na piętach, około 1,5–2 m przed kolegą, przodem do niego. Pierwsze dziecko unosi łokcie nad podłogę i odepchnięciem toczy piłkę do kolegi.

• Podawanie piłki bokiem. Dzieci siedzą z wyprostowanymi nogami, w rozkroku, tyłem do siebie, w odległości około 0,5 m. Jedno dziecko trzyma w dłoniach piłkę. Dzieci jednocześnie wykonują skręt tułowia (jedno dziecko w prawo, drugie – w lewo) z przekazaniem piłki partnerowi. Następnie wykonują skręt tułowia w przeciwną stronę, z ponownym przekazaniem piłki. • Podawanie piłki do siebie. Dzieci stoją naprzeciwko siebie i rzucają piłkę do siebie.

• Rzucanie piłki w górę i jej łapanie. Dzieci stają z piłkami w dłoniach. Rzucają piłki w górę i starają się je złapać. Ćwiczenie można wykonać również w siadzie.

• Rzucanie piłki z odbiciem o podłogę. Dzieci stoją przodem do siebie, w odległości około 2 m. Jedno dziecko trzyma w dłoniach piłkę. Dzieci rzucają piłkę do siebie tak, aby przed złapaniem przez partnera piłka odbiła się od podłogi.

• Rzucanie piłki i jej łapanie. Dzieci chodzą z piłkami w dłoniach. Podrzucają piłki w górę i starają się je złapać w dłonie. • Podania piłki górą i dołem. Dzieci stoją tyłem do siebie, w rozkroku, w odległości około 0,1 m. Jedno dziecko trzyma w dłoniach piłkę. Dzieci unoszą ręce w górę, przekazując piłkę do rąk partnera, a następnie wykonują skłon tułowia w przód, przekazując piłkę między nogami w ręce kolegi.

• Rzucanie piłki do kosza. Dzieci stają z piłkami w dłoniach. Wykonują rzut piłki w górę, a następnie uginają ręce przed sobą, tworząc z nich kółko (kosz). Opadająca piłka powinna trafić do kosza i spaść na podłogę.

• Kozłowanie. Dzieci stoją, trzymając w dłoniach piłki. Chodzą, kozłując piłki oburącz. Odmiany: kozłowanie piłki jedną ręką, kozłowanie piłki: raz prawą ręką, raz – lewą.

• Toczenie piłki do bramki. Dzieci stają przodem do siebie, w odległości około 2 m. Jedno dziecko stoi w rozkroku, a drugie trzyma w dłoniach piłkę. Dziecko trzymające piłkę wykonuje skłon tułowia w przód i toczy piłkę po podłodze w stronę kolegi, starając się wcelować piłkę między jego nogi – do bramki. Następnie piłkę toczy drugie dziecko, a pierwsze staje w rozkroku. Uwaga! Stając w rozkroku, dziecko powinno przenieść ciężar ciała na zewnętrzne krawędzie stóp. 

• Toczenie piłki do bramki tyłem. Dzieci stają w rozkroku, w odległości około 2 m. Jedno dziecko stoi tyłem do partnera, trzymając w dłoniach piłkę. Dziecko to wykonuje skłon tułowia w przód i toczy piłkę po podłodze między swoimi nogami w stronę kolegi, starając się wcelować piłkę między jego nogi – do bramki. Następnie dzieci wykonują w tył zwrot i powtarzają ćwiczenie, ale piłkę toczy drugie dziecko. Uwaga! Stając w rozkroku, dziecko powinno przenieść ciężar ciała na zewnętrzne krawędzie stóp.

• Łapanie piłki po klaśnięciu. Dzieci stają z piłkami w dłoniach. Rzucają piłki w górę, klaszczą w dłonie i starają się złapać opadające piłki. Jeżeli to się udaje, dzieci powtarzają ćwiczenie, ale łapią piłki po dwóch lub trzech klaśnięciach. Ćwiczenia można wykonać również w siadzie.

 

3.  Ćwiczenia orientacji na kartce papieru.   Cel: utrwalenie kierunków  i położenia przedmiotu.

             Kartka (formatu A3), małe obrazki przedmiotów lub mała maskotka.

Rodzic kładzie kartkę na stole  (formatu A3) i przygotowuje małe obrazki przedmiotów lub maskotkę. Prosi dziecko o wskazanie:

– prawego górnego rogu,

– lewego dolnego rogu,

– prawego dolnego rogu,

– lewego górnego rogu.

Potem dziecko kolejno umieszcza obrazki lub maskotkę w rogach kartki według poleceń rodzica : np.

- Połóż maskotkę w prawym  górnym rogu.

4. ĆWICZENIE  SPOSTRZEGAWCZOŚCI.

                         Ile widzisz piłek ?  Potrafisz powiedzieć z jakich dyscyplin sportowych pochodzą ?  Pokoloruj je. 

                               

5. Nauka piosenki   "Ręce do góry" . Cel :  utrwalenie strony prawej i lewej.

                                            https://www.youtube.com/watch?v=OmAZquWgp9A

6. GRAFOMOTORYKA :

                              Piłka nożna grafomotoryka - Moje Dzieci Kreatywnie | Kids learning,  Education, Escape room

7.     MEMORY.   Cel:  ćwiczenie  pamięci  wzrokowej.

Proszę wydrukować i wyciąć obrazki. Połóżcie na stole obrazkiem do dołu i przemieszajcie. Losujcie na zmianę obrazki. Jeśli nie masz obrazka do pary, odłóż w to samo miejsce, każdy ma tylko jeden wybór obrazka - kto szybciej zbierze więcej par sportowych przedmiotów ?

Actividades para Educación Infantil: 10 Tarjetas de asociación (1/4)   Actividades para Educación Infantil: 10 Tarjetas de asociación (3/4)   Actividades para Educación Infantil: 10 Tarjetas de asociación (4/4)

Actividades para Educación Infantil: 10 Tarjetas de asociación (1/4)   Actividades para Educación Infantil: 10 Tarjetas de asociación (3/4)   Actividades para Educación Infantil: 10 Tarjetas de asociación (3/4)

8.  Słuchanie wiersza. Rozmowa na jego temat.

„Pochwała sportu”

 Moi Drodzy Przyjaciele, sportów różnych jest tak wiele!

Czy to rolki, czy pływanie, jazda na rowerze, a może bieganie?

Zatem: każdy urwis mały, duży chętnie niech z kanapy ruszy.

Nie zapomnij też o mamie, tacie razem wtedy czas spędzacie.

 A korzyści, ja Wam mówię jest bez liku.

Rośniesz lepiej. Twój kręgosłup ci dziękuje. No i mama Cię wtóruje.

Zatem, odrzućcie te laptopy, telefony, popróbujcie żyć bez tego.

Może odkryjesz wtedy w sobie miłośnika sportowego.

 A na koniec słów kilka o mojej sportowej przygodzie.

Kiedy byłam całkiem mała i przedszkolne Biedronki reprezentowałam,

mama na gimnastykę mnie zapisała. Bo tak sama bardzo chciałam!

Tu wygibas, tam szpagacik i skakanie na skakance oraz piłeczki używanie.

Ja Wam mówię, to jest świetna sprawa,

choć zdarzało, że się  nie chciało i nie jedna  z nas płakała,

bo swoje mięśnie rozciągać musiała!

Teraz i rower mi nie straszny!

Co tam siniaki i otarcia, nie patrz na to!

Wszystko minie, patrz na dobre strony sportu każdego,

a może wyrośnie  z Ciebie mistrz na miarę drugiego Gortata, czy Lewandowskiego!

AUTOR :   Milena R. z Mamą Joanną 

 

9.  Let's dance!!!

 

 

WTOREK - 6.04.2021 r.

1. Słuchanie wiersza Jadwigi Koczanowskiej "Gimnastyka". Cel: rozwijanie mowy i pamięci słuchowej.

Gimnastyka to zabawa,

ale także ważna sprawa,

bo to sposób jest jedyny,

żeby silnym być i zwinnym.

Skłony, skoki i przysiady,

trzeba ćwiczyć – nie da rady!

To dla zdrowia i urody,

niezawodne są metody.

*  Rozmowa na temat wiersza : − Co trzeba robić, aby być silnym i zwinnym?

2. Zabawa orientacyjno-porządkowa "Po równiutkiej dróżce".  Dziecko "idzie na spacer" zgodnie z wierszem czytanym przez rodzica naśladując ruchy, o których jest w nim mowa :

Idą dzieci równą drogą,

po kamyczkach iść nie mogą,

po kamyczkach hop, hop, hop,

do dołeczka skok.

Pora wracać. Kto się znuży,

ten odpocznie po podróży.

Dom już blisko... nogi w ruch.

Kto zwycięży – zuch!

3.  Zabawy i ćwiczenia z literą "J,j". Cel: zapoznanie z literą "J,j":  małą i wielką, drukowaną (5-latki) i pisaną (6-latki).

Oglądanie zdjęć jagód :

               Mikoryza do borówek i jagód 100g - Sadowniczy.pl           Warto jeść JAGODY - są pyszne i zdrowe - PoradnikZdrowie.pl

 • Opisywanie wyglądu jagód.

 

• Dzielenie słowa jagody na sylaby : − Co słyszycie na początku słowa jagody?

• Podział na sylaby nazw obrazków, które rozpoczynają się głoską j.

Obrazki przedmiotów/zwierząt/roślin, których nazwy rozpoczynają się głoską j:

Jeść jajka czy nie? Tak, ale jest jeden warunek - Zdrowie - rp.pl JABŁKO CZERWONE JABŁKA SZTUCZNE OWOCE JAK ŻYWE 8cm - 8354220689 - oficjalne  archiwum Allegro Crazy Tales :): Teksty króla JulianaKarma dla jamnika – jak odpowiedzialnie karmić psa tej rasy? Balon Jednorożec Tęczowy / 137 cm - Wiewiórka i Spółka  Okręgowa Spółdzielnia Mleczarska w ŁowiczuO Nas - Jubiler Monika  Pierwszy dzień jesieni – kalendarzowy, astronomiczny i metereologiczny  początek jesieni | Jaworznicki Portal Społecznościowy - jaw.pl | Jaworzno   Hubble obserwuje Jowisza i Saturna   Jeże i podmurówki | Gazeta Wawerska

 Jakie znasz imiona zaczynające się  na "J" ?

• Dzielenie słowa jagody na głoski :  j a   -   o y    

• Podawanie przykładów słów rozpoczynających się głoską j : (jeleń, jajko, jogurt...), mających ją w środku (kajak, fajka, bajka...) oraz na końcu (kraj, maj, klej...).

• Ozdobienie liter "J, j"  :

           Kontury litery J do druku, wycinania, kolorowania, wyklejania. Polski  alfabet

 * Ćwiczenia grafomotoryczne - pisanie litery  J,j  :

Aleksandra Szajdek (aleksandraszajd) — profil | Pinterest

4. Zabawa ruchowa "Części ciała".

Dziecko powtarza tekst mówiony przez rodzica i wskazuje wymieniane w nim części ciała. Rodzic powtarza coraz szybciej.

 Głowa, ramiona, kolana, pięty,

kolana, pięty, kolana, pięty.

Głowa, ramiona, kolana, pięty,

oczy, uszy, usta, nos.

Piosenka dziecięca: Głowa ramiona kolana pięty -  https://www.youtube.com/watch?v=JDSQlxZ_scY

 

5. Rozmowa na temat sportów letnich.

- Jakie sporty uprawiają sportowcy przedstawieni na zdjęciach? Opowiedz rodzicowi o nich swoimi zdaniami .

(Skok o tyczce, skok w dal, gimnastykę artystyczną, podnoszenie ciężarów, pchnięcie kulą, skok wzwyż, grę w piłkę ręczną, grę w siatkówkę,piłka nożna,kajakarstwo, jazda na rowerze).   

 -  Czy  znasz jakieś inne sporty  Może jakieś zimowe ?

 -  Co nam daje sport ?     Czy  potrzebny jest  każdemu ?

II Szczeciński Mityng Skoku o Tyczce | II Szczeciński Mityng… | Flickr Wicemistrz świata w skoku w dal tymczasowo zawieszony - Polsat SportPodnoszenie ciężarów – Wikipedia, wolna encyklopediaPCHNIĘCIE KULĄ Sport -Gimnastyka Artystyczna - Zapisy | CG OLIMPIC - Wrocław

  

Lićwinko jedną z dwóch mistrzyń świata w skoku wzwyż! (sport.tvp.pl) Piłka ręczna: Szwecja - Francja, Hiszpania - Dania - wyniki i relacje -  Mistrzostwa świata w Egipcie | Eurosport w TVN24 Piłka siatkowa – Wikipedia, wolna encyklopedia Piłka nożna domaga się regulacji prawnej. Będzie specustawa? -  GazetaPrawna.pl Letnie sporty wodne - Akademia Zdrowia Muszynianka   Dyscypliny olimpijskie - Igrzyska letnie - ActivityClub

 

6. Co to znaczy "prowadzić zdrowy  tryb życia"  ?     Jak uważasz ?         A jaki  TY prowadzisz ?

 

                       

 

 

 

 

 

TYDZIEŃ 5    ( 29 marca - 2 kwietnia )

 

TEMAT KOMPLEKSOWY : WKRÓTCE WIELKANOC

                                                           Wielkanoc: Zmartwychwstanie Jezusa

PIĄTEK - 2.04.2021 r.

1. Słuchanie opowiadania Agnieszki Galicy "Bajeczka wielkanocna". Cel: rozwijanie mowy.

Bajeczka wielkanocna (opowiadanie napisała Agnieszka Galica) - https://www.youtube.com/watch?v=jiWjJTi28eQ

Wiosenne Słońce tak długo łaskotało promykami gałązki wierzby, aż zaspane wierzbowe Kotki zaczęły wychylać się z pączków. − Jeszcze chwilę – mruczały wierzbowe Kotki. – Daj nam jeszcze pospać. Dlaczego już musimy wstawać? A Słońce suszyło im futerka, czesało grzywki i mówiło: − Tak to już jest, że musicie być pierwsze, bo za parę dni Wielkanoc, a ja mam jeszcze tyle roboty. Gdy na gałęziach siedziało już całe stadko puszystych Kotek, Słońce powędrowało dalej. Postukało złotym palcem w skorupkę jajka − puk, puk! I przygrzewało mocno. − Stuk, stuk! – zastukało coś w środku jajka i po chwili z pękniętej skorupki wygramolił się malutki Kurczaczek. Słońce wysuszyło mu piórka, na głowie uczesało mały czubek i przewiązało czerwoną kokardką. − Najwyższy czas – powiedziało. – To dopiero byłby wstyd, gdyby Kurczątko nie zdążyło na Wielkanoc. Teraz Słońce zaczęło się rozglądać dookoła po łące, przeczesało promykami świeżą trawę, aż w bruździe pod lasem znalazło śpiącego Zajączka. Złapało go za uszy i wyciągnęło na łąkę. − Co się stało, co się stało? – Zajączek przecierał łapką oczy. − Już czas, Wielkanoc za pasem – odpowiedziało Słońce – a co to by były za święta bez wielkanocnego Zajączka? Popilnuj Kurczaczka, jest jeszcze bardzo malutki, a ja pójdę obudzić jeszcze kogoś. − Kogo? Kogo? – dopytywał się Zajączek, kicając po łące. − Kogo? Kogo? – popiskiwało Kurczątko, starając się nie zgubić w trawie. − Kogo? Kogo? – szumiały rozbudzone wierzbowe Kotki. I wtedy Słońce przyprowadziło do nich małego Baranka ze złotym dzwoneczkiem na szyi. − To już święta, święta – szumiały wierzbowe Kotki, a Słońce głaskało wszystkich promykami, nucąc taką piosenkę:

− W wielkanocny poranek dzwoni dzwonkiem Baranek,

a Kurczątko z Zajączkiem podskakuje na łące.

Wielkanocne Kotki, robiąc miny słodkie, już wyjrzały z pączka,

siedzą na gałązkach, kiedy będzie Wielkanoc, wierzbę pytają.

* Rozmowa na temat opowiadania.

− Dlaczego słonko obudziło wierzbowe kotki?

− Jakie zwierzątka potem obudziło?

− Dlaczego słonko obudziło zajączka i baranka?

Zabawa "Prawda czy fałsz?"

Dziecko słucha zdań wypowiadanych przez rodzica. Jeżeli, według jego zdania, są one prawdziwe, wstaje, a gdy uważa, że nie są prawdziwe (są fałszywe), tupie nogami o podłogę.

- Pisanki to ozdobione jajka.

- Do wielkanocnego koszyka obok pisanek kładziemy warzywa.

- Baranek wielkanocny może być z ciasta.

- Cukrowe zajączki robimy z pietruszki.

- W czasie Wielkanocy dzielimy się jajkiem.

- Święta wielkanocne są w zimie.

- Bazie rosną na wierzbie.

 

 •  Podział na sylaby słów kojarzących się z Wielkanocą :

                          Pi-san-ki,        ba-ra-nek,        za-ją-czek,         bo-ro-wi-na,        ko-szy-czek        ja - jecz - ko

  

* ZABAWA RUCHOWA:   Ćwiczenie koordynacji wzrokowo-ruchowej "Jajka na łyżce".

Do wykonania tego zadania potrzebujemy:  jajko ugotowane na twardo,   2  skakanki / linki  / sznurki

Za pomocą skakanek/sznurków  wyznaczamy miejsca startu i mety.

Zadanie dzieci polega na przeniesieniu jajka na łyżce od startu do mety tak, aby nie spadło ono z łyżki.

 

2. Nauka piosenki "Święta WIELKANOCNE "  -  https://www.youtube.com/watch?v=KyeLlFX0p2g

Ref:    Święta Wielkanocne
wiosną pachnące,
z bukszpanem i barankiem,
pisanką i zającem.   *2

Co roku w Wielkanoc
koszyczki stroimy
i w Wielką Sobotę
pokarmy święcimy.

W koszyczku wędlina,
chlebek i jajeczko,
i mały kurczaczek
żółty jak słoneczko.

Słodziutki mazurek,
cukrowy baranek,
chrzan, sól oraz babka
zrobiona przez mamę.

W niedzielę do stołu
wspólnie zasiadamy,
dzielimy się jajkiem,
życzenia składamy.

( Piosenka zaczerpnięta z płyty:  Bliżejprzedszkolna pięciolinia , utwory do tańca i zabawy na kwiecień)

3. PLASTYKA : malowanie pisanek.  Wspólne dzielenie się jajkiem ugotowanym na twardo. Składanie sobie życzeń świątecznych.  Pomoce :  jajka ugotowane na twardo,pisaki,markery, farby, itp. - według własnego pomysłu i możliwości.

Tolle Ideen für Ostereier färben und dekorieren Pomysły na wielkanocne pisanki: decoupage, akwarelowe, ombre, nakrapiane i wiele innych How to make a Tissue Paper Easter Eggs? DIY - YouTube

  How To Make Easter Guinea Eggs Margaret E. Atwood on Twitter: "This...… "

4. WIELKANOCNE ŁAMIGŁOWKI -     http://maluchwdomu.pl/2017/04/wielkanocne-amigowki-do-pobrania.html

W której pętli jest więcej/mniej/tyle samo pisanek

5.  Ćwiczenia logopedyczne “Wielkanocna przygoda”Rodzic  demonstruje ćwiczenia, a dziecko  - naśladuje.

Jajko – dziecko otwiera i zamyka wargi, układając je tak, aby były zaokrąglone jak jajko.

Gorące jajko – dziecko nabiera powietrze nosem, a wypuszcza ustami, naśladując dmuchanie na jajka.

Wkładamy jajka do koszyczka – dziecko unosi język za zęby i zatrzymuje go tam, a następnie przelicza­ kolejne jajka, używając liczebników porządkowych.

Rogi baranka – baranek wielkanocny ma okrągłe rogi – dziecko rysuje językiem kółeczka, przesuwając jego czubek po górnej wardze i po dolnej wardze.

Baranki na hali – baranki wędrują w górę i w dół, pasąc się na hali – dziecko opiera czubek języka raz za górnymi zębami, a raz za dolnymi zębami.

Kura liczy kurczęta – dziecko dotyka czubkiem języka do każdego zęba w jamie ustnej: najpierw na górze, potem – na dole.

 

6. WIELKANOCNE ZABAWY - "OTWÓRZ PUDEŁKO" - https://wordwall.net/pl/resource/1180551/wielkanocne-zabawy

 

7. GRAFOMOTORYKA :

                                       

8. ZOBACZ :   "Wielkanocne zabawy dla przedszkolaków" - https://www.youtube.com/watch?v=vDhPXNDPgvM

 

9. Rozmowa z dzieckiem na temat : - Co powinno znaleźć się w koszyczku wielkanocnym ?

KOSZYCZEK WIELKANOCNY – prezentacja multimedialna + plansze –  Przedszkolankowo | Cute coloring pages, Polish folk art, Free to use imagesKOSZYCZEK WIELKANOCNY – prezentacja multimedialna + plansze –  Przedszkolankowo KOSZYCZEK WIELKANOCNY – prezentacja multimedialna + plansze –  Przedszkolankowo | Easter diy, Easter, Easter springKOSZYCZEK WIELKANOCNY – prezentacja multimedialna + plansze –  Przedszkolankowo | Cute coloring pages, Easter spring, EducationKOSZYCZEK WIELKANOCNY – prezentacja multimedialna + plansze –  Przedszkolankowo | Cute coloring pages, Paper crafts, Easter springKOSZYCZEK WIELKANOCNY – prezentacja multimedialna + plansze –  Przedszkolankowo KOSZYCZEK WIELKANOCNY – prezentacja multimedialna + plansze –  Przedszkolankowo | Easter spring, Easter, Cute coloring pages KOSZYCZEK WIELKANOCNY – prezentacja multimedialna + plansze –  PrzedszkolankowoKOSZYCZEK WIELKANOCNY – prezentacja multimedialna + plansze –  Przedszkolankowo

https://przedszkolankowo.pl/2017/01/30/koszyczek-wielkanocny-prezentacja-multimedialna-plansze/

               Pokoloruj obrazek koszyczka - a może sam narysujesz swój koszyczek ? 

                                                       

Jak Narysować Koszyk Wielkanocny -https://www.youtube.com/watch?v=gat2576oVJU

 

10. TEMATYCZNE FILMY ANIMOWANE : 

                                         -  Ostatnia wieczerza  - https://www.youtube.com/watch?v=-V5CZIW-S6U

                                         -  On zmartwychwstał!  -  https://www.youtube.com/watch?v=3RcKfsmweVw

                                         -  Domek na skale - Wielki Czwartek - https://www.youtube.com/watch?v=HzSsNRVGZmE

      

      -  Masza i Niedźwiedź : Wielkanocna niespodzianka - https://www.youtube.com/watch?v=dphh-doNT58

      -  Dziwny Świat Kota Filemona : Wielkanocne sprzątanie - https://www.youtube.com/watch?v=8-FZviguevU

      -  Ciekawski George : Wielkanocna specjalność - https://www.youtube.com/watch?v=J6BTdEcgPH4

       -  Epoka lodowcowa: Wielkanocne niespodzianki  - https://www.youtube.com/watch?v=v1IOqeDqIdY

       -  Domisie : Wielkanocna przygoda - https://www.youtube.com/watch?v=QIk1KXdYsmU

                     

                                    Radosnych świąt wielkanocnych – Śmieszne zdjęcia,memy,gify,filmiki i demoty

 

 

 

 

CZWARTEK - 1.04.2021 r.

Czy wiecie jaki mamy dziś dzień ?

Prima aprilis (z łac. prima (dies) Aprilis – dosł. „pierwszy (dzień) kwietnia”), dzień żartów – obyczaj obchodzony pierwszego dnia kwietnia w wielu krajach świata. Polega on na robieniu żartów, celowym wprowadzaniu w błąd, nabierania kogoś, konkurowaniu w próbach sprawienia, by inni uwierzyli w coś nieprawdziwego. Tego dnia w wielu mediach pojawiają się różne żartobliwe informacje. Pochodzenie tego zwyczaju nie jest dokładnie wyjaśnione.

ZOBACZ :  Prima Aprilis - film dla dzieci - https://www.youtube.com/watch?v=gPEtuV-8OXY

                  Usmiechnij sie: Animowane gify i obrazki na prima aprilis | Humor, Jokes,  Funny

1. Ćwiczenia matematyczne "Wielkanocne liczenie". Cel : utrwalanie odejmowania w zakresie 10.

WIELKANOCNE ZADANIA - KARTY PRACY - LICZENIE DO 15

2.  WIELKANOCNE MEMORY. Wydrukuj dwa razy (żeby były pary obrazków), wytnij i baw się z rodzeństwem i rodzicami. ĆWICZYMY PAMIĘĆ WZROKOWĄ.

 

3. PLASTYKA - wykonywanie ozdoby świątecznej na stół wielkanocny. Na przykład takiej :

    

4. Słuchanie wiersza Agnieszki Galicy "Piosenka wielkanocna".

Idą święta, wielkanocne idą święta.

O tych świętach każdy zając pamięta.

Do koszyczka zapakuje słodycze

i na święta ci przyniesie moc życzeń.

Idą święta, wielkanocne idą święta.

O tych świętach i kurczątko pamięta.

W żółte piórka się ubierze, wesołe,

wśród pisanek będzie biegać po stole.

Idą święta, wielkanocne idą święta.

O tych świętach nasz baranek pamięta.

Ma na szyi mały dzwonek dźwięczący,

będzie dzwonił, będzie skakał po łące.

Wypowiedzi dziecka na temat zwierząt wymienionych w utworze oraz ich sposobów przygotowań do świąt.

• Wypowiedzi dziecka na temat przygotowań do świąt w ich domach.

Ćwiczenia słowne "Układamy rymy". Rodzic wypowiada krótkie teksty, do których dziecko wymyśla rymujące się słowa, np.

Ten kurczaczek to malutki... (zwierzaczek).

To kurczątko to milutkie... (pisklątko).

Mama kokoszeczka znosiła śliczne... (jajeczka).

Malutkie kureczki są jak żółciutkie... (kuleczki).

Malujemy jajeczka w złote gwiazdki i... (słoneczka).

Małe kurczaczki mają mięciutkie... (kubraczki).

Następnie dziecko samo układa swoje rymy związane z tematyką świąteczną

5. Słuchanie utworu Modesta Musorgskiego Kurczątka i kury z cyklu Taniec kurcząt w skorupkach.

Taniec piskląt w skorupkach - aktywne słuchanie muzyki B. Strauss M. Musorgski

https://www.youtube.com/watch?v=3KYg86HNI5o

6. Nauka piosenki  "KOKOSZECZKA"   -   https://www.youtube.com/watch?v=8jbUOi50B8Y

1. Powiem wam bajeczkę,
Miałam kokoszeczkę,
A ta kokoszeczka
Znosiła jajeczka.

2. Wcale to nie bajka,
Że z każdego jajka
Wyszła ta żółciutka
Kureczka malutka.

3. Potem ta kureczka
Koło ogródeczka
Razem z kurczątkami
Zbierała ziarneczka.

4. Jastrząb wygłodzony
Raz nastawił szpony,
Ale moja kurka
Podarła mu piórka.

7.  ĆWICZENIA GRAFOMOTORYCZNE :

                            

8.  Zabawy matematyczne z pisankami. Cel : utrwalenie dodawania w  zakresie 10.

Dziecko ma na stole papierowe sylwety pisanek ( dziesięć). Rodzic mówi rymowankę, a dziecko ilustruje ją sylwetami pisanek, dodaje i podaje wynik.

Np. W lewej ręce pięć pisanek mam.

W prawej ręce trzy pisanki mam.

Pisanki tu, pisanki tam. Ile razem pisanek mam?      Odpowiedź :   5+3= 8  Mam 8 pisanek.

W lewej ręce pięć pisanek mam.

W prawej ręce pięć pisanek mam.

Pisanki tu, pisanki tam. Ile razem pisanek mam?       Opodwiedź :   5+5 =10  Mam 10 pisanek.