TYDZIEŃ 2 ( 12 kwietnia - 16 kwietnia )
TEMAT KOMPLEKSOWY : "CUDA I DZIWY"
PIATEK - 16.04.2021 r.
• Oglądanie zdjęć przedstawiających teleskopy kosmiczne. Wyjaśnianie ich zastosowania.
• Wypowiadanie się na temat życia w kosmosie :
− Czy w kosmosie mogą żyć istoty rozumne?
− Czy muszą być podobne do nas?
− Czy nauka potwierdza istnienie innych istot w kosmosie?
SŁUCHANIE opowiadania Wandy Chotomskiej pt. „Rakieta opowiada o planetach”.
Była na Ziemi taka Rakieta,która wygrała kosmiczny przetarg. Cieszą się starsi, cieszą się dzieci: - Nasza Rakieta w Kosmos poleci! I poleciała. Nie zboczy z toru, pozna dwanaście gwiazdozbiorów - czyli dwanaście znaków Zodiaku i zapamięta każdy z tych znaków. Jest wśród nich Baran, Byk, Bliźnięta, Rak, Lew i Panna w Kosmos wzięta. Liczy Rakieta gwiazdozbiory - ile ich było do tej pory? Jest jeszcze Waga, Skorpion, Strzelec, co strzela tylko tak na niby, jest Koziorożec oraz Wodnik i dwie kosmicznie wielkie Ryby. Teraz planety czas odwiedzić, co wkoło słońca krążą stale. Planet jest dziewięć. Czy Rakieta na pewno zdoła je odnaleźć? Dwie już znalazła - Mars i Jowisz. Rakieto, zadaj im pytanie! Dlaczego nie chcesz się zapytać, czy na tym Marsie są Marsjanie? Leci Rakieta coraz dalej i myśli: - Co to za figura? Duża planeta to jest Saturn, a mała to na pewno Uran. A teraz Neptun oraz Pluton, one od Słońca są najdalej. Te najzimniejsze z wszystkich planet na próżno myślą o upale. Zostały jeszcze trzy planety. Czy to, co leci to planeta? Warkocza nie ma żadna z planet, a ta z warkoczem to kometa. I znów planety przed Rakietą - Wenus, a obok niej Merkury. Słońce przygląda im się srogo, nie chce w Kosmosie awantury. Kosmiczną podróż kończyć trzeba, już zaliczone osiem planet, a ta dziewiąta to jest Ziemia, miejsce Rakiecie dobrze znane. Wita Rakietę las i łąka, i Ziemian wita ją gromada: - Ląduj na Ziemi między nami i o Kosmosie opowiadaj!
• Pokaz zdjęć przedstawiających wybrane gwiazdozbiory.
Wyjaśnianie, że na niebie gwiazdy tworzą wzory, zwane gwiazdozbiorami, które mają swoje nazwy. Zaprezentowanie wybranych gwiazdozbiorów, np.: Wielki Wóz, Mały Wóz, Panna, Bliźnięta, Lew:
Utrwalenie wiadomości o kosmosie. Rozwiązywanie zagadek :
1. Co to za przestrzeń między Ziemią, Księżycem planetami oraz między gwiazdami?
2. Zawsze jest nad nami. To płacze czasami deszczem, to śmieje się słońcem albo gwiazd tysiącem.
3. Jej długi warkocz złotem błyska, siostrą jest gwiazd i księżyca. Rzadko odwiedza nasze niebo. Niesie wieści. Jakie? To tajemnica.
4. Kiedy po niebie wędruje nocą, dokoła niego gwiazdy migocą. Raz jest jak rogalik, raz okrągły jak talerz. Kiedy słońce wschodzi, wnet z nieba ucieka.
5. Co to za złota świetlana kula, która swym ciepłem Ziemię otula?
6. Z ziemi do gwiazd mknie pocisk złoty, szybszy niż wiatr i samochody.
7. W dzień ich nie ujrzysz, chociaż są nad nami. Można je zobaczyć nocą i wieczorami.
8. Co to za okrągła planeta, na której bez wody, tlenu i słońca nie byłoby życia?
3. KOLOROWANIE obrazka według polecenia -
https://pl.pinterest.com/pin/670332725765993814/
4. Ćwiczenie „Porządkujemy”. Pomoce : wycięte papierowe gwiazdki.
Rodzic wysypuje przed dzieckiem papierowe gwiazdki o różnych kształtach: duże i małe, w pięciu kolorach: srebrne, złote, żółte, niebieskie i białe, po kilka z każdego rodzaju. Zadaniem dziecka jest segregowanie gwiazdek ze względu na jedną cechę: kształt, wielkość lub kolor.
• Porównywanie liczby gwiazdek poprzez liczenie; określanie, których jest mniej, których więcej, a których – tyle samo.
• Układanie gwiazdek w pasach, zgodnie z opisem słownym rodzica. Rodzic podaje, w jakiej kolejności należy ułożyć gwiazdki, np.: srebrna mała, złota duża, złota duża, srebrna mała, żółta duża...
5. Ćwiczenia gimnastyczne - zestaw z dnia 7.04.2021 r.
6. Ćwiczenia sprawnościowe „Zabawy kosmonautów” (podkreślanie znaczenia sprawności fizycznej kosmonautów przygotowujących się do lotów w przestrzeń kosmiczną) :
− Stań na jednej nodze.
− Leż na plecach, złączone nogi unoś ku górze.
− Podskakuj obunóż w miejscu.
− Przeskakuj z nogi na nogę.
− Naprzemiennie dotykaj łokciem przeciwległego kolana.
− Przełóż rękę pod kolanem i złap się za nos.
− Przejdź po wyznaczonej linii.
− Czołgaj się.
ZOBACZ FILMIK: "Kosmos – animacja edukacyjna" - https://www.youtube.com/watch?v=ahkKIg8NVS0
7. PLASTYKA : wykonaj lornetkę z rolek po papierze toaletowym, na przykład taką :
.
A może uda ci się wykonać lunetę albo teleskop z długiej rolki ? Porusz swoją wyobraźnię i obserwuj gwiazdy na niebie. Ozdób ją kolorowymi naklejkami lub narysuj na niej flamastrami kolorowe wzorki.
ZOBACZ FILM : "Przyroda dla dzieci" - https://www.youtube.com/watch?v=FDmIkrCR4AA
8. UTRWALENIE PRZELICZANIA w zakresie 10. Przelicz gwiazdy i wpisz odpowiedni znak <, >, = :
9. Słuchowisko Muzyczne Na Dobranoc : "Kosmiczna heca" - https://www.youtube.com/watch?v=E3YWedIsiQk
10. Let's dance!
CZWARTEK - 15.04.2021 r.
NA ROZGRZEWKĘ : piosenka "W UKŁADZIE SŁONECZNYM" https://www.youtube.com/watch?v=yxVMhKt-cvI
Kosmonauta idzie dróżką,
przytupuje jedną nóżką,
klaszcze w ręce raz i dwa,
podskakuje: hopsa, sa.
Już w rakiecie prosto siada,
kiwa głową na sąsiada,
ster rakiety w ruch już wprawia,
choć to wcale nie zabawa,
i rakieta się unosi,
bo ją o to ładnie prosi.
*Ćwiczenia matematyczne „Ilu kosmonautów leci rakietą?”
Zabawa słowna „Pierwszy, drugi,trzeci” – prawidłowe posługiwanie się liczebnikami porządkowymi w zakresie dziesięciu z wykorzysteniem wiersza i obrazka.
"Jak narysować astronautę" - https://www.youtube.com/watch?v=Gpa8AGq1G_o
W zabawie może wziąć udział rodzeństwo lub inne dzieci w domu.
Dzieci siedzą w kole. W środku znajduje się wybrane dziecko – Ufuś. Dzieci powtarzają rymowankę:
Ufuś siedzi na dywanie. Co pokaże, niech się stanie.
Ufuś pokazuje dowolne czynności, a dzieci naśladują jego ruchy. Następnie wybiera dziecko, które wciela się w rolę Ufusia (można zrobić śmieszną opaskę dla Ufusia).
FILMIK - "UBU- Uroczy kosmita ląduje na Ziemi i poznaje pierwszego przyjaciela" -
https://www.youtube.com/watch?v=DIzsrJ0OEqA
• Zapoznanie z wierszem. Uświadamianie dziecku, że Ziemia jest kulą składającą się z dwóch półkul, że kręci się wokół własnej osi i krąży wokół Słońca, a na pełny obrót potrzebuje całego roku.
Dzień dobry, dzieci! Jestem Ziemia, – Dobranoc! – wołam.
wielka, okrągła jak balonik. – Dzień dobry! – wołam,
Z tej strony – Słońce mnie opromienia, to znaczy zrobiłam obrót dokoła.
a z tamtej – nocy cień przesłonił. A oprócz tego wciąż, bez końca,
Gdy jedna strona jest oświetlona, muszę się kręcić wokół Słońca.
to zaciemniona jest druga strona. Nigdyście jeszcze nie widzieli
Wy zajadacie pierwsze śniadanie, takiej olbrzymiej karuzeli!
a spać się kładą Amerykanie. Bo trzeba mi całego roku,
Właśnie! ażeby Słońce obiec wokół.
Bo ja się kręcę w krąg, jak bardzo duży bąk.
– Jak powstają : dzień i noc ? Pomoc: globus, lampka stojąca.
Wyjaśnianie, że Ziemia kręci się wokół własnej osi. Na ten obrót potrzebuje 24 godzin. Dzień jest po tej stronie Ziemi, która jest zwrócona do Słońca – widać je na niebie, jeśli nie ma chmur (demonstracja przez oświetlenie globusa z jednej strony). Noc jest po tej stronie Ziemi, która jest odwrócona od Słońca. Jeśli nie ma na niebie chmur, widzimy wtedy Księżyc, który odbija światło słoneczne, i gwiazdy. Wirowy ruch Ziemi powoduje zmianę oświetlenia Ziemi przez Słońce, dlatego po dniu następuje noc.
ZOBACZ FILMY : "Dlaczego? po co? jak?" - https://www.youtube.com/watch?v=bTtmhLvIQdo
"Paxi - Dzień, noc i pory roku" - https://www.youtube.com/watch?v=ekY5oZDdQ4k
Pomoce: żółty papier, koło wydarte z papieru, klej.
• Wydzieranie z żółtego papieru pasków różnej długości (promieni).
• Przyklejanie ich na środku kartki wokół wydartego koła.
FAZY KSIĘŻYCA W CIAGU 1 MIESIĄCA :
Księżyc to jedyny naturalny satelita Ziemi. Jest piątym co do wielkości księżycem w Układzie Słonecznym. Obiega on Ziemię w ciągu 27 dni. Księżyc to jedyne ciało słoneczne, na którym lądowali ludzie. Łącznie stanęło na nim 12 osób (sześć lądowań w latach 1969–1972). Z Ziemi przez cały czas jest widoczna tylko jedna jego strona (drugą sfotografowano). Słońce oświetla zawsze (poza zaćmieniami) tylko połowę powierzchni Księżyca. Jego fazy są wynikiem oglądania tej połowy pod różnymi kątami, spowodowanymi różnymi położeniami Słońca, Ziemi i Księżyca względem siebie. Kiedy Księżyc jest w pełni, znajduje się po przeciwnej stronie Ziemi niż Słońce. W nowiu położenie Księżyca na sferze niebieskiej jest bliskie położeniu Słońca.
7. ĆWICZENIE SPOSTRZEGAWCZOŚCI :
8. Elementy do samodzielnej zabawy w kosmos ( do wycięcia) :
https://pl.pinterest.com/pin/734720126679176645/
ŚRODA - 14.04.2021 r.
Jestem Ufuś piegowaty,
mam ubranko w srebrne łaty,
a na głowie czułki dwa,
skaczę lekko: hopsa, sa.
Mieszkam sobie we wszechświecie,
podróżuję w swej rakiecie.
Przyjaciela zdobyć chciałem,
więc na Ziemię przyleciałem.
Zaprzyjaźnić chcę się z wami,
choć jesteście jeszcze mali.
Złego nic mi nie zrobicie?
Czy bać muszę się o życie?
Chętnie z wami porozmawiam.
Przyjacielski ukłon składam.
Ziemia piękną jest planetą,
choć od mojej tak daleką.
Poznać wasze chcę zwyczaje
i pozwiedzać różne kraje.
• Rozmowa z dziećmi na temat: - Czy w kosmosie można spotkać żywe istoty?
• Wyjaśnianie pojęcia „ufoludek”. Zachęcanie do wypowiadania się na temat wyglądu przybyszów z innych planet.
lub pokoloruj według wzoru - ( utrwalenie kolorów ) :
https://www.youtube.com/watch?v=tRwCgirO4SY
miasta, góry, morze.
Byłem także w innych krajach –
zwiedziłem Europę.
Ref.: Chcę poznać cały świat:
kontynenty, morza, oceany.
A kiedy już na Ziemi wszystko zwiedzę,
rakietą w kosmos polecę.
Azję i Afrykę,
a niedługo także zwiedzę
ogromną Amerykę.
Ref.: Chcę poznać cały świat…
latał samolotem,
podróżował autokarem
i jeździł autostopem.
Ref.: Chcę poznać cały świat…
• Rozmowa na temat tekstu piosenki.
− Kogo nazywamy odkrywcą?
− Czym można podróżować?
Pewnego dnia dzieci postanowiły wybrać się w podróż, w poszukiwaniu nowej planety. Założyły skafandry kosmiczne, weszły po schodkach do rakiety, zapięły pasy bezpieczeństwa i wystartowały w nieznaną podróż. Leciały, leciały, omijały napotkane rakiety i statki kosmiczne, machały rękami do pilotujących je kosmonautów, aż wylądowały na niezwykłej planecie. Wysiadły z rakiety. Przeskakiwały z nogi na nogę po kamieniach, następnie przepłynęły przez czerwoną rzekę, czołgały się przez zarośla, aż w końcu stanęły na górze. Tam zobaczyły ogromną liczbę kolorowych motyli. Tak jak one zaczęły latać, machając rączkami jak skrzydełkami. Niestety, to je bardzo zmęczyło. Ocierały pot z czoła. Postanowiły chwilę odpocząć. Położyły się na piasku i zasnęły, cichutko pochrapując. Kiedy otworzyły oczy i mocno się przeciągnęły, aby rozprostować kości, okazało się, że znajdują się przy swoich rakietach. Wsiadły do nich, wchodząc po schodkach, i ruszyły w powrotną drogę, bo na Ziemi czuły się najlepiej.
Obrazki przedstawiające : rakietę kosmiczną, rakietę do tenisa stołowego, ziemnego, rakietę śnieżną, do badmintona, rakietki do fajerwerków, rakietki do balonów wodnych, rakietki plażowe, itp.
Rodzic pokazuje dziecku obrazki przedstawiające różne przedmioty, mające wspólną nazwę: rakietę kosmiczną, rakietę do tenisa stołowego, ziemnego, rakietę śnieżną, do badmintona,itp. Dziecko nazywa poszczególne przedmioty, określa, do czego służą, układa napis „rakieta” z liter.
R A K I E T A
8. ĆWICZENIE SPOSTRZEGAWCZOŚCI - znajdź drogę w kosmosie :
9. Utrwalenie działań matematycznych :
10. Let's dance!!! :)
WTOREK - 13.04.2021 r.
Rozpoznawanie odgłosów wydawanych przez poruszanie metalowymi przedmiotami, np.: monetami, łyżkami, pokrywkami, kluczami. Rodzic demonstruje zgromadzone przedmioty, dziecko je nazywa i określa, do czego służą. Próbuje w różny sposób wydobyć z nich dźwięki. Po odwróceniu się rozpoznaje, jaki przedmiot wydaje dany dźwięk (najpierw dźwięki z przedmiotów wydobywa rodzic, potem – dziecko). ZOBACZ : Jak "zobaczyć" dźwięk? - https://www.youtube.com/watch?v=IiffjwNXrtA
https://www.youtube.com/watch?v=uJBvuP8jEzs
I. Nie warto mieszkać na Marsie,
nie warto mieszkać na Wenus.
Na Ziemi jest życie ciekawsze,
powtarzam to każdemu.
Ref.: Bo Ziemia to wyspa,
to wyspa zielona
wśród innych dalekich planet.
To dom jest dla ludzi,
dla ludzi i zwierząt,
więc musi być bardzo zadbany.
II. Chcę poznać życie delfinów
i wiedzieć, co piszczy w trawie.
Zachwycać się lotem motyla
i z kotem móc się pobawić.
Ref.: Bo Ziemia to wyspa, …
III. Posadźmy kwiatów tysiące,
posadźmy krzewy i drzewa.
Niech z nieba uśmiecha się Słońce,
pozwólmy ptakom śpiewać.
Ref.: Bo Ziemia to wyspa, …
• Rozmowa na temat tekstu piosenki, wypowiedzi o tym, co można spotkać na Ziemi, dlaczego powinniśmy o nią dbać i co można zrobić, aby była jeszcze piękniejsza.
PONIEDZIAŁEK - 12.04.2021 r.
https://www.youtube.com/watch?v=OC5w5M6MAwc
I. Trzej kosmici, trzej kosmici
przylecieli rankiem.
Ten w talerzu, tamten w spodku,
trzeci leciał w dzbanku.
Ref.: Pierwszy – krągłe jajeczko,
drugi – chrupka bułeczka,
a ten trzeci – drżący, chlupiący,
jak ta kawa z mleczkiem
II. Trzej kosmici, trzej kosmici
wpadli przez okienko,
w pokoiku na stoliku
lądowali miękko.
Ref.: Pierwszy – krągłe jajeczko...
• Rozmowa na temat piosenki. − Czy to byli naprawdę kosmici ?
• Analiza i synteza słuchowa słowa „farby” :
• Dzielenie słowa „farby” na sylaby, głoski.
− Co słyszysz na początku słowa „farby”?
• Podział na sylaby nazw obrazków, które rozpoczynają się głoską f :
• Podawanie przykładów imion rozpoczynających się głoską "F" (Franek, Filip, Felicja, Florentyna, Faustyna, Fabian, Felicjan, Feliks, Filemon, Filomena, Fryderyk, Franciszka ...).
* Podawanie przykładów słów rozpoczynających się głoską f (fajka, flaga, foka...), mających ją w środku (agrafka, delfin, perfumy...) oraz na końcu (elf, kilof, traf...).
• Ozdobienie liter f, F :
• Pisanie liter f, F po śladach, a potem – samodzielnie.
− Połóż się na plecach.
− Połóż się na boku i pomachaj dłonią .
− Połóż się na brzuchu i uderzaj stopami o siebie.
− Połóż się na brzuchu i wydłuż swoje ręce i nogi.
− A teraz usiądź i szeroko rozstaw nogi.
− Pochyl się do przodu i spróbuj obiema dłońmi dotknąć palców stóp.
− W siadzie, obiema rękami bębnij w klatkę piersiową.
− Zamknij oczy i palcem wskazującym znajdź czubek swego nosa.
− A teraz klęknij na podłodze.
− Spróbuj zaokrąglić swoje plecy.
− Dotknij jedną ręką podłogi, a palcem wskazującym drugiej ręki wskaż sufit.
− Podnieś kolano, aby nie dotykało do podłogi.
− Teraz stań na obu nogach.
− Wyciągnij obie ręce w kierunku sufitu.
− Wyprostuj obie nogi i spróbuj dotknąć dłońmi stopy.
− Opukaj delikatnie czubkami palców boki swoich stóp.
− Wszystko wspaniale ! Zdałeś test na kosmonautę !
TYDZIEŃ 1 ( 6 kwietnia - 9 kwietnia )
TEMAT KOMPLEKSOWY : "CHCIAŁBYM BYĆ SPORTOWCEM"
PIĄTEK - 9.04.2021 r.
ZOBACZ NA ROZGRZEWKĘ : Hibbi – Sport to zdrowie https://www.youtube.com/watch?v=sZZKiGbu40w
Zrób do przodu cztery kroki
i wykonaj dwa podskoki.
Zrób do tyłu kroki trzy,
potem krzyknij: raz, dwa, trzy!
Lewą ręką dotknij czoła,
no i obróć się dokoła.
W prawą stronę kroków pięć
zrób – jeśli masz na to chęć.
Potem kroki w lewą stronę:
raz, dwa, trzy – no i zrobione.
Rodzic przygotowuje różną liczbę zabawek. Dziecko liczy je głośno, łącząc liczenie z mrugnięciami.
5. PLASTYKA : wykonaj „MEDAL” dla zwycięzcy lub pokoloruj obrazek .
6. Słuchanie opowiadania pt. ”ZAWODY SPORTOWE W ZOO”.
W Ogrodzie Zoologicznym zwierzęta zawody sportowe obmyśliły, bo cóż nie będziemy się tutaj tak nudziły.
Kto jaką dyscyplinę sobie z Was wybierze ten w niej startować może.
Najpierw też żyrafy pomyślały, w koszykówkę będziemy grały.
Wysokością wszystkich przewyższamy, a więc w kosza, w kosza gramy!
Bo piłkę do kosza bez wysiłku sobie wkładamy. I zawsze, zawsze wygrywamy.
Medal gotowy mamy.
Słonie będą siłaczami, będą ciężary dźwigały i z innych będą się śmiały.
Kto udźwignie ciężar taki? Kto z Was uniesie? I kto medal do ZOO przyniesie?
Dla fok to pływanie wiadomo zaklepane. Nura już do wody dają i jak się w niej wywijają. Z trampoliny skok do wody i foki mają już medal gotowy.
Na bieganie są już strusie zapisane.
Suną hen daleko w dal, nie dogoni ich już nikt bo one biegną w mig.
W skokach udział wezmą dziś kangury. Przygotowane są by skakać hen do góry.
A w przeszkodach, biegach, skokach na polanie, udział wezmą nasze konie.
A kto najlepszy głosik z ptaszków ma? Ten w śpiewaniu udział zapewniony ma.
Słowik pierwszy się zgłosił i śpiew jego się unosi, potem inne ptaki.
A na koniec zaskrzeczała bardzo głośno sroka.
Zaraz też sobie pomyślała, na pewno ja medal będę miała. Ale przecież chodzi o śpiewanie a nie o skrzeczenie, a więc słowik co najpiękniej śpiewał go dostanie.
Sroka tak sobie pomyślała ja i tak muszę medal mieć i będę go miała. I dalej wszystkich zagłuszała i skrzeczała. Lecz tym nic nie osiągnęła i tak medalu nie dostała.
Małpy już zdenerwowane, bo czekają już tak długo. Dla nich dyscypliną przecież akrobacje są na linie. Co to one tam nie robią: po linach chodzą i skaczą. I przez kozła co obok nieruchomy stoi, małpy przeskakują. A przez konia skoczyć muszą też, bo medalu nie dostaną, bo to w programie jest. Małpy jednak wszystko dzielnie pokonały toteż medal dostały. I tak krzyczały zdobyłyśmy, zdobyłyśmy medal! Bardzo się cieszyły, jednak pokazowo to robiły, a z jakim z wdziękiem pokazy te były.
Widownię tym ujmowały i raczyły.
Paw co długo czekać musiał bo konkurencję ostatnią miał - taniec towarzyski, a więc patrzcie!
Do widzów powiedział głośniej jeszcze raz patrzcie, patrzcie!!!
Kiedy wyszedł na arenę bisy już zaczęły się , jak swój ogon już roztworzył i taniec jego zaczął się. Te kolory jego piór i te kolorowe jak tęcza oka na tych piórach to uroda pawia, ach, ach jak je rozkłada! Cóż za piękny widok? Cóż za urok ma ten paw!
Efekt dla widowni wielki a jak tańczy paw, wdzięk, urodę on naprawdę w sobie ma.
Toteż medal w stu procentach zdobyty ma.
To ostatnia konkurencja była już, lecz sroka za wygraną nie dawała, i skrzek swój głośny znowu zaczynała. To na wiwat, to na wiwat oznajmiała. Dla tych wszystkich co medal zdobyli, wiwat, wiwat tak skrzeczała. Bo tak się cieszyła.
Żal zrobiło się organizatorowi bo wiedzieli że sroce na medalu bardzo zależało, a więc go też od nich dostała. Cieszyła się i dalej, dalej skrzeczała.
Autor: Grażyna Schneider
7. ZABAWY RUCHOWE Z KARTAMI (wylosuj jedną kartę i wykonaj ćwiczenie) :
https://www.dzieckiembadz.pl/2017/07/karty-ruchowe-ze-zwierzetami.html
8. SPORTY ZIMOWE. Obejrzyj obrazki i opowiedz, jakie znasz zimowe dyscypliny sportowe.Co to jest OLIMPIADA ?
9. GRAFOMOTORYKA : pokoloruj koła olimpijskie z godnie ze wzorem :
10. Utrwalenie dodawania i odejmowania w zakresie 10 :
11. Let's sing a song :)))
CZWARTEK - 8.04.2021 r.
ROZGRZEWKA : Boogie Woogie - https://www.youtube.com/watch?v=sXqaZUp2N-w
• Rozmowa na temat wspólnego odpoczynku rodziców i dzieci. − Co robicie z rodzicami w wolne dni? − Czy wybieracie się gdzieś? Czym się wtedy poruszacie? − Jaki sposób odpoczynku podoba się wam najbardziej?
• Ćwiczenia ruchowo-naśladowcze „Jedziemy na rowerkach”. Dziecko kładzie się na dywanie. Pedałując, mówi rytmicznie :
Na wycieczkę wyruszamy,
raz i dwa, raz i dwa.
Tata jedzie obok mamy,
z tyłu – nas ma.
− GRAFOMOTORYKA - rysujcie drogę po śladach -"Jedziemy na mecz" :
2. PLASTYKA : „MOJE BOISKO”. Wykonaj pracę plastyczną z niepotrzebnego pudełka kartonowego, na przykład taką :
Jeśli praca jest zbyt trudna do wykonania - to narysuj kredkami twój ulubiony sport lub drużynę. Podziel się z nami pracą - poproś rodzica o zrobienie zdjęcia i przesłanie go pani np. telefonem.
Rozmowa z dzieckiem na temat czynnego wypoczynku :
− Jak lubicie odpoczywać?
− Czy zdrowo jest siedzieć cały dzień przed komputerem, czy – bawić się na podwórku?
− Jakie zabawy ruchowe lubicie?
− Czy zdrowo jest się poruszać? Dlaczego?
3. Zabawa rozwijająca zmysł dotyku : „Poznajemy tylko za pomocą dotyku”.
Rodzic kładzie na stole znane dziecku przedmioty: np. długopis, mała maskotka, kubek, moneta, klocek, guzik, szyszka, mała piłeczka, cukierek itp. i przykrywa je nieprzeźroczystym materiałem lub wkłada je do woreczka tak, by dziecko ich nie widziało. Dziecko wkłada rękę i próbuje odgadnąć co ma w ręce, nazywa przedmiot, a dopiero potem wyjmuje.
4. MATEMATYKA – policz piłki i zaznacz właściwą cyfrę, wpisz odpowiedni znak :
5. ĆWICZENIE SPOSTRZEGAWCZOŚCI (znajdź różnice):
6. RYTMIKA : Aktywne słuchanie muzyki – „Contredanse” – Pomoce: kolorowe chusteczki z materiału lub chusteczki papierowe - https://www.youtube.com/watch?v=mync2ypK0y
7. Słuchanie opowiadania z morałem.
Krótka bajka na dobranoc, na podstawie bardzo znanej bajki Ezopa o żółwiu i zającu. Nie każdy wyścig jest szybki; wytrwałością możesz osiągnąć cel, który z pozoru wydaje się nieosiągalny.
Opracowanie: © Piotr P. Walczak
Pewnego razu Zając spotkał Żółwia, który powoli szedł polną ścieżką. Zając nie miał specjalnie nic do roboty, zaczął więc krążyć wokół Żółwia i przechwalać się jaki to jest sprytny, zwinny i szybki.
- Jestem tak szybki, że nie doścignie mnie nawet najszybszy wiatr ? stwierdził Zając.
Na Żółwiu przechwałki nie robiły większego wrażenia, więc szarak zaczął z niego kpić.
- A ty z tą swoją skorupą wleczesz się i wleczesz jak ten... jak ten... - Zając szukał odpowiedniego słowa. - Jak ten żółw!
- Ja też jestem niezłym biegaczem - odparł na to Żółw.
- Co? Ty umiesz szybko biegać? - Zając złapał się za brzuch ze śmiechu i tak się ubawił, że aż mu łzy z oczu pociekły.
- Nie wierzysz? - zapytał Żółw. - Idę o zakład, że pierwszy dotrę do końca tego pola. O tam, gdzie rośnie ta pochyła wierzba.
- Zgoda! Niech ci będzie - prychnął Zając. - Trzy! Dwa! Jeden! Start!
Rozpędził się, w kilka chwil przemierzył pół dystansu, po czym przystanął i obejrzał się za siebie. Żółw ledwie ruszył z miejsca i wlókł się niemiłosiernie.
- Ech, po co tak się wysilać - skrzywił się Zając w lekceważącym uśmiechu. - Zanim tu dotrze, minie pół dnia. W tym czasie utnę sobie drzemkę.
Położył się i usnął zadowolony. Spał i spał a Żółw w tym czasie powoli ale cierpliwie posuwał się naprzód. Dotarł do śpiącego szaraka, a gdy go mijał, ten tylko przewrócił się na drugi bok. Kiedy Zając w końcu się obudził, zerwał się na równe nogi, rozejrzał się nerwowo i dostrzegł Żółwia tuż przed pochyłą wierzbą. Rzucił się naprzód, rozpędził, ale było już za późno. Kiedy dogonił Żółwia, ten był już za linią mety.
https://www.bajkidoczytania.pl/bajka-o-zolwiu-i-zajacu
8. Jeśli będzie odpowiednia pogoda – poproś rodziców o wspólne zabawy i spacer na świeżym powietrzu. Może mieszkasz w pobliżu jakiegoś boiska – spróbujcie przejść się na spacer, pooglądaj, zobacz jak trenują piłkarze i inni sportowcy.
ŚRODA - 7.04.2021 r.
ROZGRZEWKA - "Gimnastyka dla dziecka i rodzica" - prowadzi: Katarzyna Sroka, mgr fizjoterapii
https://www.youtube.com/watch?v=Do1wfYB48PI
ZOBACZ : "Tenis czy piłka nożna? Sport i dyscypliny sportowe" - http://123edukacja.pl/tenis-czy-pilka-nozna-sport-i-dyscypliny-sportowe/
1. Sportowe ćwiczenia słuchowe.
• Ćwiczenia słuchowe z piłką lub skakanką. Zadaniem dziecka jest dzielenie nazw otrzymanych obrazków na głoski (lub, w razie problemów, na sylaby). Dzielenie na głoski powinny łączyć z odbijaniem piłki o podłogę (lub jej podrzucaniem i łapaniem) – jedno odbicie, jedna głoska – lub ze skakaniem na skakance – jeden podskok, jedna głoska.
• Zabawa "Podaj słowo". Pomoc: piłka. Rodzic rzucając piłkę do dziecka wymawia głoskę, np. u. Dziecko łapie piłkę i mówi słowo rozpoczynające się tą głoską .
• Układanie zdań na temat wybranej dyscypliny sportowej. Liczenie słów w układanych zdaniach do obrazków dyscyplin sportowych (z wykorzysteniem obrazków z poprzedniego dnia lub inne ).
Np. : Mężczyźni grają w piłkę ręczną (5 słów).
Siatkarze są wysocy (3 słowa).
Gimnastyk ćwiczy na drążkach (4 słowa).
• Czytanie wyrazów.
Wyrazy: piłka, skakanka, rower, bramka, czepek, buty.
Określanie, do uprawiania jakich dyscyplin sportowych lub do przygotowania do nich mogą być potrzebne te przedmioty.
2. Ćwiczenia gimnastyczne (metodą zadaniową) z partnerem.
Piłki.
• Toczenie piłki do partnera (w parach).
• Jedno dziecko leży na brzuchu, trzymając piłkę w dłoniach, przed głową. Partner siedzi na piętach, około 1,5–2 m przed kolegą, przodem do niego. Pierwsze dziecko unosi łokcie nad podłogę i odepchnięciem toczy piłkę do kolegi.
• Podawanie piłki bokiem. Dzieci siedzą z wyprostowanymi nogami, w rozkroku, tyłem do siebie, w odległości około 0,5 m. Jedno dziecko trzyma w dłoniach piłkę. Dzieci jednocześnie wykonują skręt tułowia (jedno dziecko w prawo, drugie – w lewo) z przekazaniem piłki partnerowi. Następnie wykonują skręt tułowia w przeciwną stronę, z ponownym przekazaniem piłki. • Podawanie piłki do siebie. Dzieci stoją naprzeciwko siebie i rzucają piłkę do siebie.
• Rzucanie piłki w górę i jej łapanie. Dzieci stają z piłkami w dłoniach. Rzucają piłki w górę i starają się je złapać. Ćwiczenie można wykonać również w siadzie.
• Rzucanie piłki z odbiciem o podłogę. Dzieci stoją przodem do siebie, w odległości około 2 m. Jedno dziecko trzyma w dłoniach piłkę. Dzieci rzucają piłkę do siebie tak, aby przed złapaniem przez partnera piłka odbiła się od podłogi.
• Rzucanie piłki i jej łapanie. Dzieci chodzą z piłkami w dłoniach. Podrzucają piłki w górę i starają się je złapać w dłonie. • Podania piłki górą i dołem. Dzieci stoją tyłem do siebie, w rozkroku, w odległości około 0,1 m. Jedno dziecko trzyma w dłoniach piłkę. Dzieci unoszą ręce w górę, przekazując piłkę do rąk partnera, a następnie wykonują skłon tułowia w przód, przekazując piłkę między nogami w ręce kolegi.
• Rzucanie piłki do kosza. Dzieci stają z piłkami w dłoniach. Wykonują rzut piłki w górę, a następnie uginają ręce przed sobą, tworząc z nich kółko (kosz). Opadająca piłka powinna trafić do kosza i spaść na podłogę.
• Kozłowanie. Dzieci stoją, trzymając w dłoniach piłki. Chodzą, kozłując piłki oburącz. Odmiany: kozłowanie piłki jedną ręką, kozłowanie piłki: raz prawą ręką, raz – lewą.
• Toczenie piłki do bramki. Dzieci stają przodem do siebie, w odległości około 2 m. Jedno dziecko stoi w rozkroku, a drugie trzyma w dłoniach piłkę. Dziecko trzymające piłkę wykonuje skłon tułowia w przód i toczy piłkę po podłodze w stronę kolegi, starając się wcelować piłkę między jego nogi – do bramki. Następnie piłkę toczy drugie dziecko, a pierwsze staje w rozkroku. Uwaga! Stając w rozkroku, dziecko powinno przenieść ciężar ciała na zewnętrzne krawędzie stóp.
• Toczenie piłki do bramki tyłem. Dzieci stają w rozkroku, w odległości około 2 m. Jedno dziecko stoi tyłem do partnera, trzymając w dłoniach piłkę. Dziecko to wykonuje skłon tułowia w przód i toczy piłkę po podłodze między swoimi nogami w stronę kolegi, starając się wcelować piłkę między jego nogi – do bramki. Następnie dzieci wykonują w tył zwrot i powtarzają ćwiczenie, ale piłkę toczy drugie dziecko. Uwaga! Stając w rozkroku, dziecko powinno przenieść ciężar ciała na zewnętrzne krawędzie stóp.
• Łapanie piłki po klaśnięciu. Dzieci stają z piłkami w dłoniach. Rzucają piłki w górę, klaszczą w dłonie i starają się złapać opadające piłki. Jeżeli to się udaje, dzieci powtarzają ćwiczenie, ale łapią piłki po dwóch lub trzech klaśnięciach. Ćwiczenia można wykonać również w siadzie.
3. Ćwiczenia orientacji na kartce papieru. Cel: utrwalenie kierunków i położenia przedmiotu.
Kartka (formatu A3), małe obrazki przedmiotów lub mała maskotka.
Rodzic kładzie kartkę na stole (formatu A3) i przygotowuje małe obrazki przedmiotów lub maskotkę. Prosi dziecko o wskazanie:
– prawego górnego rogu,
– lewego dolnego rogu,
– prawego dolnego rogu,
– lewego górnego rogu.
Potem dziecko kolejno umieszcza obrazki lub maskotkę w rogach kartki według poleceń rodzica : np.
- Połóż maskotkę w prawym górnym rogu.
4. ĆWICZENIE SPOSTRZEGAWCZOŚCI.
Ile widzisz piłek ? Potrafisz powiedzieć z jakich dyscyplin sportowych pochodzą ? Pokoloruj je.
5. Nauka piosenki "Ręce do góry" . Cel : utrwalenie strony prawej i lewej.
https://www.youtube.com/watch?v=OmAZquWgp9A
6. GRAFOMOTORYKA :
7. MEMORY. Cel: ćwiczenie pamięci wzrokowej.
Proszę wydrukować i wyciąć obrazki. Połóżcie na stole obrazkiem do dołu i przemieszajcie. Losujcie na zmianę obrazki. Jeśli nie masz obrazka do pary, odłóż w to samo miejsce, każdy ma tylko jeden wybór obrazka - kto szybciej zbierze więcej par sportowych przedmiotów ?
8. Słuchanie wiersza. Rozmowa na jego temat.
„Pochwała sportu”
Moi Drodzy Przyjaciele, sportów różnych jest tak wiele!
Czy to rolki, czy pływanie, jazda na rowerze, a może bieganie?
Zatem: każdy urwis mały, duży chętnie niech z kanapy ruszy.
Nie zapomnij też o mamie, tacie razem wtedy czas spędzacie.
A korzyści, ja Wam mówię jest bez liku.
Rośniesz lepiej. Twój kręgosłup ci dziękuje. No i mama Cię wtóruje.
Zatem, odrzućcie te laptopy, telefony, popróbujcie żyć bez tego.
Może odkryjesz wtedy w sobie miłośnika sportowego.
A na koniec słów kilka o mojej sportowej przygodzie.
Kiedy byłam całkiem mała i przedszkolne Biedronki reprezentowałam,
mama na gimnastykę mnie zapisała. Bo tak sama bardzo chciałam!
Tu wygibas, tam szpagacik i skakanie na skakance oraz piłeczki używanie.
Ja Wam mówię, to jest świetna sprawa,
choć zdarzało, że się nie chciało i nie jedna z nas płakała,
bo swoje mięśnie rozciągać musiała!
Teraz i rower mi nie straszny!
Co tam siniaki i otarcia, nie patrz na to!
Wszystko minie, patrz na dobre strony sportu każdego,
a może wyrośnie z Ciebie mistrz na miarę drugiego Gortata, czy Lewandowskiego!
AUTOR : Milena R. z Mamą Joanną
9. Let's dance!!!
WTOREK - 6.04.2021 r.
1. Słuchanie wiersza Jadwigi Koczanowskiej "Gimnastyka". Cel: rozwijanie mowy i pamięci słuchowej.
Gimnastyka to zabawa,
ale także ważna sprawa,
bo to sposób jest jedyny,
żeby silnym być i zwinnym.
Skłony, skoki i przysiady,
trzeba ćwiczyć – nie da rady!
To dla zdrowia i urody,
niezawodne są metody.
* Rozmowa na temat wiersza : − Co trzeba robić, aby być silnym i zwinnym?
2. Zabawa orientacyjno-porządkowa "Po równiutkiej dróżce". Dziecko "idzie na spacer" zgodnie z wierszem czytanym przez rodzica naśladując ruchy, o których jest w nim mowa :
Idą dzieci równą drogą,
po kamyczkach iść nie mogą,
po kamyczkach hop, hop, hop,
do dołeczka skok.
Pora wracać. Kto się znuży,
ten odpocznie po podróży.
Dom już blisko... nogi w ruch.
Kto zwycięży – zuch!
3. Zabawy i ćwiczenia z literą "J,j". Cel: zapoznanie z literą "J,j": małą i wielką, drukowaną (5-latki) i pisaną (6-latki).
Oglądanie zdjęć jagód :
• Opisywanie wyglądu jagód.
• Dzielenie słowa jagody na sylaby : − Co słyszycie na początku słowa jagody?
• Podział na sylaby nazw obrazków, które rozpoczynają się głoską j.
Obrazki przedmiotów/zwierząt/roślin, których nazwy rozpoczynają się głoską j:
Jakie znasz imiona zaczynające się na "J" ?
• Dzielenie słowa jagody na głoski : j - a - g - o - d - y
• Podawanie przykładów słów rozpoczynających się głoską j : (jeleń, jajko, jogurt...), mających ją w środku (kajak, fajka, bajka...) oraz na końcu (kraj, maj, klej...).
• Ozdobienie liter "J, j" :
* Ćwiczenia grafomotoryczne - pisanie litery J,j :
4. Zabawa ruchowa "Części ciała".
Dziecko powtarza tekst mówiony przez rodzica i wskazuje wymieniane w nim części ciała. Rodzic powtarza coraz szybciej.
Głowa, ramiona, kolana, pięty,
kolana, pięty, kolana, pięty.
Głowa, ramiona, kolana, pięty,
oczy, uszy, usta, nos.
Piosenka dziecięca: Głowa ramiona kolana pięty - https://www.youtube.com/watch?v=JDSQlxZ_scY
5. Rozmowa na temat sportów letnich.
- Jakie sporty uprawiają sportowcy przedstawieni na zdjęciach? Opowiedz rodzicowi o nich swoimi zdaniami .
(Skok o tyczce, skok w dal, gimnastykę artystyczną, podnoszenie ciężarów, pchnięcie kulą, skok wzwyż, grę w piłkę ręczną, grę w siatkówkę,piłka nożna,kajakarstwo, jazda na rowerze).
- Czy znasz jakieś inne sporty ? Może jakieś zimowe ?
- Co nam daje sport ? Czy potrzebny jest każdemu ?
6. Co to znaczy "prowadzić zdrowy tryb życia" ? Jak uważasz ? A jaki TY prowadzisz ?
TYDZIEŃ 5 ( 29 marca - 2 kwietnia )
TEMAT KOMPLEKSOWY : WKRÓTCE WIELKANOC
PIĄTEK - 2.04.2021 r.
1. Słuchanie opowiadania Agnieszki Galicy "Bajeczka wielkanocna". Cel: rozwijanie mowy.
Wiosenne Słońce tak długo łaskotało promykami gałązki wierzby, aż zaspane wierzbowe Kotki zaczęły wychylać się z pączków. − Jeszcze chwilę – mruczały wierzbowe Kotki. – Daj nam jeszcze pospać. Dlaczego już musimy wstawać? A Słońce suszyło im futerka, czesało grzywki i mówiło: − Tak to już jest, że musicie być pierwsze, bo za parę dni Wielkanoc, a ja mam jeszcze tyle roboty. Gdy na gałęziach siedziało już całe stadko puszystych Kotek, Słońce powędrowało dalej. Postukało złotym palcem w skorupkę jajka − puk, puk! I przygrzewało mocno. − Stuk, stuk! – zastukało coś w środku jajka i po chwili z pękniętej skorupki wygramolił się malutki Kurczaczek. Słońce wysuszyło mu piórka, na głowie uczesało mały czubek i przewiązało czerwoną kokardką. − Najwyższy czas – powiedziało. – To dopiero byłby wstyd, gdyby Kurczątko nie zdążyło na Wielkanoc. Teraz Słońce zaczęło się rozglądać dookoła po łące, przeczesało promykami świeżą trawę, aż w bruździe pod lasem znalazło śpiącego Zajączka. Złapało go za uszy i wyciągnęło na łąkę. − Co się stało, co się stało? – Zajączek przecierał łapką oczy. − Już czas, Wielkanoc za pasem – odpowiedziało Słońce – a co to by były za święta bez wielkanocnego Zajączka? Popilnuj Kurczaczka, jest jeszcze bardzo malutki, a ja pójdę obudzić jeszcze kogoś. − Kogo? Kogo? – dopytywał się Zajączek, kicając po łące. − Kogo? Kogo? – popiskiwało Kurczątko, starając się nie zgubić w trawie. − Kogo? Kogo? – szumiały rozbudzone wierzbowe Kotki. I wtedy Słońce przyprowadziło do nich małego Baranka ze złotym dzwoneczkiem na szyi. − To już święta, święta – szumiały wierzbowe Kotki, a Słońce głaskało wszystkich promykami, nucąc taką piosenkę:
− W wielkanocny poranek dzwoni dzwonkiem Baranek,
a Kurczątko z Zajączkiem podskakuje na łące.
Wielkanocne Kotki, robiąc miny słodkie, już wyjrzały z pączka,
siedzą na gałązkach, kiedy będzie Wielkanoc, wierzbę pytają.
* Rozmowa na temat opowiadania.
− Dlaczego słonko obudziło wierzbowe kotki?
− Jakie zwierzątka potem obudziło?
− Dlaczego słonko obudziło zajączka i baranka?
• Zabawa "Prawda czy fałsz?"
Dziecko słucha zdań wypowiadanych przez rodzica. Jeżeli, według jego zdania, są one prawdziwe, wstaje, a gdy uważa, że nie są prawdziwe (są fałszywe), tupie nogami o podłogę.
- Pisanki to ozdobione jajka.
- Do wielkanocnego koszyka obok pisanek kładziemy warzywa.
- Baranek wielkanocny może być z ciasta.
- Cukrowe zajączki robimy z pietruszki.
- W czasie Wielkanocy dzielimy się jajkiem.
- Święta wielkanocne są w zimie.
- Bazie rosną na wierzbie.
• Podział na sylaby słów kojarzących się z Wielkanocą :
Pi-san-ki, ba-ra-nek, za-ją-czek, bo-ro-wi-na, ko-szy-czek ja - jecz - ko
* ZABAWA RUCHOWA: Ćwiczenie koordynacji wzrokowo-ruchowej "Jajka na łyżce".
Do wykonania tego zadania potrzebujemy: jajko ugotowane na twardo, 2 skakanki / linki / sznurki
Za pomocą skakanek/sznurków wyznaczamy miejsca startu i mety.
Zadanie dzieci polega na przeniesieniu jajka na łyżce od startu do mety tak, aby nie spadło ono z łyżki.
2. Nauka piosenki "Święta WIELKANOCNE " - https://www.youtube.com/watch?v=KyeLlFX0p2g
Ref: Święta Wielkanocne
wiosną pachnące,
z bukszpanem i barankiem,
pisanką i zającem. *2
Co roku w Wielkanoc
koszyczki stroimy
i w Wielką Sobotę
pokarmy święcimy.
W koszyczku wędlina,
chlebek i jajeczko,
i mały kurczaczek
żółty jak słoneczko.
Słodziutki mazurek,
cukrowy baranek,
chrzan, sól oraz babka
zrobiona przez mamę.
W niedzielę do stołu
wspólnie zasiadamy,
dzielimy się jajkiem,
życzenia składamy.
( Piosenka zaczerpnięta z płyty: Bliżejprzedszkolna pięciolinia , utwory do tańca i zabawy na kwiecień)
3. PLASTYKA : malowanie pisanek. Wspólne dzielenie się jajkiem ugotowanym na twardo. Składanie sobie życzeń świątecznych. Pomoce : jajka ugotowane na twardo,pisaki,markery, farby, itp. - według własnego pomysłu i możliwości.
4. WIELKANOCNE ŁAMIGŁOWKI - http://maluchwdomu.pl/2017/04/wielkanocne-amigowki-do-pobrania.html
5. Ćwiczenia logopedyczne “Wielkanocna przygoda”. Rodzic demonstruje ćwiczenia, a dziecko - naśladuje.
Jajko – dziecko otwiera i zamyka wargi, układając je tak, aby były zaokrąglone jak jajko.
Gorące jajko – dziecko nabiera powietrze nosem, a wypuszcza ustami, naśladując dmuchanie na jajka.
Wkładamy jajka do koszyczka – dziecko unosi język za zęby i zatrzymuje go tam, a następnie przelicza kolejne jajka, używając liczebników porządkowych.
Rogi baranka – baranek wielkanocny ma okrągłe rogi – dziecko rysuje językiem kółeczka, przesuwając jego czubek po górnej wardze i po dolnej wardze.
Baranki na hali – baranki wędrują w górę i w dół, pasąc się na hali – dziecko opiera czubek języka raz za górnymi zębami, a raz za dolnymi zębami.
Kura liczy kurczęta – dziecko dotyka czubkiem języka do każdego zęba w jamie ustnej: najpierw na górze, potem – na dole.
6. WIELKANOCNE ZABAWY - "OTWÓRZ PUDEŁKO" - https://wordwall.net/pl/resource/1180551/wielkanocne-zabawy
7. GRAFOMOTORYKA :
8. ZOBACZ : "Wielkanocne zabawy dla przedszkolaków" - https://www.youtube.com/watch?v=vDhPXNDPgvM
9. Rozmowa z dzieckiem na temat : - Co powinno znaleźć się w koszyczku wielkanocnym ?
https://przedszkolankowo.pl/2017/01/30/koszyczek-wielkanocny-prezentacja-multimedialna-plansze/
Pokoloruj obrazek koszyczka - a może sam narysujesz swój koszyczek ?
10. TEMATYCZNE FILMY ANIMOWANE :
- Ostatnia wieczerza - https://www.youtube.com/watch?v=-V5CZIW-S6U
- On zmartwychwstał! - https://www.youtube.com/watch?v=3RcKfsmweVw
- Domek na skale - Wielki Czwartek - https://www.youtube.com/watch?v=HzSsNRVGZmE
- Masza i Niedźwiedź : Wielkanocna niespodzianka - https://www.youtube.com/watch?v=dphh-doNT58
- Dziwny Świat Kota Filemona : Wielkanocne sprzątanie - https://www.youtube.com/watch?v=8-FZviguevU
- Ciekawski George : Wielkanocna specjalność - https://www.youtube.com/watch?v=J6BTdEcgPH4
- Epoka lodowcowa: Wielkanocne niespodzianki - https://www.youtube.com/watch?v=v1IOqeDqIdY
- Domisie : Wielkanocna przygoda - https://www.youtube.com/watch?v=QIk1KXdYsmU
CZWARTEK - 1.04.2021 r.
Czy wiecie jaki mamy dziś dzień ?
Prima aprilis (z łac. prima (dies) Aprilis – dosł. „pierwszy (dzień) kwietnia”), dzień żartów – obyczaj obchodzony pierwszego dnia kwietnia w wielu krajach świata. Polega on na robieniu żartów, celowym wprowadzaniu w błąd, nabierania kogoś, konkurowaniu w próbach sprawienia, by inni uwierzyli w coś nieprawdziwego. Tego dnia w wielu mediach pojawiają się różne żartobliwe informacje. Pochodzenie tego zwyczaju nie jest dokładnie wyjaśnione.
1. Ćwiczenia matematyczne "Wielkanocne liczenie". Cel : utrwalanie odejmowania w zakresie 10.
2. WIELKANOCNE MEMORY. Wydrukuj dwa razy (żeby były pary obrazków), wytnij i baw się z rodzeństwem i rodzicami. ĆWICZYMY PAMIĘĆ WZROKOWĄ.
3. PLASTYKA - wykonywanie ozdoby świątecznej na stół wielkanocny. Na przykład takiej :
4. Słuchanie wiersza Agnieszki Galicy "Piosenka wielkanocna".
Idą święta, wielkanocne idą święta.
O tych świętach każdy zając pamięta.
Do koszyczka zapakuje słodycze
i na święta ci przyniesie moc życzeń.
Idą święta, wielkanocne idą święta.
O tych świętach i kurczątko pamięta.
W żółte piórka się ubierze, wesołe,
wśród pisanek będzie biegać po stole.
Idą święta, wielkanocne idą święta.
O tych świętach nasz baranek pamięta.
Ma na szyi mały dzwonek dźwięczący,
będzie dzwonił, będzie skakał po łące.
Wypowiedzi dziecka na temat zwierząt wymienionych w utworze oraz ich sposobów przygotowań do świąt.
• Wypowiedzi dziecka na temat przygotowań do świąt w ich domach.
• Ćwiczenia słowne "Układamy rymy". Rodzic wypowiada krótkie teksty, do których dziecko wymyśla rymujące się słowa, np.
Ten kurczaczek to malutki... (zwierzaczek).
To kurczątko to milutkie... (pisklątko).
Mama kokoszeczka znosiła śliczne... (jajeczka).
Malutkie kureczki są jak żółciutkie... (kuleczki).
Malujemy jajeczka w złote gwiazdki i... (słoneczka).
Małe kurczaczki mają mięciutkie... (kubraczki).
Następnie dziecko samo układa swoje rymy związane z tematyką świąteczną
5. Słuchanie utworu Modesta Musorgskiego Kurczątka i kury z cyklu Taniec kurcząt w skorupkach.
https://www.youtube.com/watch?v=3KYg86HNI5o
6. Nauka piosenki "KOKOSZECZKA" - https://www.youtube.com/watch?v=8jbUOi50B8Y
1. Powiem wam bajeczkę,
Miałam kokoszeczkę,
A ta kokoszeczka
Znosiła jajeczka.
2. Wcale to nie bajka,
Że z każdego jajka
Wyszła ta żółciutka
Kureczka malutka.
3. Potem ta kureczka
Koło ogródeczka
Razem z kurczątkami
Zbierała ziarneczka.
4. Jastrząb wygłodzony
Raz nastawił szpony,
Ale moja kurka
Podarła mu piórka.
7. ĆWICZENIA GRAFOMOTORYCZNE :
8. Zabawy matematyczne z pisankami. Cel : utrwalenie dodawania w zakresie 10.
Dziecko ma na stole papierowe sylwety pisanek ( dziesięć). Rodzic mówi rymowankę, a dziecko ilustruje ją sylwetami pisanek, dodaje i podaje wynik.
Np. W lewej ręce pięć pisanek mam.
W prawej ręce trzy pisanki mam.
Pisanki tu, pisanki tam. Ile razem pisanek mam? Odpowiedź : 5+3= 8 Mam 8 pisanek.
W lewej ręce pięć pisanek mam.
W prawej ręce pięć pisanek mam.
Pisanki tu, pisanki tam. Ile razem pisanek mam? Opodwiedź : 5+5 =10 Mam 10 pisanek.