TEMATYKA TYGODNIOWA: DBAMY O ZIEMIĘ.

Witajcie!!!

Zaczynamy nowy tydzień!

Jak sie dzisiaj czujecie?

Bo Wasze Panie, które przygotowały dla Was nowe zadania - są gotowe do dalszej pracy.

Do zabawy i nauki zaproście innych domowników!!

Bawcie się dobrze!!!

Piątek 16.04.2021 r.

Temat dnia: Wiem, jak chronić moją planetę.

PIaTEK_16.04.2021-skonwertowany.pdf

Czwartek 15.04.2021 r.

Temat dnia: Skąd się bierze prąd?

CZWARTEK_15.04.2021-skonwertowany.pdf

Środa  14.04.2021 r.

Temat dnia: Segregujemy odpady.

SRODA_14.04.2021-skonwertowany.pdf

 

Wtorek  13.04.2021 r.

Temat dnia: Ziemia to dom dla wszystkich. 

WTOREK_13.04.2021-skonwertowany.pdf

Poniedziałek  12.04.2021 r.

Temat dnia: Przyjaciele przyrody.

PONIEDZIALEK_12.04.2021-skonwertowany.pdf

 

TEMATYKA TYGODNIOWA: WIOSNA NA WSI

Kochane Dzieci !

Witamy serdecznie po świętach. Mamy nadzieję, że jesteście wypoczęci i spędziliście te święta w ciepłej atmosferze rodzinnej .

PIĄTEK  09.04.2021 r.

Temat dnia: Co nam dają zwierzęta na wsi?

PIaTEK_09.04.2021.pdf

CZWARTEK  08.04.2021 r.

Temat dnia: Domy zwierząt.

CZWARTEK_08_04_2021.pdf

ŚRODA  07.04.2021 r.

Temat dnia: Zwierzęta mieszkające na wsi. 

SRODA_07.04.2021.pdf

WTOREK  06.04.2021 r.

Temat dnia:  F jak farby . Odkrywanie litery :  f, F- małej, wielkiej, drukowanej i pisanej .

WTOREK_06.04.2021.pdf

TEMATYKA TYGODNIOWA: WIELKANOC

 

PIĄTEK  02.04.2021 r.

Temat dnia: Świąteczne życzenia. 

PIaTEK_--02.04.2021.pdf

 

CZWARTEK  01.04.2021 r.

 

 

Temat dnia: Święta na ludowo.

 

ZAJECIA_-_CZWARTEK_01.04.2021.pdf

 

 

ŚRODA  31.03.2021 r.

 

Temat dnia: Z koszyczka na wielkanocny stół

 

 

 

Witajcie Kochane Przedszkolaki. Mamy nadzieję, że w oczekiwaniu na święta pomagacie swoim Rodzicom w przygotowaniach przedświątecznych. A  teraz pora na naukę i zabawę.

Zaczynamy!!!

 

ZAJECIA_-_SRODA_31.03.2021.pdf

 

karta_pracy_1_-_31._03._21.pdf

karta_pracy_2_-_31._03._21.pdf

karta_pracy_3_-_31._03._21.pdf

WTOREK 30.03.2021 r.

Temat dnia: Wielkanocne zwyczaje.

 

 

KOCHANE DZIECI!!!

 

Witajcie we wtorek. Mamy nadzieje, że wszyscy jesteście zdrowi i do pracy gotowi.

 

Udostępniamy tu kilka propozycji dla Was do wykorzystania w domu z rodzicami.

 

ZAJECIA_-_WTOREK_30.03.2021.pdf

 

karta_pracy_-_kolorowanka_1__30._03._21.pdf

karta_pracy_-_kolorowanka_2__30._03._21.pdf

karta_pracy_-_kolorowanka_3__30._03._21.pdf

 

 

PONIEDZIAŁEK 29.03.2021 r.

 

 

TEMAT DNIA: Pisanki, kraszanki, malowane jajka.

 Z literą „J, j” poznajemy jajka.

Zapoznanie dzieci z nową literą na wyrazie podstawowym „jajko”.
 

 

 

Kochane dzieci !!!

 

Witajcie w ten Wielki Tydzień przed Wielkanocą. Chyba wiecie już to od swoich rodziców, że zbliżają się Święta Wielkanocne. Nawiązując do tego, że święta są już za pasem będziemy codziennie zamieszczać dla Was ćwiczenia, zadania i ciekawe informacje na ten temat. Wiemy, że przy pomocy rodziców dajecie radę. Czekamy również na zdjęcia od Was. Pozdrawiamy gorąco.

  1. Wprowadzenie litery j- małej i wielkiej, drukowanej i pisanej.

 

Propozycje zabaw z dzieckiem w domu:

 

 

Zabawy badawcze – Wokół jajka.

 

  • Zabawa badawcza – Poznajemy budowę jajka.

 

  1. Rodzic rozbija przed dzieckiem jajko; dziecko ogląda jego zawartość; nazywa poszczególne części składowe: skorupka, białko, żółtko. Rodzic zwraca uwagę na zarodek i wyjaśnia dziecku, że kurczątka wykluwają się z jajek, w których są zarodki; dziecko podaje przykłady zwierząt, które wykluwają się z jajek.

 

  1. Porównywanie różnych jaj: kurze, przepiórcze, strusie,
  2. Jajko strusia i kury.

 

Jajko kury i przepiórki.

 

 

Dziecko porównuje ich wielkość i kolorystykę, wypowiada się na temat ich kształtu.

 

  • Rodzic pokazuje dziecku dwa jednakowe jajka. (jedno surowe, drugie ugotowane):

 

    • Prosi, aby dziecko się zastanowiło, po czym można poznać, że jedno z nich jest surowe, a drugie gotowane.

 

    • Dziecko podaje swoje propozycje. Następnie rodzic wprawia w ruch obrotowy oba jajka. Dziecko obserwuje ich ruchy i określa, które z nich kręci się szybciej. Rozbija jajko i sprawdza, czy miało rację.

 

Jajko surowe obraca się tylko przez chwilę, a potem się zatrzymuje. Powodem jest jego płynny środek, który porusza się wewnątrz skorupki w różne strony, co hamuje szybkie poruszanie się jajka.

 

  • Zabawa badawcza – Jajka i woda.

 

Potrzebne będą: jajko surowe, jajko ugorowane, szklane naczynia, sól, łyżka.

 

Dziecko bada zachowanie w wodzie jajka surowego i jajka ugotowanego:

 

    • Wkłada je kolejno do przezroczystego naczynia z wodą. Obserwuje ich zachowanie.

 

    • Do wody w przezroczystym naczyniu wkłada surowe jajko i dosypuje stopniowo sól (około 10–12 łyżek soli). Obserwuje, co dzieje się z jajkiem.

 

  • Odpowiedz na pytanie: Co można zrobić z jajek?

 

    • Pomalować, ugotować, usmażyć itp.

 

 

    • Wymyślanie przez dziecko przepisów na potrawy z jajek. Nadawanie im nazw.

 

    • Jajka dla smakoszy – przyrządzenie wraz z dzieckiem dowolnej potrawy z użyciem jaj ugotowanych na twardo. Np. jajka z groszkiem konserwowym w majonezie, pasta jajeczna. Dziecko dzieli jajka na połowy, wkłada do miseczki, dodaje odcedzony zielony groszek konserwowy, kładzie na wierzchu majonez i posypuje całość pokrojonym szczypiorkiem lub kroi drobno jajka, wkłada je do miseczki, wrzuca pokrojony szczypiorek, dodaje odrobinę śmietany i majonezu, trochę solą i miesza.

 

  • Obejrzyj obrazek. Powiedz co się na nim dzieje. Wskaż na obrazku to co w swej nazwie ma głoskę j. Podziel to słowo na głoski. Nadaj imiona mamie i jej synkowi. Niech te imiona zaczynają się głoską „j”.

 

 

  • Przeczytaj i odpowiedz na pytania.

 

 

  1. Karty pracy dla dzieci, do wykonania zadań w książkach pomocniczych:

     

     

    Nowe przygody Olka i Ady cz. II. Litery i liczby, s. 52 – 55.

     

    Kolorowanka wodna – Kura z kurczętami

     

    Potrzebne materiały: kolorowanka wodna, która znajduje się w wyprawce, pędzelek, kubeczek z wodą.

     

    Dziecko maluje wodą przy użyciu pędzla po czym określa kolory pisanek.

     

     

     

     

    Poniżej zamieszczam obrazek wodnej kolorowanki, której nie należy drukować tylko odszukać w wyprawce.

 

 

 

2.  Rodzaje pisanek wielkanocnych

 

Tradycja dekorowania domu ozdobionymi jajami ukształtowała się w średniowieczu i trwa do dziś. Zachęcamy Was do uruchomienia pokładów pomysłowości i radości, aby wykonać własne pisanki wielkanocne.

 

Wielkanocne pisanki mają różną postać. Są to pisanki farbowane barwnikami, kraszanki, oklejanki, nalepianki czy drapanki. Pamiętajcie jednak, bez względu na nazwę i technikę wykonania, ważne by Wasze pisanki wielkanocne były najpiękniej ozdobionymi jajkami na świecie. Powodzenia!!!

 

 

 

KRASZANKI

 

 

OKLEJANKI

 

 

NALEPIANKI

 

 

DRAPANKI

 

 

Podajemy Wam kilka propozycji prac plastycznych i jeżeli chcecie i macie w domku dostępne materiały to wykonajcie przy pomocy rodziców.

 

W pedagogice dużą rolę przywiązuje się do zaufania do dziecka i podążania za jego indywidualnym tempem rozwoju. Wielu rodziców odczuwa pokusę, by niektóre procesy przyspieszać. Głównym zadaniem rodzica jest zapewnienie mu bezpiecznego otoczenia. Obserwacja i nieprzeszkadzanie dziecku w eksplorowaniu otoczenia to najlepszy sposób na wspieranie rozwoju i budowanie dziecięcej indywidualności.

 

Jajka kolorowane palcami

 

Przygotuj wydmuszki. Opuszki palców maczaj w farbach o różnych kolorach i maluj nimi skorupkę.

 

Jaja z serwetek

 

Przygotuj wydmuszki oraz różnokolorowe papierowe serwetki pocięte na małe kawałki. Za pomocą pędzla nanieś klej na papier po jego białej stronie i przyklej każdy element do jaja. Czynność tę powtarzaj aż do pokrycia jaja w całości.

 

Jaja z ziaren

 

Przygotuj wydmuszki. Skorupkę posmaruj klejem za pomocą pędzelka. Wybierz różne rodzaje ziaren do ozdoby. Jajo z przyklejonymi ziarnami możesz już uznać za gotowe lub jeszcze pomalować je farbami.

 

 

3.  Wiersz: „Pisanki” S. Aleksandrzak.

 

 

Posłuchajcie, jak w wierszu dzieci dekorują pisanki. Rodzicu przeczytaj.

 

Dzieci obsiadły stół i malują pisanki:

 

Pierwsza – ma kreski,

 

Druga – ma kółka złote,

 

Trzecia – drobne kwiaty,

 

Czwarta – dużo kropek,

 

Piąta – srebrne gwiazdki,

 

Szósta – znów zygzaki,

 

Siódma – barwne kwiaty jak astry lub maki,

 

Ósma – wąskie szlaczki z zieloniutkich listków,

 

Dziewiąta – największa – ma już prawie wszystko:

 

I kropki, i zygzaki, i paseczków wiele,

 

I czerwień, i złoto, i błękit, i zieleń,

 

I piękne gwiazdy na jajku ktoś posiał,

 

Dumne były z niego Hania i Małgosia…

 

 

 

 

Po wysłuchaniu utworu narysujcie trzecią pisankę, czwartą pisankę, pierwszą oraz piątą. Rodzicu sprawdź czy dziecko wykonało poprawnie to ćwiczenie.

 

4. Eksperymenty z jajem, czyli 7 pomysłów na doświadczenia z dziećmi!

 

https://www.mamawdomu.pl/2016/03/eksperymenty-z-jajem-czyli-7-pomyslow-na-doswiadczenia-z-dziecmi.html

 

 

 

  1. Na zakończenie dnia możecie obejrzyjcie jaka historia z jajkiem przydarzyła się Bolkowi i Lolkowi która znajduje się w poniższym linku

 

https://youtu.be/Mdz4Tu6J2Lk,

 

 

Jeśli zrobicie jakieś doświadczenie z jajkiem, prace plastyczne …, które wykonaliście w domu, chętnie je zobaczymy na zdjęciach, które możecie wysłać na nasz telefon:          

Pani Kasia Tel. 607 764 367, Pani Madzia Tel. 503 926 574

 

Dzień dobry Przedszkolaki!

 

Jak się dziś macie? Wyspani? Śniadanko zjedzone? Rączki czyste?

Zaczynamy kolejny dzień naszej zdalnej nauki.

Wiemy, że pracujecie systematycznie

i aktywnie, co bardzo Nas cieszy. Bardzo tęsknimy za Wami.

Pozdrawiamy Was serdecznie i liczymy na Waszą kreatywność.

  

PONIEDZIAŁEK 01.03.2021 r.

 

Temat tygodnia: Zwierzęta naszych pól i lasów.

Temat dnia:  Mieszkańcy naszych lasów.

 

  1.  „Kim jestem?” zabawa ruchowo - naśladowcza.

Dziecko naśladuje poruszanie się poszczególnych zwierząt w rytm muzyki: niedźwiedzie – poruszają się na czworakach, zające – skaczą, dzięcioły – uderzają ręką o podłogę, wiewiórki – skaczą i jedzą orzeszki, dziki – ryją w ziemi (na czworakach udają, że pocierają nosem o podłogę).

 

 

 

  1. „Zwierzęta leśne” zabawa dydaktyczna na podstawie ilustracji.

 

 

Rodzic pokazuje zdjęcia przedstawiające zwierzęta zamieszkujące las. Dziecko opisuje poszczególne zwierzęta. Mówi, które zna, a których nie, następnie        odczytuje    nazwy    z    podziałem    na    zwierzęta  roślinożerne i drapieżniki.

 

  1. Roślinożerne: sarna, jeleń, zając, wiewiórka, dzik.

 

  1. Drapieżniki: wilk, lis, kuna, borsuk, sowa.

 

Rodzic zadaje dziecku pytania: Jak myślisz, co jedzą zwierzęta roślinożerne, a czym odżywiają się drapieżniki? Jak powinniśmy zachowywać się w lesie? Jak należy się zachować, kiedy zobaczymy w lesie dzikie zwierzę?

 

Rodzic prosi dziecko o uzasadnienie, dlaczego kontakt z dzikimi zwierzętami może być niebezpieczny: Co może się stać, gdy napotkamy żmiję, niedźwiedzia, wilka czy dzika? Podczas wypowiedzi dziecka rodzic zwraca uwagę również na to, że dzikie zwierzęta atakują ludzi wyłącznie w sytuacji zagrożenia, lub gdy mają wściekliznę. Dzikie zwierzęta raczej chronią się przed ludźmi niż wychodzą im naprzeciw.

 

 LIS 

Wilk

Kuna

Sowa

Borsuk

Jeleń

Zając

Sarna

Wiewiórka

Dzik

Żmija zygzakowata

 

  1. „Zwierzęta i ich umaszczenie” - zabawa dydaktyczna.

Karty pracy do pobrania i wydrukowania:

 

https://karmionekultura.pl/wp-content/uploads/2019/04/karty-edukacyjne-zwierz%C4%99ta-le%C5%9Bne-i-ich-umaszczenia.pdf

 

 

  1. „Królestwo” – bardzo krótki film przyrodniczy ukazujący zwierzęta w ich naturalnym środowisku:

 

 

  1. „Jakie to zwierzę?” kalambury.

 

Zabawa polega na odgadywaniu tego, co przedstawia dziecko lub rodzic. Tematem są zwierzęta leśne, np. osy, żmije, dziki, wilki, niedźwiedzie, sarenki, zające.

 

  1. „Zwierzęta lasu” - karty pracy dla dzieci:

 

Rysuj po śladzie a następnie połącz rodzica z dzieckiem:

 

 

  1. Znam te liczby” – przypomnienie i utrwalenie poznanych wcześniej liczb (dzieci 5, 6 - letnie).

 

Ta zabawa utrwali nazwy poszczególnych cyfr oraz sekwencję od 1 do 10. Przygotujcie kartoniki z cyframi. Rodzic wskazuje jedną z cyfr i pyta dziecko o jej nazwę. Następnie pyta jaka liczba znajduje się przed i po cyfrze wskazanej. Ćwiczenie powtarzamy wielokrotnie wskazując różne cyfry, aby dziecko utrwaliło wszystkie. Można też zadawać pytania „Która liczba jest większa, osiem czy dziesięć? Która mniejsza, trzy czy cztery? itp.

 

12345678910

 

Dodatkowe ćwiczenie:

 

Przygotujcie drobne przedmioty do liczenia (fasolki, kamyczki, muszelki itp.) oraz kartoniki z cyframi z poprzedniego ćwiczenia. Dziecko losuje jeden kartonik z cyfrą i układa przy nim tyle kamyczków ile wskazuje wylosowana cyfra.

 

To ćwiczenie utrwala umiejętność liczenia oraz przyporządkowywania ilości do odpowiedniej cyfry.

 

  1. Karty  pracy dla chętnych dzieci (technika pracy dowolna).

 

 

 

 

PIĄTEK  26.02.2021 r.

 

Temat dnia: Żyrafa

 

  1. „Zwierzaki” – zabawa ruchowa naśladowcza.

 

    • naśladujemy pieski (poruszanie się na czworakach i szczekanie),
    • a teraz jesteśmy kangurami (podskoki),
    • wijemy się jak wąż,
    • machamy rączkami jesteśmy bocianami itd.

 

  1. „Zwierzęta małe i duże” – wysłuchanie opowiadania i rozmowa na temat jego treści. Prosimy dziecko o uważne słuchanie i zapamiętanie, czym różni się pszczoła od osy, jakie zwierzęta mają podobny kolor skóry, dlaczego konie noszą takie dziwne nazwy.

 

Zwierzęta małe i dużeMaciej Bennewicz

 

– Osa! – Ada zaczęła nerwowo machać rękami, żeby odgonić owada.

– To nie jest osa, tylko pszczoła – stwierdziła spokojnie babcia. – Przestań machać, to spokojnie odleci i nic ci nie zrobi. A jak machasz, to możesz ją tylko zdenerwować. Pomyśli, że chcesz jej zrobić krzywdę.

– Skąd wiesz, babciu, że to pszczoła? – spytała Ada.

– Mój tata był pszczelarzem, a teraz mój brat, Stanisław, również zajmuje się pszczelarstwem. Całe dzieciństwo mieszkaliśmy z pszczołami. Osy są dłuższe i jaśniejsze od pszczół. A pszczółki są krępe, grubiutkie i ciemne. Mają też więcej brązowych włosków. Pewnie szukała tutaj pyłku kwiatów. Pszczoły rzadko kogoś żądlą bez powodu, to bardzo pożyteczne owady.

 

pszczoła

 

osa

 

– Wiem, babciu, robią miód – stwierdziła Ada.

– Tak, aniołku. – Babcia czasem w ten miły sposób zwracała się do Ady. Pszczoły wytwarzają miód z pyłku kwiatów. Muszą się dużo napracować, żeby zebrać zapasy. Jeden słoiczek miodu to praca setek pszczół.

– Babciu, a skąd pszczoły wiedzą, dokąd mają lecieć po ten pyłek, z którego robią miód – spytał Adam. – Przecież nie potrafią mówić. Nie mogą spytać o drogę, nie mają też map ani nawigacji.

– Pszczoły wylatują z ula na zwiad. Jeśli któraś z nich znajdzie pole pełne smakowitego pyłku kwiatowego, na przykład kwitnącego rzepaku, lub aleję lip, wówczas zbiera pyłek i wraca do ula. Na miejscu informuje pozostałe pszczoły w ich specjalnym, tajemniczym języku.

 

– W tajemniczym języku? – zdziwił się Adam.

 

– Tak – przytaknęła babcia. – Pszczółka tańczy i w ten sposób pokazuje innym pszczołom, którędy lecieć na pole obfite w pyłek, jak jest daleko i jakie znaki po drodze wskażą właściwy kierunek.

 

– Tańczy? – powtórzyła Ada.

 

– Tak jest, macha skrzydełkami, wykonuje specjalne kroki i to jest tajemnicza mowa pszczół. Inne się przyglądają, a potem, żeby zapamiętać trasę, naśladują ruchy mądrej przewodniczki. I już kilka chwil później pole jest pełne pszczół, które zbierają pyłek. Pszczoły przenoszą pyłek z kwiatu na kwiat, dzięki czemu zapylają kwiaty, a te mogą potem zmienić się w owoce.

 

– A przy okazji z pyłku powstaje miód – dodała Ada.

 

miód

– Znakomicie – pochwaliła ją babcia.

 

– Pszczoła jest prawie takiego samego koloru jak żyrafa – stwierdził Adam, który przeglądał właśnie książkę o zwierzętach. – Czy żyrafy też zapylają kwiaty?

 

– Chłopiec wskazał fotografię, na której długi język żyrafy dotykał liści na wysokim drzewie.

 

– Nie, syneczku – odpowiedziała babcia, która była biologiem, dlatego znała się na zwierzętach jak nikt w rodzinie. – Żyrafy jedzą liście. Muszą szybko obgryźć jedno drzewo akacji, gdyż ta roślina potrafi ostrzegać inne w pobliżu przed intruzami.

 

żyrafy

 

– Babciu, w jaki sposób akacje ostrzegają się nawzajem? – spytała Ada.

– Po kilku minutach obgryzania sok w liściach robi się gorzki i przestaje żyrafom smakować. Dzięki temu akacja traci tylko trochę liści. Gdyby nie ten ochronny zabieg, mogłaby stracić ich zbyt wiele i nie przeżyć. Jednak dzięki mechanizmowi obronnemu chroni siebie i inne drzewa w pobliżu, które na sygnał także gorzknieją.

– Bardzo mądre te akacje – stwierdziła Ada.

– Ciekawe, czy na świecie są jeszcze inne zwierzęta w podobnym kolorze jak pszczoły i żyrafy zamyślił się Adam.

– Nie mówi się „w kolorze” tylko w podobnym umaszczeniu, prawda, babciu? – Ada zrobiła mądrą minę.

Adam wzruszył ramionami i ostentacyjnie odwrócił się, zakrywając książkę.

– Można mówić, jak się chce – żachnął się.

– Zamiast się kłócić i robić sobie przykrość, poszukajcie zwierząt podobnych do pszczół, czyli żółto-pomarańczowo- brązowych – zarządziła babcia.

Pogłaskała Adama po głowie i poprosiła o przyniesienie kilku książek. Po chwili na stole pojawiły się zdjęcia i rysunki tygrysa, szerszenia, kota domowego, psa, kameleona i konia

 
  1. „Jakie słyszysz zwierzę?” – odgłosy zwierząt - dźwięki jakie wydają zwierzęta.

 

 

  1. Praca plastyczna „Papierowe żyrafy”.

 

 

Sposób wykonania pod tym linkiem:

 

http://krokotak.com/2015/11/paper-giraffes-so-easy-to-make/

 

 

  1. „Przypinanie i odpinanie” - ćwiczenia praktyczne dnia codziennego wg założeń pedagogiki Montessori.

 

To ćwiczenie jest jednym z najłatwiejszych sposobów na rozwinięcie u dziecka koordynacji mięśniowej. Pomaga też w kształtowaniu prawidłowego chwytu pisarskiego. W każdym domu na pewno znajdą się klamerki do bielizny. Można je przypinać do brzegów koszyczka, pudełka lub sznurka kolorami, parami, w ustalonym rytmie (powtarzające się kolory) lub inny wymyślony sposób. A później… czas na przypinanie prawdziwego prania!

 

 

  1. Karty pracy – pokoloruj

 

 

Wiemy, że mamy weekend i na pewno odpoczywacie. Życzymy udanego wypoczynku, pięknej pogody, niesamowitych wrażeń i przygód.

 

Bawcie się dobrze!

 

 

 

CZWARTEK  25.02.2021 r.

 

Witamy serdecznie Dzieci i Rodziców z grupy VI  B. Ze względu na zaistniałą sytuację nie możemy przychodzić do pracy i bezpośrednio w przedszkolu prowadzić zajęć dydaktycznych. Dlatego też za pomocą naszej strony internetowej przedszkola będziemy przekazywać informacje dotyczące działań edukacyjnych. Prosimy Rodziców o współpracę z naszą grupą i wspólną edukację. Pozdrawiamy Serdecznie Dzieci I Rodziców.

 

 

TEMAT TYGODNIA Zwierzęta z dżungli i sawanny .

 

Cele ogólne:

 

Doskonalenie umiejętności rozpoznawania kontynentów na mapie i podawania ich nazw, tworzenie kolekcji zwierząt na podstawie mapy świata, rozwijanie umiejętności matematycznych poprzez posługiwanie się modelami monet i banknotów.

 

 

 

Prosimy Rodziców o przesyłanie zdjęć prac dzieci telefon 607 764 367

 

Zdjęcia będą umieszczane na naszej stronie internetowej.

 

Mapa świata- zwierzęta.

 

 

 

Jak myślisz? Jaki kontynent zamieszkuję zwierzęta ze zdjęć?

 

 

Lew ma łapy zakończone ostrymi pazurami, silne szczęki doskonałe do polowania, nawet na bardzo duże zwierzęta. Groźnie wyglądająca grzywa, która zwiększa przewagę samca broniącego terytorium stada, stanowi naturalną ochronę głowy i szyi podczas walki.

 

 

Słoń- duże uszy wykorzystywane do chłodzenia, długa trąba zakończona dwoma palczastymi wyrostkami służąca do oddychania, picia, kąpania , zbierania pożywienia i zrywania gałęzi z wyższych partii drzew. Ciosy służące do obrony. Miękka i delikatna spodnia strona stóp, dzięki czemu słoń potrafi poruszać się bezszelestnie. Po kąpieli słonie posypują wilgotną skórę piaskiem, a powstała w ten sposób warstwa kurzu i błota, pomaga im ochronić się przed słońcem i owadami.

 

Nosorożec czarny-Żywi się roślinami. Ma duże, płaskie zęby trzonowe służące mu do rozcierania liści. Róg wykorzystuje do obrony. Gruba skóra stanowi ochronny pancerz a tarzanie się w błocie pomaga utrzymać niską temperaturę ciała i chroni przed pasożytami. Nosorożec bardzo szybko biega.

 

 

 

Lampart- dzięki ubarwieniu jest prawie niewidoczny wśród traw, liści i drzew.

Ma szerokie łapy z ostrymi pazurami. Cechują go niebywała zwinność i siła.

Lamparty potrafią się wspinać, wciągać na drzewo ofiary trzy razy większe od siebie.

Lampart potrafi świetnie pływać i wykonywać siedmiometrowe skoki.

 

 

Bawół- jest roślinożercą o ogromnej wadze ( zwykle od 500 do 900 kg).

Osadzone na dużej głowie, potężne, ostre rogi służą do obrony i ataku.

Bawoły mają silne kończyny, które zakończone są dwoma palcami pokrytymi racicami.

 

 

Zoo

 

 

Jan Brzechwa

 

Matołek raz zwiedzał zoo

 

  1. I wołał co chwila: "O-o!" "Jaka brzydka papuga!"

 

"Żyrafa jest za długa!"

 

"Słoń za wysoki!"

 

"A po co komu te foki?"

 

"Zebra ma farbowane żebra!"

 

"Tygrys

 

Chętnie by mnie stąd wygryzł!"

 

"Na, a zajrzyjmy pod daszek:

 

Żółw - tuś, bratku, tuś!"

 

"A to? Ptaszek.

 

Niezły ptaszek -

 

Struś!"

 

Wreszcie zbliża się do wielbłąda,

 

Uważnie mu się przygląda

 

I powiada wskazując na niego przez kraty:

 

"Owszem, niezły. Niczego! Szkoda tylko, że garbaty!"

 

 

Nauka zwierząt- Zwierzęta w Afryce.

 

11 najbardziej uroczych dzieci zwierząt

 

 

Witamy swoje palce

 

Rodzic  mówi rymowankę, a dziecko realizują jej treść.

 

Kciuki gotowe? Tak! – pięść zaciśnięta, wystawiony kciuk Wskazujące gotowe? Tak! – wystawiony drugi palec Środkowe gotowe? Tak! – wystawiony trzeci palec Serdeczne gotowe? Tak! – wystawiony czwarty palec Małe gotowe? Tak! – wystawiony piąty palec

 

Wszystkie palce gotowe? Tak!

 

Schowajcie się za głowę! – schowanie dłoni za głowę

 

Następnie dziecko przelicza swoje palce poprzez dotyk o policzek z jednoczesnym nazywaniem ich. Określenie ile palców razem jest w obu dłoniach.

 

 

Gdzie był Krzyś?

 

 

Gdzie byłeś Krzysiu?

 

  • Daleko….

 

W Afryce, nad rzeką Nilem!

 

A dwa kroki przede mną

 

kąpały się dwa krokodyle!

 

Były takie olbrzymie,

 

paszcze miały szerokie

 

jak bramy.

 

Nie wierzysz? No to proszę,

 

Możesz zapytać mamy!

 

A potem hipopotam

 

po szyję wylazł z błota,

 

aż śmiały się goryle.

 

Słonie biegały jak konie!

 

Były zebry, żyrafy, szakale!

 

A ja –

 

Nie bałem się wcale.

 

Siedziałem obok mamy

 

i patrzyłem… patrzyłem….

 

Małpy jadły figi i daktyle,

 

Nosorożec bawił się w strumieniu,

 

a tygrysy leżały pod palmą.

 

I lwa widziałem,

 

A jakże!

 

I chociaż było ciemno,

 

nie bałem go się  także.

 

Ale zabłysło światło

 

i ludzie zaczęli uciekać!

 

Ja chciałem jeszcze zostać,

 

chciałem jeszcze poczekać,

 

ale mama…..

 

  • O czym ty mówisz Krzysiu? To ci się chyba śniło.

Skądże?

 

Naprawdę to widziałem!

 

To wszystko w kinie było.

 

 

*****

 

Gdzie był Krzysio?

 

 

Ile krokodyli widział?

 

Jakie jeszcze zwierzęta tam były?

 

Co robiły małpy, a co tygrysy?

 

Gdzie widział to wszystko Krzyś?

 

Żeby nasza przygoda w dżungli tak szybko się nie zakończyła, proponuję Wam piosenkę do nauki, lecz zanim zaczniecie się jej uczyć przygotujemy nasze głosy do śpiewu- pobawimy się w "węże w kieszeni".

Opis zabawy:

Dzieci trzymają ręce w kieszeni i nabierają nosem powietrze, następnie wydychają je bardzo wolno naśladując syczenie węża (wymawiają głoskę ssssssss...) i wyciągając jedną rękę z kieszeni naśladując nią ruchy węża. Jak powietrze się skończy, zaczynamy zabawę od początku, tylko wyciągamy węża (rękę) z drugiej kieszeni i tak samo wymawiamy głoskę "s". Za trzecim razem zabawę powtarzamy tak samo, tylko wyciągamy z kieszeni dwa węże (ręce) jednocześnie.

Jak się zmęczycie, dla odpoczynku posłuchajcie piosenki pt. "Dżungla"

 

Myślę, że Wam się spodobała. Poproszę rodziców, aby pomogli dzieciom się jej nauczyć (jak zwykle na zasadzie echa- rodzic czyta wers, dziecko powtarza)

Oto słowa i opis zabawy do piosenki: 

Dżungla”

„Dżungla, dżungla, taka wielka dżungla  ( rozkładamy ręce na boki).
Poplątane zwoje dzikich lian            ( pokazujemy od góry w dół kręcone liany).
Mieszka sobie w bambusowej chatce ( daszek chatki składamy z dłoni).
Ambo Sambo dżungli wielki pan ( stukamy się piąstkami po klatce).

 

Ref.Strusie mu się w pas kłaniają (z ręki do łokcia robimy szyję i dziób strusia,                           
                                                           kłaniamy się nim).

Małpy na gitarze grają ( udajemy granie).
Ambo tu, Ambo tam, Ambo tu i tam (pokazujemy rękami raz w prawo, a raz w lewo w rytmie).

Ambo Sambo ( ręce oparte na biodrach).
Doskonale znam go ( wskazujemy na siebie).
Węża się nie boi ( pokazujemy ruch pełzania przez węza ręką).
Ani lwa ( dłonie z rozpostartymi palcami i straszymy „ła,ła”).
Dla swych dzikich, leśnych ulubieńców ( ręce do łokcia złożone jedna na drugą i udajemy, że w
                                                                      prawej coś trzymamy)

zawsze coś pysznego w dłoni ma.” ( pokazujemy coś pysznego w dłoni).

Ref. Strusie…

Jak piosenka wpadnie Wam w ucho spróbujcie się z nią pobawić, według powyższego opisu (to tylko propozycja). Jak będziecie mieli inne pomysły do zilustrowania treści piosenki, to spróbujcie je zrealizować.

Słyszę- liczę

 

Słyszę i liczę – ćwiczenia liczbowe, odtwarzanie zasłyszanych dźwięków.

 

Rodzic wrzuca do kubka określoną liczbę fasolek  w takim tempie, aby dziecko mogło je policzyć. Następnie układa na kartce przed sobą tyle samo fasolek  podpisując je odpowiednią cyfrą. W celu sprawdzenia dziecko wysypuje z kubka liczmany i liczy. Jeśli ma tyle samo, dobrze wykonał zadanie.

 

Dorosły liczy fasolki i układa je kolejno na  kartce. Stwierdza np. na kartce leży dziewięć fasolek. Pokaż na palcach... Ile fasolek  jest na kartce? Narysuj tyle samo kresek ... Zabiera cztery.  Ile fasolek zostało? Policz na palcach. Narysuj tyle samo kresek. Ile fasolek zostało?

 

Znak odejmowania.

Napisz taki znak pomiędzy dwoma rzędami kresek.

Czy znasz odpowiedź?

 

- Jak nazywa się duży palec u dłoni?

- Wymień dwa pojazdy posiadające tylko dwa koła?

- Którą dłoń podajemy na powitanie? -Ile palców u obu dłoni ma człowiek?

- Ile dzieci dostanie jabłko jeżeli w koszyku jest ich 6?

- Która z tych liczb jest większa 5 czy 3?

- Ile to jest razem 3 i 3?

- Pięć palców odjąć dwa polce to jest?

 

Wskaż znak odejmowania (minus).

Muzyka relaksacyjna (Afryka)

 

PRACA DODATKOWA - CHĘTNYM DZIECIOM

 

 

Zwierzęta ze zdjęć powyżej to tak zwana Wielka Piątka Afryki. Uważa się je za najniebezpieczniejsze zwierzęta świata, zwłaszcza kiedy bronią swoich młodych lub zostaną zranione.

 

Połącz napis ze zwierzęciem. Podziel wyrazy na sylaby.

 

   

        LEW     

 

                                 BAWÓŁ

 

 

      SŁOŃ        

                                   

 

                                                                                                                                          NOSOROŻEC

                                                                                                                                                                         LAMPART

                 

           

     

 

Zrób książeczkę z Wielkiej Afrykańskiej Piątki. Pokoloruj i podpisz.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dzień dobry!

 

Budzimy się i zaczynamy nowy dzień.

 

Jak się dziś macie? Wyspani? Śniadanko zjedzone? Rączki czyste?

 

Zaczynamy kolejny dzień naszej zdalnej nauki.

 

Wiemy, że pracujecie systematycznie

 

i aktywnie, co bardzo Nas cieszy. Bardzo tęsknimy za Wami.

 

Codziennie umieszczamy Wasze zdjęcia w Galerii zdjęć  w albumie : „Praca zdalna 6-latków”  i zachęcamy do przesyłania. Zaglądajcie też na zakładkę ZABAWY I ĆWICZENIA WSPIERAJĄCE ROZWÓJ DZIECKAJ

 

Dziś jest już:

 

PIĄTEK  12.02.2021 r.

 

Temat dnia: Muzyka okolicznościowa.

 

Zapraszam Wszystkie dzieci na rozgrzewkę:

 

 

  1. „Taczka” zabawa ruchowa.

 

Zabawa w pchanie taczek. Trzymamy za kostki nasze dziecko, a ono próbuje chodzić na rękach do przodu, do tyłu, zmieniać kierunek. ( do przejścia około 15 metrów)

 

  1. „Zabawa dywanowa”. https://www.youtube.com/watch?v=DZ9finhp7BA

 

  1. Ćwir, ćwir” – posłuchajcie wiersza i spróbujcie odpowiedzieć na pytania.

 

„Ćwir, czyli kiedy wejdziesz między wrony, musisz krakać jak i one" Agnieszka Frączek

 

Wróbel w gości wpadł do wron.

 

I już w progu, jak to on

 

Bardzo grzecznie: - „Ćwir, ćwir!" - rzekł.

 

Wrony na to w dziki skrzek:

 

-Co on gada?! Kra, kra, kra!

 

-Tyś słyszała to, co ja?!

 

-Jakiś jazgot?

 

Zgrzyt?

 

I brzdęk?

 

Co to był za dziwny dźwięk?!

 

Wróbel: „Ćwir" powtórzył więc.

 

Wtedy wrony: Buch! Bam! Bęc!

 

Po kolei spadły: Bach!

 

Z przerażenia wprost na piach.

 

A gdy otrzepały puch

 

Oczyściły z piachu brzuch,

 

Skrzydła, dzióbek oraz pięty,

 

Rzekły: - Biedak jest ćwirnięty.

 

  • Dlaczego wrony tak bardzo zdenerwowały się na wróbla?

 

  • Dlaczego wrony chciały, żeby wszyscy mówili tak, jak one?

 

  • Czy Waszym zdaniem, dźwięki „kra, kra, kra" są gorsze od „ćwir, ćwir, ćwir"?

 

  • Spróbujcie wytłumaczyć przysłowie „Kiedy wejdziesz między wrony, musisz krakać jak i one".

 

  • Czy to przysłowie pasuje do każdej sytuacji? Czy nie do każdej, ale do wielu?

 

  • Czy wszystkim ludziom musi podobać się to samo?

 

  • Co to znaczy, że mamy różny gust i różne upodobania?

 

  • Czy te upodobania są lepsze lub gorsze od upodobań innych?

 

  1. „Jaka muzyka pasuje?” - zaproście dzieci do rozmowy na temat różnych rodzajów muzyki, możecie zadać następujące pytania:

 

    • Jaka muzyka, waszym zdaniem, najbardziej pasuje do tańca?

 

    • Jaki jest najbardziej znany utwór, który śpiewamy na urodzinach?

 

    • Czy w każdym kraju ten utwór brzmi tak samo?

 

    • Jeśli chcecie odpocząć, jaki rodzaj muzyki wybierzecie?

 

    • Czy dźwięki płynące z lasu, rzeki, szum morza to też muzyka?

 

    • W jakich okolicznościach śpiewamy „Mazurka Dąbrowskiego”?

 

Warto podkreślić, że czasem nasze indywidualne upodobania mogą nie pasować do tych ogólnie przyjętych. Ważne, żeby dziecko wiedziało, że taka sytuacja jest jak najbardziej w porządku.

 

Klikając na poniższy link możecie posłuchać różnych rodzajów muzyki, może uda Wam się rozpoznać jaki to gatunek.

 

https://www.youtube.com/watch?v=7uxF9CsxW88

 

 

  1. „Rytm z nakrętek” zabawa w parach (dziecko z rodzicem lub rodzeństwem).

 

Potrzebne będzie 10–12 nakrętek od butelek typu PET w trzech kolorach (na parę, nakrętki można pokolorować). Jedna osoba z pary układa rytm 3–4 elementowy, a druga odtwarza dalej ten rytm- zamiana ról.

  1. Karty pracy dla dzieci.

Poprowadź po śladzie

 

 

Dokończ rysunek

 

Pokoloruj rysunek

 

 

7.Mój instrument - wykonanie instrumentu według własnego pomysłu.

 

Poszukaj w domu różnych przedmiotów, które mogą wydobywać dźwięki. Jest ich naprawdę bardzo dużo. Razem z rodzicami i rodzeństwem możecie przygotować kilka instrumentów. Teraz już macie domową orkiestrę. Czas na koncert!!!

 

 

8. Pląsy muzyczne” – masażyk relaksujący.

 

Możesz włączyć muzykę relaksującą. Usiądźcie wygodnie razem z rodzicem, jeden za drugim, czytając wierszyk wykonuj na plecach polecenia. Zmiana.

 

https://www.youtube.com/watch?v=uOIHHMnI_Ig

 

Idą słonie, (na plecach dziecka kładziemy na zmianę całe dłonie) potem konie. (piąstki)

 

Panieneczki na szpileczkach (palce wskazujące) z gryzącymi pieseczkami. (szczypanie)

 

Świeci słońce, (dłonią zataczamy kółka) płynie rzeczka, (rysujemy linię)

 

pada deszczyk. (wszystkimi palcami) Czujesz dreszczyk? (łaskotanie)

Inne propozycje masażyków:

 

 https://www.youtube.com/watch?v=xAgUhUt-Es8

 

Kochani RodziceJ

Walentynki z dzieckiem to świetna okazja do rozmowy o uczuciach i miłości, ale także dobry moment, by spędzić wspólnie czas i pokazać dziecku, jakie jest dla nas ważne. Wypróbuj nasze pomysły na uczczenie walentynek z dzieckiem i bawcie się dobrze, nawet pomimo obostrzeń z powodu pandemii.

Rodzinny obiad na walentynki

Skoro nie restauracja, to może bardziej wystawny obiad w domu? Wspólne gotowanie może być świetną zabawą.

Dla dziecka na pewno doskonałą zabawą będzie wspólne pieczenie słodkości. Jeśli brakuje wam pomysłów, zajrzyjcie do przepisów kulinarnych i upieczcie kruche ciasteczka w kształcie serc albo muffinki. Udekorujcie je cukrowymi lub marcepanowymi serduszkami.

Kino domowe na walentynki

Praca, dom, gotowanie, sprzątanie, zakupy... Na pewno nie macie zbyt dużo czasu, by usiąść całą rodziną i obejrzeć jakiś film. Nie musi to być amerykańska komedia romantyczna, jeśli za nimi nie przepadacie. Jest przecież taki wybór doskonałych, zajmujących, zabawnych bajek i filmów o miłości, które zainteresują i dzieci, i dorosłych, że macie w czym wybierać.

Drobne walentynki dla bliskich

Nie muszą to być bogate prezenty – zróbcie dla siebie nawzajem drobne upominki. Przygotujcie kartki walentynkowe lub laurki, dajcie dziecku jakiś drobiazg: spinkę, bransoletkę, ciasteczka z serduszkiem. Nie zapomnijcie też o sobie! Walentynki to przecież przede wszystkim Wasze święto.

 

  1. A to prezent od Nas i życzymy Wam miłego świętowania Walentynek :

 ŚPIEWAJĄCE BRZDĄCE - WALENTYNKI :*

 

https://www.youtube.com/watch?v=0PGn15uSaRk

Witajcie!!! Mamy następny dzień i kolejne wyzwania. Dziś jest:

 

CZWARTEK   11.02.2021 r.

 

Temat dnia: Muzyka wokół nas.

 

 

 

1. Królowa i król tańca- zabawa muzyczna

 

https://www.youtube.com/watch?v=47Z9AnFVxR0&list=PLSFkYBWe1U7UjB_+fyQW5VeTEe0gEJh2zq&index=7

 

2. Mała piłeczka- zabawa ruchowa.

 

Podskakuj obunóż jak małe piłeczki. Tempo: wolno - wolno - wolno, szybko - szybko - szybko, wolno - wolno - wolno, szybko - szybko - szybko, wolno - wolno - wolno, szybko - szybko - szybko.

 

3. Jaki to instrument? – zagadki muzyczne.

 

Posłuchaj i spróbuj odgadnąć, jaki instrument gra.  Powodzenia.

 

                 https://www.youtube.com/watch?v=rXaURvBhjsI

 

4. Czy rozpoznajesz instrumenty?

 

Posłuchajcie fragmentu kolejnego nagrania (dziecko nie ogląda tylko słucha). https://www.youtube.com/watch?v=J28GXwkrV5g

Zapytaj dziecko jakie instrumenty słyszało na nagraniu? (perkusja, gitara, instrumenty smyczkowe)

 

Teraz możesz pokazać nagranie. Wyjaśnij, że na nagraniu nie gra żaden instrument, wszystkie dźwięki zostały wyśpiewane przez osoby z zespołu. Spróbujcie naśladować dźwięk gitary, perkusji itp.

 

5. „Malowanie muzyki” – praca plastyczna.

 

Potrzebne nam będą kartki A3, farby i pędzle.

 

Posłuchajcie jeszcze raz wcześniejszego utworu. Zastanówcie się, jakie kolory pasują do tego utworu, jakie linie obrazowały tą muzykę, łagodne czy ostre. Spróbujcie namalować muzykę, którą słyszycie.

 

6. Utrwalenie wiadomości o instrumentach – film  https://www.youtube.com/watch?v=jMTrWCC24mg

 

7. Waga - ważymy domowe przedmioty

Do tej pracy będzie nam potrzebny wieszak, klocki, przedmioty do ważenia (ewentualnie 2 torebki, które można przyczepić, jako szalki w wadze).

 

Twoim zadaniem będzie sprawdzenie jak ciężkie są przedmioty w Twoim domu.

8. Karty pracy dla dzieci 5-, 6- letnich.

 

Narysuj kontury każdego instrumentu innym kolorem. Otocz zdjęcie instrumentu tym samym kolorem co jego kontury. Nazwij instrumenty.

 

 


 

9. Podziel nazwy instrumentów na głoski. Narysuj tyle kropek ile jest głosek.                                       Możesz pokolorować wybrany instrument.

 

 

 

10. Nazwij i pokoloruj instrumenty.

 

 

 

 

 

 

 

Pokoloruj na żółto pola z serduszkami, a dowiesz się co przedstawia rysunek.                                         Pola z kropkami pokoloruj na zielono.

 

 

 

 

Na popołudnie proponujemy  zabawy z dziećmi na tłusty czwartek

Kochani dzisiaj jest Tłusty Czwartek.

A może by go tak świętować nie tylko zjadaniem pączków, ale przy okazji kilkoma zabawami i innymi aktywnościami o pączkowej tematyce? Przedstawiam wam zatem pomysły na zabawy z dziećmi z okazji dnia tłustego czwartku! Ostrzegam, będzie bardzo słodko :)

Zjadanie pączka bez pomocy rąk

Do tej zabawy będziemy potrzebowali pączków z dziurką w środku (donaty). Przewieszamy na sznurku tyle pączków ilu jest uczestników wytypowanych do danej konkurencji. Każdy z nich ustawia się pod pączkiem, a ręce ma zaplecione z tyłu. Na znak startu wszyscy zaczynają zjadać swojego pączka, a jeżeli już pączek się odczepi od sznurka, można wtedy pomóc sobie ręką. Wygrywa ten łakomczuch, który zje pączka jako pierwszy.

Pączkowe nadzienie

Zabawa będzie polegała na rozpoznawaniu jakie nadzienie dodano do pączków. Dziecko ma na oczach zawiązaną chustkę, a rodzic będzie mu podawał pod nos lub do ust (w zależności co to będzie) jakąś rzecz do zapachowego lub smakowego rozpoznania. Do wersji z zapachami przydadzą się aromaty do ciasta (np. waniliowy, cytrynowy, pomarańczowy), natomiast do wersji smakowej można dać budyń, czekoladę, dżem, toffi itp.)

 

Zawijanie faworków

Zawijanie papierowych faworków na czas (czy też chruścików - nazwa w zależności od danego regionu Polski). Dziecko i rodzic, rodzeństwo… dostają wycięte prostokąty. Najpierw pokazujemy sposób w jaki zawija się faworki, a jak już mamy pewność, że wszyscy potrafią to zrobić, to zaczynamy zabawę, kto pierwszy zawinie wszystkie faworki, które ma na stoliku. Sposób zwijania to po prostu skręcenie ich na kokardkę. Można też je skręcać z kawałków gazet, będzie to łatwiejsze :)

 

Dekorowanie pączków

Zabawa polega na tym, że każdy uczestnik dostaje pączka, którego musi smakowicie ozdobić z materiałów przygotowanych na stole (lukry, posypki, gorąca czekolada, wiórki kokosowe itp.). Jeżeli nie możemy sobie pozwolić na dekorowanie prawdziwych pączków, zawsze można wykonać kolorową pracę plastyczną. Poniżej zamieszczam inspiracje:

 

 

 

 

 

ŚPROD10.02.2021 r.

 

Temat dnia: Jak dbać o słuch?

 

 

  1. Zumba- trochę ruchu na początek. Zaproście wszystkich do zabawy.

 

 

 

https://www.youtube.com/watch?v=k2hBMkZuvP8&list=PLQBt82zcfRIKC1YS_lfK4LC7PUu-mcRKL

 

 

  1. „Kto silniejszy” – zabawa siłowa.

 

Siadamy naprzeciwko dziecka: siad skrzyżny. Podajemy sobie ręce. Kolana dotykają się. Przeciągamy się raz w jedną, raz w drugą stronę.

 

  1. „Podrzuty i chwyty”.

 

 

Przygotuj małą miękką piłkę lub woreczek z grochem lub balonik: podrzucamy

 

i chwytamy, ale po każdym podrzucie robimy obrót: raz w lewo, raz w prawo.

 

 

  1. „Co słychać w hałasie?”

 

Prosimy dziecko, aby usiadło przy stoliku i spróbowało w skupieniu przeczytać lub obejrzeć ulubioną książkę. W tym czasie Rodzic lub rodzeństwo może np. śpiewać lub tupać lub włączyć muzykę. Po 2–3 minutach takiej zabawy Rodzic prosi dziecko siedzące przy stoliku o opowiedzenie treści tego, co obejrzało i przeczytało. Nadal tupiąc lub śpiewając. Najprawdopodobniej dziecko niewiele zapamiętało podczas samodzielnej pracy. Rodzic prowadzi rozmowę na temat tego, w czym może nam przeszkadzać hałas. Naprowadza dziecko na wnioski, że hałas jest nie tylko niemiły, lecz także niebezpieczny dla zdrowia.

 

  1. „Hałasowanie”– słuchanie opowiadania.

 

Podczas słuchania opowiadania o przygodach bliźniaków Kuby i Buby postarajcie się zapamiętać, dokąd poszli i co się wydarzyło.

 

„Hałasowanie” Grzegorz Kasdepke

 

Kuba i Buba musieli przyznać, że pan Waldemar, przyjaciel babci Joasi, to rzeczywiście bardzo kulturalny pan. Do tego stopnia, że czasami wręcz wstydził się chodzić z naszymi sympatycznymi bliźniakami po mieście – i to tylko dlatego, że, dajmy na to, naszła je ochota pobić się lub powyzywać.

 

Ale  któregoś  razu  to  pan  Waldemar  narobił  Kubie  i  Bubie  wstydu  –  i  to w muzeum!

 

– Jak tam w szkole?! – ryknął, gdy już się spotkali przed kasą muzeum.

 

Kuba i Buba aż podskoczyli z wrażenia. Babcia Joasia przygryzła wargi i dyskretnie rozejrzała się dookoła. Pani bileterka, ogłuszona doniosłym głosem pana Waldemara, przetykała sobie właśnie ucho.

 

– Nadal macie najwięcej uwag w całej klasie?!... – ryczał pan Waldemar. – Nie martwcie się, za moich czasów kazano klęczeć na grochu!... Może dlatego mam teraz takie powykręcane kolana!...

 

Pani bileterka pospiesznie skręcała kulki z papieru –najwyraźniej zamierzała wepchnąć je sobie w uszy.

 

– Dlaczego pan Waldemar tak hałasuje? – szepnął Kuba, zerkając ze zdziwieniem na babcię Joasię. – Zawsze był taki kulturalny...

 

– Chyba wyczerpały się baterie w jego aparacie słuchowym – westchnęła zarumieniona babcia.

 

– To pan Waldemar jest kulturalny na baterie?! – osłupiała Buba.

 

Ale babcia nie zdążyła nic odpowiedzieć, bo pan Waldemar podszedł właśnie do kasy – no i trzeba było zająć się zemdloną bileterką.

 

Spróbuj odpowiedzieć na pytania:

 

  • Czy zapamiętałeś, dokąd wybrali się Kuba i Buba?

 

  • Kto im towarzyszył?

 

  • Dlaczego pan Waldemar tak głośno mówił?

 

  • Czy to jest kulturalne zachowane, gdy mówimy bardzo głośno w publicznych miejscach?

 

  • Dlaczego?

 

Jeśli dziecko ma trudność z odpowiedzią na któreś pytanie, rodzic może przeczytać raz jeszcze odpowiedni fragment tekstu.

 

  1. „Jak możemy dbać o swoje uszy?” – rozmowa z dzieckiem.

 

 





 

  1. „Było sobie życie – ucho”. Film dla dzieci starszych oraz chętnych.                          https://www.dailymotion.com/video/x7fh0av

 

 

  1. „Co słyszymy?” – zadanie rozwijające wyobraźnie.

 

 

Na środku kartki narysuj ucho, obok przedmioty, rzeczy, zjawiska, które są przyjemne dla Ciebie np.: muzyka, śpiew ptaków, cicha rozmowa itp.

 

 

 

 

  1. Karty pracy dla dzieci

 

 

Wydrukuj jedną z kart pracy i poprowadź po śladzie, staraj się nie odrywać ręki.

https://eduzabawy.com/materialy-tematyczne-do-druku/grudzien/zima/grafomotoryka/

dla wszystkich dzieci

 

https://eduzabawy.com/karty_pracy/szlaczki2/dzien-chlopaka

 

dla chłopców

 

https://eduzabawy.com/karty_pracy/szlaczki2/dzien-dziewczynek/

dla dziewczynek

 

 

 

 

 

 

WTOREK   09.02.2021 r.

 

Temat dnia: Fryderyk Chopin – nasz wielki kompozytor.

 

 

1.  ,,O Fryderyku Chopinie” – opowiadanie (5,6 letnie dzieci).

 

Rodzicu przeczytaj dziecku opowiadanie   J. Waszczuk pt.: „O Fryderyku Chopinie”.

 

W trakcie czytania możesz włączyć cichą muzykę (utwory Chopina).

 

https://www.youtube.com/watch?v=C-Cm-SAyIE8

 

Mama, odbierając Karola z przedszkola, powiedziała: - Muszę zaprowadzić Cię do dziadka Zbyszka, ponieważ mam do załatwienia jeszcze mnóstwo spraw. Dziadek przywitał chłopca pyszną szarlotką i sokiem. Z daleka dobiegała cicha muzyka.

 

  • Ładna ta muzyka – powiedział Karol – co to jest?

 

  • A to muzyka Fryderyka Chopina, wielkiego kompozytora – odpowiedział dziadek. To najsławniejszy polski kompozytor w naszej historii, znany na całym świecie. Urodził się w Polsce w Żelazowej Woli. Ma takie dziwne nazwisko, ponieważ jego tata był Francuzem. Chopin był geniuszem, na fortepianie nauczył się grać sam.

 

  • Bez niczyjej pomocy? – zdziwił się Karol.

 

  • Tak, a gdy miał sześć lat, potrafił zagrać każdą usłyszaną melodię – dodał dziadek.

 

  • Co działo się dalej? – dopytywał chłopiec.

 

  • W wieku dwudziestu lat Fryderyk wyjechał do Francji, do Paryża. Tam zrobił błyskawiczną karierę. Był znanym i cenionym kompozytorem. Zarabiał na życie, dając lekcje gry na fortepianie bardzo bogatym ludziom. Od młodych lat chorował na gruźlicę. Umarł w młodym wieku, ale zdążył napisać wiele pięknym utworów – opowiadał dziadek Zbyszek.

 

  • A może teraz, dziadku, posłuchamy twojego ulubionego utworu skomponowanego przez Chopina? – poprosił Karol.

 

Dziadek z wnuczkiem usiedli wygodnie na kanapie i wsłuchali się w magiczne dźwięki Poloneza As-dur.

 

https://www.youtube.com/watch?v=b0c69FxXsog

 

 

 

Dom rodzinny Fryderyka Chopina w Żelazowej Woli.

 

 

 

Pomnik Fryderyka Chopina w Warszawie.

 

 

 

 

  1. „Czy wiesz?”.

 

Rodzicu zadaj dziecku następujące pytania dotyczące treści usłyszanego utworu.

 

Dziecko niech spróbuje odpowiedzieć całym zdaniem.

 

  • Chopin był: skrzypkiem, dyrygentem, pianistą?

 

  • Chopin urodził się w: Polsce, Anglii, Francji?

 

  • Ojciec Chopina był: Polakiem, Włochem, Francuzem?

 

  • W wieku 20 lat wyjechał do: Paryża, Moskwy, Londynu?

 

  • Kto nauczył grać Chopina na fortepianie: mama, tata, sam się nauczył?

 

    1. „Wiosenny walc” (Walc – a moll).

 

Jeżeli macie w domu apaszki lub chustki możecie zatańczyć „wiosennego walca” do utworu Fryderyka Chopina. Polecamy!

https://www.youtube.com/watch?v=Jg459959VdY

 

 

 

  1. Posłuchajcie .

 

Pod tym linkiem znajduje się:

 

Klasyka dla dzieci  Polonez A – dur op. 40 nr 2

 

https://www.youtube.com/watch?v=uLFT7Qc-kE8

 

 

 

 

  1. „Domowe melodie” tworzenie domowej muzyki .

 

Rodzicu prosimy, abyś dał dziecku: garnek, dużą łyżkę, gazetę, pokrywkę, łyżeczkę, tarkę.

 

Niech dziecko spróbuje wydobyć w różny sposób dźwięki z tych przedmiotów. Prosimy narysować (bądź zachęcić, by dziecko samo narysowało na kartce dowolny zapis muzyczny w oparciu o podane kształty i zagrać na nich według ułożonego zapisu:

 

  • kwadrat – garnek (uderzenia dłońmi),

 

  • duży prostokąt – duża łyżka (stukanie w podłogę),

 

  • mały prostokąt – łyżeczka (uderzenie w stół),

 

  • dwa kwadraty – gazeta (gniecenie),

 

  • koło – pokrywka (uderzenie w stół),

 

  • trójkąt – tarka (pocieranie drewnianym klockiem).

 

Gwarantujemy świetną zabawę – może nieco głośną!

 

  

                                                                     

 

                                                    

 

                          

 

 

Do jutra dzieciaczki

 

 

 

TEMATYKA TYGODNIOWA: Muzyka wokół nas

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dzień dobry Przedszkolaki!

 

Jak się dziś macie? Wyspani? Śniadanko zjedzone? Rączki czyste?

 

Zaczynamy kolejny dzień naszej zdalnej nauki.

 

Wiemy, że pracujecie systematycznie

 

i aktywnie, co bardzo Nas cieszy. Bardzo tęsknimy za Wami.

 

Pozdrawiamy Was serdecznie i liczymy na Waszą kreatywność.

 

 

 

PONIEDZIAŁEK 08.02.2021 r.

 

 

Temat dnia: Z WIZYTĄ W FILHARMONII.

 

 

1.  Głowa, ramiona – zabawa ruchowa do piosenki

 

 

Zapewne  pamiętacie  naszą  przedszkolną  zabawę.  Przypomnijmy  ją  sobie  teraz.

 

Dziecko stoi i gestem ilustruje słowa piosenki, dotykając odpowiednich części ciała.

 

 

Gimnastyka, dobra sprawa,

 

Dla nas wszystkich to zabawa.

 

Ręce w górę, w przód i w bok,

 

Skłon do przodu, w górę skok.

 

Głowa, ramiona, kolana, pięty,

 

Kolana, pięty, kolana, pięty.

 

Głowa, ramiona, kolana, pięty, (2 razy)

 

Oczy, uszy, usta, nos.

 

https://www.youtube.com/watch?v=JDSQlxZ_scY

 

  1. Wysłuchanie utworu muzyki poważnej .

 

 

 

https://www.youtube.com/watch?v=lCQLe9jrfRY&list=PLjSuyMSxxASizEwc7Sg6BXhSgmXdZgYZv&index=4

 

 

 

Rodzicu przeprowadź z dzieckiem rozmowę po wysłuchaniu utworu:

 

  • Czy podoba Ci się taka muzyka?

 

  • Jak myślisz kto tworzy taką muzykę?

 

  • Gdzie można wysłuchać koncertu muzyki poważnej?

 

  • Jak nazywa się miejsce przedstawione na zdjęciu poniżej?
  •  

 

  1. Wysłuchanie wiersza M. Majewskiego ,,W filharmonii” (dzieci 5 i 6 letnie).

 

 

W filharmonii, w filharmonii

 

jedna nutka drugą goni,

 

jeden temat goni drugi,

 

aż się z tego złożą fugi

 

i koncerty. I sonaty.

 

Przeplatają się tematy.

 

Pełno nutek w całej sali.

 

Już się wszyscy zasłuchali.

 

A szczęśliwe instrumenty

 

nowych nutek ślą zastępy.

 

Każdy chce ich dać najwięcej.

 

Pędzą dźwięki jak lawina.

 

Już wydawać się zaczyna,

 

że rozsadzą całą salę

 

i polecą wyżej, dalej ...

 

Porwą widzów wraz z orkiestrą…

 

A wtem Cisza! To maestro

 

minimalnym ruchem ręki

 

rozbrykane ściszył dźwięki

 

i znów grzecznie i wesoło

 

kilka nutek biega wkoło.

 

To dyrygent. Wiem od mamy.

 

Zwykły Pan we frak ubrany,

 

co batutę trzyma w ręku…

 

Ale myślę (nie bez lęku),

 

że to jednak jest czarodziej,

 

który z bajek tu przychodzi,

 

by swą różdżką, wciąż od nowa,

 

krąg słuchaczy zaczarować

 

A muzyka to jest właśnie

 

tajemnicza wyspa baśni....

 

Rodzicu po przeczytaniu wiersza zadaj dziecku następujące pytania:

 

  • Po co chodzimy do filharmonii?

 

  • Kto pracuje w tym miejscu?

 

  • Na jakich grają instrumentach?

 

Jak nazywa się grupa ludzi grających na instrumentach jeden utwór muzyczny?

 

  • Jak nazywa się osoba, która kieruje orkiestrą, aby pięknie zagrała wszystkie dźwięki?

 

 

 

 

    1. Oglądanie  obrazków  przedstawiających  rożne  instrumenty  muzyczne

 

    1. ich podział .
    2.  
  1.  

  2. Instrumenty strunowe dzielą się jeszcze dodatkowo na:

     

  3. instrumenty młoteczkowe (fortepian, pianino),
  4.  

  5. instrumenty smyczkowe (skrzypce, altówka, wiolonczela, kontrabas),
  6.  

    instrumenty szarpane (gitara, harfa, mandolina).

 

 

Instrumenty dęte dzielą się jeszcze dodatkowo na:

 

  • instrumenty blaszane (trąbka, puzon, tuba, waltornia, saksofon),

 

  • instrumenty drewniane (flet prosty, flet poprzeczny, klarnet).

 

Puzon                                                                                                                        Flet

 

Rodzicu pokaż dziecku instrumenty przedstawione na obrazkach i przeczytaj ich nazwy. Opowiedz o podziale instrumentów, a następnie sprawdź czy dziecko zapamiętało, zadając pytania jaki to instrument i do jakiej kategorii instrumentów jest zaliczany.

 

  1. Wysłuchanie nagrania skrzypiec, wiolonczeli i kontrabasu.

 

Dziecko wysłuchuje, a następnie rozpoznaje brzmienie tych instrumentów. Ustalić można pewne charakterystyczne cechy dla instrumentów: brzmienie skrzypiec wywołuje wrażenie wesela i szybkości, brzmienie wiolonczeli wywołuje nastrój powagi i melancholii, brzmienie kontrabasu wywołuje wrażenia ciężkości i grozy.

 

Zapraszamy do wysłuchania linku jak brzmią te instrumenty oraz do obejrzenia filmu orkiestry symfonicznej.

 

Brzmienie instrumentów:

                                             https://www.youtube.com/watch?v=7JgRLxG8THA

 

https://www.youtube.com/watch?v=_uLp_Ezq9_c

 

                                       https://www.youtube.com/watch?v=DspsHdr_Vp4

 

Orkiestra symfoniczna:

                                       https://www.youtube.com/watch?v=STUkbMPtDtk

 

  1. Praca plastyczna.

 

Wysłuchaj dowolny utwór muzyki poważnej. Opowiedz co myślisz, słuchając tej muzyki. Spróbuj ją namalować.

 

Możesz skorzystać z tego linku:

 

https://www.youtube.com/watch?v=HpVi22gjUBQ

 

 

  1. Niespodzianka –

Na popołudnie proponujemy Wam Zumbę.

 

Znajdziecie ją pod tym linkiem

 

Zumba Kids cu Andrei – Gummy Bear

 

                                https://www.youtube.com/watch?v=iKeatJK181Q

 

Bawcie się dobrze. Buziaki. Wasze Panie.

 

 

TEMATYKA TYGODNIOWA: TAJEMNICE KSIĄŻEK

 

 

PIĄTEK  05.02.2021 r.

 

Temat dnia: Jak powstaje książka?

 

 

 

  1. Na początek GIMNASTYKA!!!

 

Zapraszam Wszystkie dzieci na rytmiczną rozgrzewkę:

 

Lekcja 1 – Rytmiczna rozgrzewka w podskokach

 

https://www.youtube.com/watch?v=Zg7pCZOtMXo

 

Dzieci na ogół bardzo lubią słuchać tekstów czytanych przez rodziców czy nauczyciela. Oczywiście ich zaangażowanie jest tym większe, im opowieść jest bardziej intrygująca. Rodzic czy nauczyciel powinien więc wybierać odpowiednie teksty do czytania dzieciom, czyli takie, które wzbudzą w nich żywe odczucia, z bohaterami, z którymi mały czytelnik mógłby się identyfikować, poruszające wyobraźnię i zapadające w pamięć na dłużej. Czytając dziecku zaspakajamy jego potrzeby emocjonalne – czego nie zrobi za nas komputer ani telewizja. Podczas

 

czytania jesteśmy blisko, przytulamy dziecko, patrzymy na nie z miłością, poświęcamy mu czas. W zrozumiały dla niego sposób rodzic swoim zachowaniem przekazuje mu: „Kocham Cię i jesteś dla mnie bardzo ważny”. To właśnie dzięki poczuciu, że jest ważne i kochane, dziecko rozkwita, zaczyna budować wiarę w siebie, życzliwość, empatię, umiejętności społeczne.

 

 

 

Rodzicu czytaj dziecku 20 minut dziennie!

 

 

 

 

  1. ”Co wiemy o książkach?”

 

Rodzic prosi, aby dziecko wybrało kilka ulubionych swoich książek. Następnie prosi, aby położyło je na stole. Teraz wspólnie rodzic i dziecko – oglądają je. Rodzic zadaje pytania:

 

  • Czym różnią się od siebie książeczki?

 

  • Czy są tej samej wielkości?

 

  • Czy są tej samej grubości?

 

  • Czy mają takie same kolory?

 

  • Gdzie możemy kupić książkę?

 

  • Gdzie możemy wypożyczyć książkę?

 

  • W jaki sposób dbamy o nasze książki, żeby ich nie zniszczyć?

 

Dziecko odpowiada.

 

 

 

3.     Jak powstaje książka? film edukacyjny

 

Zapraszamy dzieci do obejrzenia filmu. Znajduje się na You Tube pod tym linkiem:

 

https://www.youtube.com/watch?v=icdV3QZb10Q

 

https://www.youtube.com/watch?v=5dHmwZRQ0FI

 

4.   ,,Polisensoryczna       książeczka”               przestrzenna       praca       plastyczna

 

 

Materiały potrzebne do wykonania pracy plastycznej: nasiona, tkaniny, patyczki, kamyki, styropian itp., zszywacz, kartki z bloku technicznego.

Waszym zadaniem jest stworzenie książki, za pomocą której będziecie mogli opowiedzieć o uczuciach, jakie towarzyszą Wam w domu. Książka nie może jednak zawierać słów ani typowych obrazków. Wszystkie informacje mogą być z niej odczytane jedynie za pomocą dotyku, np. delikatny, mięciutki materiał może kojarzyć się z czymś miłym, czymś, co lubimy. Zastanówcie się chwilę o tym jakie informacje ma zawierać książeczka, i zabierajcie się do pracy.

 

Dzieci zszywaczem łączą kilka kartek z bloku technicznego. Następnie z przygotowanych wcześniej materiałów – nasion, tkanin, patyczków, kamyków, styropianu itp. – tworzą książki polisensoryczne. Po skończonej pracy omawiają swoje prace rodzicom.

 

„Podążaj za dzieckiem” –Podążaj, czyli uważnie je obserwuj, dostrzegaj potrzeby i jego zainteresowania. Uszanuj indywidualne tempo rozwoju oraz przygotuj otoczenie w taki sposób, by stymulowało aktualnie wrażliwe fazy rozwoju dziecka.

 

 

Ja już zrobiłam  książeczkę polisensoryczną pt. „KAWIARENKA MRÓWECZKA”

Można w niej poznać zapach herbat, kawy, ciasteczek.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                       Powodzenia. Czekamy na zdjęcia Waszych książek!

 

 

 

 

 

CZWARTEK  04.02.2021 r.

 

 

Temat dnia: Lubię czytać – biblioteka.

 

 

Książka to Twój przyjaciel, który zaprowadzi Cię do tajemniczych krain, z którym przeżyjesz niesamowite przygody, dzięki któremu zdobędziesz nowe wiadomości. Zatem zadbaj o swojego przyjaciela!

 

  1. Na powitanie nowego dnia zapraszamy Was na GIMNASTYKĘ                        https://www.youtube.com/watch?v=FZ3pj_ZkldQ                                                              https://www.youtube.com/watch?v=OZTYeTEZ2wA                                               https://www.youtube.com/watch?v=pQjB7kgnQpI

 

  1. „Wesoła biblioteka” – Marzena Szczepańska.

Rodzicu przeczytaj dziecku wiersz i poproś, aby odpowiedziało na kilka pytań.

 

Pełno książek w bibliotece,

 

A w tych książkach same hece.

 

Są nowele i bajeczki,

 

Każda książka z innej beczki. Wiersze, prozy i powieści

Tyle tego tam się mieści.

 

Każdy znajdzie coś dla siebie, Są tragedie i komedie.

Każda książka coś ma w sobie, Chętnie autor to opowie.

A i wierszy jest niemało Więc przeczytaj sobie śmiało.

 

 

  • Czego jest pełno w bibliotece?

 

 

  • Jakie są tam książki?

 

  • Czy masz w domu książki?

 

  • Czy lubisz słuchać, gdy ktoś Ci czyta?

 

  • Jakie lubisz książki?

 

  • Czy o książki trzeba dbać?

 

 

 

„Czy to biblioteka?” – film edukacyjny:                                                                          https://www.youtube.com/watch?v=VkFhIN2xMbk

„W bibliotece – bajki dla dzieci” (audiobook):                                                              https://www.youtube.com/watch?v=7TJtWPGdwSM

 

 

 

  1. Kolorowanki . Pokolorujcie je.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4. Zgaduj – zgadula.

 

Rodzicu zadaj dziecku następujące zagadki.

 

 

Na początek zagadka Dziesięć liter ma to słowo,

A na końcu jest w nim „teka”. Książki tam na Was czekają, To miejsce to…(biblioteka).

 

 

Kto ma na półkach Książek bez liku?

I dba o książki

 

I czytelników? (bibliotekarz).

 

 

 

Sklep, w którym na ladzie, Sprzedawczyni kładzie:

coś, co jest smutne albo zabawne, cos, co jest w twardy karton oprawne, coś, co barwami oko ucieszy,

czegoś nauczy albo rozśmieszy? (księgarnia).

 

 

 

Kto w sklepie

 

Bez wagi sprzedaje

 

Dużo wierszy, opowiadań, bajek? (księgarz).

 

5.Prośba książki do dzieci.

 

 

 

Chcę być zawsze czysta i ładna!

 

Dotykaj mnie tylko czystymi rękami!

 

Nie czytaj przy jedzeniu, bo mnie pobrudzisz!

 

Nie przełamuj mi grzbietu!

 

Nie ślin palca gdy przewracasz moje kartki!

 

Nie zaginaj moich rogów!

 

Nie pisz i nie rysuj po moich kartkach!

 

Nie lubię spać na podłodze – odłóż mnie na półkę!

 

Zaprzyjaźnij się ze mną a pokażę Ci cały świat i nauczę wielu rzeczy!

 

 

 

A GDY…

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6. "Dzieci kochają ciszę”

 

Po zakończonych zadaniach połóżcie się wygodnie na dywanie i posłuchajcie w ciszy tego utworu:

https://www.youtube.com/watch?v=D1lH55N72U0

 

Dość charakterystycznym elementem pedagogiki są „lekcje ciszy”. Ćwiczenia ciszy pomagają dziecku odnaleźć spokój. Służą temu między innymi krótkie ćwiczenia, oparte na wykonywaniu różnorodnych czynności bez wypowiadania słów.

Nastrojowa, cicha muzyka relaksacyjna może tu być doskonałym tłem, na którym dzieci mogą tworzyć własną kompozycję.

Co można układać? Wszystko!

 

 A oto pomysły.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

TEMATYKA TYGODNIOWA: Baśnie, bajki, bajeczki ........

 

Tajemnice książek

 

 

 

W tym tygodniu rozmawiamy o książkach i wszystkim co z nimi jest związane.

 

Książki są pasją wielu z nas. Dzięki książkom możemy podróżować w czasie i przestrzeni, nie ruszając się z wygodnego fotela.

 

Za lśniącą okładką w książce możemy znaleźć inne światy, historie życia wielu ludzi, które kryją w sobie nieraz bardzo ciekawe tajemnice.

 

Książka to również instrukcja dla nas, by w swoim umyśle samemu zrobić film, obraz i dźwięk, według naszego uznania. Każda książka jest niezwykle cenna, gdyż nad wydrukowaniem każdego egzemplarza pracuje wiele ludzi. Warto więc szanować książki, żeby przetrwały one jak najdłużej i żeby mogły być pamiątką dla następnych pokoleń. Zaginanie kartek, robienie notatek długopisem czy brudzenie ich jedzeniem niszczy pracę tak wielu ludzi. Pamiętajcie o tym!

 

ŚRODA  03.02.2021 r.

 

Temat dnia: Jak powstaje papier?

 

Dziś kochane przedszkolaki dowiecie się jak powstaje papier, a przy okazji spróbujecie zrobić własny papier.

 

 

 

1. Zestaw ćwiczeń gimnastycznych

 

1.,,Czytanie gazety” - siad skrzyżny na podłodze, skręty głowy w lewo, w prawo.

 

Przesuwanie  gazety położonej na  parkiecie stopą  do  Rodzica  siedzącego  obok.

 

(powtórzenie kilka razy).

 

  1. ,,Kwiaty kwitną i więdną na łące” - dziecko w pozycji kucznej, głowa schowana, powoli podnosi się, rozprostowuje ręce, nogi, tułów i wyciąga ramiona w górę i wraca do pozycji kucznej.

 

  1. „Motyle i bączki” - dziecko (motyl) porusza się na dźwięk dowolnej muzyki, na przerwę w muzyce, sfruwa na kwiatki - gazetę, Rodzic (bączek) porusza się na dźwięk dowolnej muzyki również, na przerwę w muzyce sfruwa do swojego domku .
  2. „Piłeczki” - zgniecenie gazety w kulkę, wesoło podrzucanie jej prawą ręka, lewą ręką, oburącz, przerzucanie z ręki do ręki.

 

  1. „Tocz się tocz piłeczko” - dziecko siedzi w siadzie klęcznym i próbuje przesuwać kulkę z gazety do przodu przez dmuchanie na nią.

 

  1. „Raki ” - czworakowanie z gazetą na plecach.

 

      7.. „Spacer najedzonego przedszkolaka” - dziecko wkłada gazetę pod koszulkę, bo się bardzo   

              najadło i powoli spaceruje w rytm muzyki.

 

       8. „Rzuć  do celu” - wrzucanie kulek z gazet do pojemnika z różnych odległości.

 

2. Jak powstaje papier?

 

Rodzicu  poproś  dziecko,  aby  zastanowiło  się,  w  jaki  sposób  powstają  książki.

 

Następnie zadaj pytania:

 

  • Co jest potrzebne, aby wydrukować książkę?

 

  • Skąd się bierze papier, w jaki sposób powstaje?

 

Zademonstruj zdjęcia przedstawiające etapy powstawania papieru, niech dziecko opowie co widzi na obrazkach, następnie niech wskaże prawidłową kolejność obrazków. Pokaż dziecku obrazki według innej kolejności.

 

Najpierw jednak przeczytaj poniższe zdania:

 

  • Drwale ścinają drzewa w lesie.
  • Pnie drzew przewożone są do tartaków, gdzie zostają pocięte na deski.

 

  • Deski przewożone są do papierni (fabryki papieru), tam szatkuje się je na drobne kawałki, na wióry.

 

  • W kotłach wióry są gotowane i mieszane, powstaje z nich papka, którą następnie na olbrzymich sitach odsącza się z wody.

 

  • Na koniec walce prasują cienką wstęgę z papki powstałej po odsączeniu wody i suszą ją. Tak powstały papier zwija się w olbrzymie bele, które jadą do drukarni, gdzie drukuje się książki.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. 3.Ile lat ma drzewo? (wszystkie dzieci). Rodzicu porozmawiaj z dzieckiem:

 

  • Jakie drzewa nadają się do produkcji papieru? (grube).

 

  • Jak długo musi rosnąć drzewo zanim zostanie ścięte? (bardzo długo – około 100 lat).

 

Oglądanie kawałka pnia (krążek), na którym widoczne są słoje przyrostu.

 

Rodzicu wyjaśnij dziecku, że każda linia (koło) widoczne na krążku drzewa oznacza jeden rok. Dziecko liczy ile lat miało drzewo, z którego ucięty został krążek.

 

 

 

 

 

A teraz spróbuj policzyć wiek tego drzewa

 

Wyciąganie wniosków, że drzewo musi rosnąć bardzo długo, zanim można je będzie ściąć, aby wyprodukować papier.

 

Zastanawianie się, czy można coś zrobić, aby nie zabrakło drzew potrzebnych do produkcji papieru (trzeba sadzić nowe drzewa).

 

Zastanawianie się czy można coś zrobić, aby nie trzeba było wycinać tyle drzew, a jednak mieć papier (można zbierać makulaturę).

 

 

 

4. Propozycja pracy plastycznej dla chętnych dzieci ,,Drzewo z papieru – cztery pory roku” (wszystkie dzieci).

 

Link do wykonania pracy znajduje się poniżej:

 

 

 

http://praceplastyczne.pl/papier/2-drzewo-z-papieru-4-pory-roku

 

5. "Tworzymy własny papier”– dla dzieci chętnych.

 

 

 

Poniżej masz przepis jak zrobić swój papier czerpany. Może go wykorzystasz na zrobienie laurki dla kogoś bliskiego. Czekamy na zdjęcia z efektów Waszej pracy.

 

 

 

https://www.youtube.com/watch?v=Sr_0Au-_nS4