• Życzenia Wielkanocne

    Z okazji Świąt Wielkanocnych życzymy Wszystkim wielu łask Bożych, miłości, która będzie wypełniać Nasze serca, spokoju ducha oraz wszelkiej pomyślności i spełnienia marzeń.

    Niech Zmartwychwstały Jezus odnowi w Nas wiarę i ufność w Boga Jedynego, który roztocza nad Nami opiekę.

    Niech czas spędzony w domu, wśród najbliższych, będzie pełen radości, uśmiechu i miłości.

    Wesołego Alleluja!

  • Dieta przedszkolaka

    Witamy serdecznie.

    Dziś artykuł o tym, jak prawidłowo żywić dzieci w wieku przedszkolnym. Myśląc o zdrowiu dzieci powinniśmy mieć na uwadze sposób ich żywienia. To od nas dorosłych zależy, czy dieta naszych pociech będzie bogata w produkty zawierające niezbędne do ich rozwoju wartości odżywcze. „Pamiętajmy jednak, że najmłodsi  to też ludzie, dlatego ich dania mają być nie tylko zdrowe, ale i apetyczne!”                                                                                                                                        Pozdrawiamy, nauczyciele

    Łatwo rozpoznać objawy przejedzenia,

    zatrucia pokarmowego, ostrej alergii pokarmowej.

    Ale nie zawsze kojarzymy ból głowy, apatię, nadpobudliwość czy nieakceptowane przez nas zachowania z niewłaściwą dietą.

    A już w ogóle niemal nie myślimy o wpływie sposobu odżywiania w dzieciństwie na poważne choroby w dorosłym życiu.

                                                                                                                   Anna Kłosińska

     

    Najlepsza dieta przedszkolaka

     

    Przedmiotem troski rodziców jest dobre samopoczucie ich dzieci, harmonijny rozwój, zdrowie. Wpływ sposobu żywienia na zdrowie trwa przez całe życie człowieka, ale najbardziej jest on widoczny w okresie intensywnego wzrostu i rozwoju. Zasoby, w które zostanie wyposażony młody organizm, są podstawą dobrego funkcjonowania przez wiele lat. Sposób żywienia dzieci wpływa na ich rozwój fizyczny, intelektualny, emocjonalny oraz na zdolność uczenia się.

     

    Optymalna dieta powinna zapewnić dziecku:

     

    • prawidłowy wzrost,

     

    • dobre zdrowie i samopoczucie

     

    • zmniejszenie ryzyka wystąpienia chorób wieku dorosłego.

     

    Łatwo rozpoznać objawy przejedzenia, zatrucia pokarmowego, ostrej alergii pokarmowej. Ale nie zawsze kojarzymy ból głowy, apatię, nadpobudliwość czy nieakceptowane przez nas zachowania z niewłaściwą dietą. A rzadko kiedy myślimy o wpływie sposobu odżywiania w dzieciństwie na poważne choroby w do-rosłym życiu. Tymczasem „pracuje” się na nie przez wiele lat. A lista chorób dietozależnych jest długa: to nie tylko otyłość, cukrzyca, ale również nowotwory, choroby układu krążenia, osteoporoza. Inwestując w przyszłość naszych maluchów, warto zainwestować też w ich zdrowie.

    • Co to znaczy?

    Otóż, nie tylko zaspokajanie głodu dziecka, dbałość o smakowitość i estetykę pożywienia, ale również, a raczej przede wszystkim o wysoką jego jakość. Prawidłowy sposób żywienia polega na dostarczeniu wszystkich składników odżywczych w odpowiednich ilościach i proporcjach. Nie jest prawdą, że dzieci mogą jeść właściwie wszystko, tylko z umiarem. Dotyczy to nie tylko dzieci, ale również dorosłych. Warto uświadomić sobie, że istnieją produkty, które nie dostarczają żadnych wartości odżywczych, a zawierają substancje toksyczne i szkodliwe dla zdrowia. Tych powinniśmy unikać, zastępując innymi, które mają pozytywny wpływ na zdrowie: zwiększają odporność i zapewniają lepsze samopoczucie.

    Co służy zdrowiu?

    Do składników pożywienia odgrywających szczególnie waż-ną rolę w diecie dziecka należą:

    • białka, zarówno roślinne jak i zwierzęce,
    • węglowodany i błonnik,
    • tłuszcze roślinne (dostarczające nienasyconych kwasów tłuszczowych) i zwierzęce,
    • witaminy: B1, B2, B6, A, D, E oraz C, kwas foliowy,
    • makro i mikroelementy, głównie zaś wapń, magnez, żelazo cynk.

    Na układ odpornościowy dziecka pozytywnie wpływają również bakterie kwasu mlekowego, których bogactwo odnajdzie-my w kiszonej kapuście, kiszonych ogórkach czy burakach oraz w maślance, kefirach i jogurtach naturalnych.

    • Substancje biologiczne czynne (fitochemiczne)

    Występują w produktach roślinnych. Siła ich działania jest największa, gdy są one dostarczane w pełnowartościowej diecie, bogatej w konieczne i wartościowe substancje. W zdrowej diecie powinny przeważać produkty naturalne, nieprzetworzone, tzn. warzywa, owoce, nierafinowane kasze, brązowy ryż, razowe pieczywo. Obok węglowodanów złożonych (w tym poprawiające-go perystaltykę jelit błonnika) i białka, dostarczają one witamin z grupy B, pierwiastków mineralnych: wapnia, magnezu, żelaza.

    • Warzywa i owoce

    Powinniśmy zapewnić dziecku możliwie jak największą ilość warzyw. Warto, aby były one serwowane do każdego posiłku. Właśnie warzywa i owoce są najlepszym źródłem witaminy C. Wielkie jej bogactwo występuje w owocach dzikiej róży, czarnej porzeczce (może być mrożona), owocach kiwi, papryce, owocach cytrusowych, np. cytrynie, grapefruicie, natce zielonej pietruszki. Ta ostatnia, podobnie jak inne warzywa i owoce o kolorze zielonym, dostarcza kwasu foliowego, który stymuluje syntezę przeciwciał, stąd jego szczególna rola we wzmacnianiu funkcji układu odpornościowego. Bardzo cenne i niezastąpione w jesiennym i zimowym jadłospisie powinny być warzywa kwaszone, nie tylko kapusta, ale również buraki, selery. Dostarczają one witaminy C, jak również witamin z grupy B, zapewniają też korzystny skład bakterii w przewodzie pokarmowym.

    • Nasiona roślin strączkowych

    Są bardzo dobrym źródłem białka roślinnego. Aby było ono w jak największym stopniu wykorzystywane przez organizm

    – groch, fasolę, soczewicę, powinno się jadać w połączeniu z kaszami, ryżem, kukurydzą. Warzywa strączkowe dostarczają też: wapnia fosforu, żelaza, witamin z grupy B, wit. C.

    • Ryby

    To doskonałe źródło kwasów omega-3, bardzo dobre źródło pełnowartościowego białka oraz witamin A i D. Obecność kwasów tłuszczowych wielonienasyconych bardzo służy zdrowiu, w szczególności zaś EPA i DHA wspomagają pracę mózgu. Zalecane jest, by w diecie dziecka ryby występowały przynajmniej 2-3 razy w tygodniu. Cennym uzupełnieniem diety, z uwagi na bardzo dużą zawartość składników mineralnych i witamin, powinny być: pestki dyni, słonecznika, migdały, orzechy. Mogą one za-stąpić słodycze.

    • Kefir, jogurt, fermentowane napoje mleczne

    Stanowią one cenne źródło białka oraz wapnia, witaminy B2. Dostarczają bardzo cennych i wskazanych w codziennej diecie probiotyków. Szczególna ich rola polega na wywieraniu korzystnego wpływu na organizm poprzez przywrócenie i zachowanie właściwej mikroflory jelitowej. Chronią przed przeziębieniami, pomagają zwalczać wiele chorób. Stanowią cenną alternatywę wobec mleka.

    • Woda

    Woda jest najbardziej niezbędnym i niezastąpionym składnikiem diety. Nie zawiera kalorii, a młody organizm przyswaja ją najlepiej ze wszystkich napojów Dzieci powinny pić przynajmniej około 1 l wody. Najlepsza woda to średniozmineralizowana, z zawartością wapnia powyżej 150mg, magnezu 50mg w litrze.

    Obok właściwego sposobu odżywiania dla zachowania zdrowia konieczna jest codzienna aktywność fizyczna. Warto wy-gospodarować przynajmniej pół godziny dziennie na spacer czy jogging na świeżym powietrzu.

     

    Produkty, których lepiej UNIKAĆ lub przynajmniej ograniczyć:

    • Słodycze

    Szczególnie kolorowe żelki, ale również batoniki, ciasteczka, słodkie przekąski. Jak można się spodziewać, zawierają one całą gamę sztucznych substancji: barwników, aromatów, ulepszaczy, poprawiaczy smaku, środków konserwujących, zwiększających, także przetworzony tłuszcz, przed którym ostrzegają lekarze i dietetycy. Duże ilości rafinowanego cukru powodują „ucieczkę” witamin oraz składników mineralnych z organizmu. Słodycze nie mogą w żadnym wypadku zastępować pełnowartościowego posiłku, jakim powinno być drugie śniadanie.

    • Wszelkiego rodzaju fast-foody

    Szkodliwość fast-foodów wynika po pierwsze z ich składu: dużej ilości nasyconych tłuszczów, niskiej jakości węglowodanów, dużej zawartości chlorku sodu przy braku błonnika i korzystnych tłuszczów, a także olbrzymiej ilości kalorii. Fast-foody charakteryzują się tzw. dużą gęstością kaloryczną, czyli znaczną ilością kalorii w małej masie produktu. To one są odpowiedzialne za nadmierny przyrost wagi tych, którzy je polubili. Wartość odżywcza takiego posiłku jest bardzo niska. Podczas długotrwałej obróbki termicznej, np. ziemniaków w tłuszczach, dochodzi do powstawania wielu toksycznych związków, tworzy się między innymi uznawany za rakotwórczy - akryloamid. Smażenie na tłuszczu (nie tylko frytek) prowadzi do powstawania wolnych rodników, izomerów trans, które przyczyniają się w znacznej mierze do zachorowań na choroby układu krążenia, nowotwory, różnego rodzaju zapalenia. Fast-foody kuszą smakiem, ale należy pamiętać, że to zasługa przede wszystkim aromatów i innych sztucznych substancji dodawanych do tych produktów.

    • Chipsy

    Chipsy zawierają dużo (ok. 30-40%) tłuszczu i z tego względu są bardzo kaloryczne. Podobnie jak w przypadku frytek czy innych fast-foodów, tłuszcz w chipsach jest szkodliwy dla zdrowia. W czasie przemysłowego smażenia jest on bardzo długo ogrzewany w temperaturze około 200C. Chipsy, tak jak frytki, są źródłem niebezpiecznych akryloamidów oraz izomerów trans. Zdarza się, że jedna zwykła paczka chipsów zawiera 500 razy więcej akryloamidów, niż dopuszczalna dawka ustalona przez WHO.

    • Kolorowe napoje gazowane

    Jedna puszka napoju typu cola zawiera 10 łyżeczek cukru, 30-55 mg kofeiny, 150 kcal, a ponadto sztuczne barwniki i związki siar-ki i fosforu. Zamiana naturalnego cukru na cukry sztuczne np. aspartam (w przypadku produktów light) nie jest dobrym wyj-ściem, gdyż te środki zastępujące nie służą zdrowiu. Wszelkiego rodzaju napoje słodzone i wody smakowe (np. truskawkowa, malinowa) dostarczają przede wszystkim niepotrzebnego cukru (wraz ze zbędnymi kaloriami) oraz sztucznych substancji smakowych, zapachowych i barwiących.

    • Wędliny, wędzonki

    Zawierają duże ilości azotanów i azotynów stosowanych jako podstawowe konserwanty w wędlinach. Wg opinii WHO azotyny i azotany mogą zwiększać ryzyko chorób nowotworowych.

    • Dania mrożone, typu instant, produkty konserwowane

    Przy wyborze produktów spożywczych dla dzieci powinniśmy kierować się zasadą, że im bardziej przetworzony produkt, tym mniejsza jego wartość biologiczna, a tym samym zdrowotna. Znaczna zawartość soli i innych substancji konserwujących pro-wadzi do przewlekłego zatrucia organizmu, wymieniana jest również jako czynnik rakotwórczy.

    • Serki homogenizowane, słodkie jogurty, desery mleczne

    Nie powinny być jadane za często z uwagi na wysoką zawartość cukru. Poza tym długi termin ważności sugeruje konieczną zawartość substancji konserwujących, zabezpieczających przed zepsuciem.

    • Dania smażone

    Zawierające duże ilości tłuszczu charakteryzują się dużą kalorycznością i zawartością izomerów trans.

    • Biała mąka, białe bułki i chleb, biały ryż

    Te produkty większość z nas jada codziennie. Nawet jeśli sami wybieramy razowe pieczywo, to często wydaje się nam, że dla dzieci bardziej odpowiednie będą białe bułeczki i kasza manna, niż na przykład grahamki i kasza gryczana. Coraz częstszym problemem wśród dzieci są zaparcia, a główna ich przyczyna to niska zawartość błonnika w codziennej diecie. Sprzyja temu jedzenie jasnego pieczywa, mała ilość warzyw i owoców. Białe pieczywo to przede wszystkim skrobia i cukier, pozbawione jest natomiast jakichkolwiek składników mineralnych czy witamin. Aby bułeczki były jeszcze bardziej białe i pachnące, dodaje się do nich tzw. polepszaczy.

     

    Anna Kłosińska

    prezes Fundacji Zdrowy Uczeń

     

     

  • Wyniki konkursu "Mieszkam w Beskidach"

    Nasze przedszkolaki, jak co roku uczestniczyły w MIĘDZYNARODOWYM KONKURSIE PLASTYCZNYM „MIESZKAM W BESKIDACH” , którego organizatorem jest Gminny Ośrodek Kultury w Świnnej k/Żywca. Celem Międzynarodowego Konkursu Plastycznego „Mieszkam w Beskidach” jest rozbudzanie i poszerzanie wśród dzieci, młodzieży i osób dorosłych szeroko rozumianych zainteresowań plastycznych, ze szczególnym ukierunkowaniem na poznanie folkloru i sztuki ludowej. Ideą konkursu jest również zwrócenie uwagi jego uczestnikom na otaczające nas piękno krajobrazu beskidzkiego i przemiany jakie w nim zachodzą. Mała Beskidzka Ojczyzna, jej życie codzienne, obraz teraźniejszy i miniony to główna inspiracja jaką organizatorzy proponują uczestnikom konkursu w tworzeniu ich prac.

    W tym roku odbyła się już 27 edycja konkursu. Z dumą ogłaszamy, że nasze przedszkolaki zajęły w konkursie wysokie miejsca:

    Kategoria rysunek:

    I miejsce – Nadia z grupy 5 – 6 latków,

    II miejsce – Michał  z grupy 5 – 6 latków,

    III miejsce – Julia  z grupy 5 – 6 latków,

    wyróżnienie – Jaś z grupy 5 – 6 latków,

    wyróżnienie – Miłosz z grupy 5 – 6 latków,

    wyróżnienie – Karolina z grupy 4 – latków,

    Kategoria wyklejanka/kolaż:

    Wyróżnienie - Kamil z grupy 5 – 6 latków,

    Kategoria "Mama, tata i ja":

    II miejsce - Julia S. z grupy "O", 

     

    Gratulujemy serdecznie, jesteśmy z was dumni!

  • Światowy Dzień Świadomości Autyzmu - 2 kwietnia

    Kochane Dzieci, Drodzy Rodzice!

    Dziś obchodzimy szczególny dzień - Światowy Dzień Świadomości Autyzmu.
    Został on ustanowiony w 2007 r. przez Zgromadzenie Ogólne ONZ z inicjatywy Kataru, by zwrócić uwagę na dyskryminację i izolację ludzi dotkniętych autyzmem. Pozdrawiamy wszystkie dzieci i dorosłych, którzy kiedyś usłyszeli diagnozę autyzmu, kochani – jesteście WYJĄTKOWI, WSPANIALI. Każdego dnia ciężko pracujecie, aby osiągnąć umiejętności, które innym przychodzą z łatwością. Nie skarżycie się, buzie macie uśmiechnięte i bardzo, bardzo potrzebujecie mieć wielu wspaniałych przyjaciół. Chcemy być na co dzień waszymi przyjaciółmi i wspólnie dzielić smutki i radości.

    Drodzy Rodzice, którzy wychowujecie dzieci z autyzmem, składamy Wam podziękowania za trud, pracę i miłość, którą wkładacie w opiekę nad Waszymi dziećmi. To Państwo jesteście pierwszymi i najlepszymi terapeutami Waszych dzieci, dziękujemy za wspaniałą współpracę, cenne wskazówki, cierpliwość i ogromne serce.

    Nauczyciele Przedszkola nr 1

    P.S. Pamiętajcie!! Dziś wszyscy na niebiesko!! :) 


     

     

  • Zajęcia ruchowo - muzyczne

    Codziennie, od poniedziałku do piątku prowadzimy bezpłatne zajęcia ruchowo – muzyczne dla dzieci w wieku do 6 r.ż. oraz w wieku 7 – 10 lat.
    Prosimy o przekazanie tej wiadomości Państwa rodzicom. Obecnie ogląda nas około 4 tyś dzieci. A chciałybyśmy, aby z zajęć skorzystało jeszcze więcej dzieci.

    • Codziennie o godz. 10.30 odbywają się warsztaty Baby Dance. Baby Dance to tańce i hulańce dla najmłodszych dzieci do 6 r.ż.
    • Codziennie o godz. 11.30 odbywają się warsztaty Dzieciak sam w domu. Dzieciak sam w domu to warsztaty zabijania nudy ruchem i muzyką dla dzieci w wieku 7 - 10 lat.

    Prowadzi Joanna Bąk – Instruktor tańca, edukator muzyką i ruchem.
    Serce Akademii. Współprowadzi Beata Kaczor – trener mentalny, mózg Akademii.

    Zajęcia pięknie uzupełniają warsztaty ruchowo – muzyczne dla dzieci przedszkolnych. Jak również stanowią uzupełnienie zajęć muzycznych, lekcji w-f czy zajęć świetlicowych.

    Od kwietnia palujemy zwiększyć ilość i rodzaj zajęć

    Podajemy linka do zapisów:

    https://sklep.majkijezowskiej.com/majkatv/

    Z poważaniem

    Majka Jeżowska z zespołem

  • Emocje u dzieci

    Witam

    Dziś proponuję artykuł na temat emocji u dzieci. Dzieciństwo to okres, w którym chwiejność emocjonalna jest duża, a dziecko uczy się dopiero radzić sobie z emocjami. Tymi pozytywnymi i tymi trudnymi także, a rola rodzica w tym procesie jest bardzo ważna.

    Pozdrawiam. K. Mrowiec

     

    Gdy emocje miotają dzieckiem – jak pomóc mu się uspokoić?

    Wiele dzieci ma trudności z kontrolowaniem emocji: wpada w furię, wybucha, marudzi, kłóci się. Przyczyną każdego z tych zachowań są silne emocje, których dziecko nie potrafi kontrolować. I choć w niektórych przypadkach złe zachowanie to sposób wymuszenia na rodzicach tego, czego chce maluch, wiele dzieci jest po prostu wrażliwych, przez co trudno im zachować spokój. Na szczęście spokoju można się nauczyć, a o tym, jak do tego dojść, piszemy w poniższym artykule.

    Chwiejność emocjonalna, czyli co? 

    Dr Lindsey Giller, psycholog kliniczny pracujący w Instytucie Psychicznego Zdrowia Dziecka w USA tłumaczy, że „o chwiejności emocjonalnej możemy mówić wtedy, gdy reakcje dziecka są silniejsze niż u rówieśników czy rodzeństwa”. Dodaje, że dziecko z chwiejnością odczuwa emocje szybciej i bardziej intensywnie, a po stresującej sytuacji wolniej wraca do siebie. Może to być przyczyną większej podatności na impulsywne zachowania.

    Dr Giller zwraca również uwagę na fakt, że w sytuacji, gdy dziecko odczuwa silne emocje, półkula mózgu odpowiedzialna za emocje nie komunikuje się z półkulą „racjonalną”, która w normalnych warunkach odpowiada za regulację pobudzenia. Z tego powodu rozmowa z dzieckiem z chwiejnością emocjonalną jest możliwa dopiero po tym, jak emocje opadną.

    Trudna sztuka analizy emocji

    Pomoc rodziców w nauce rozumienia odczuć jest nieoceniona. Kluczem jest uświadomienie sobie, że emocje kumulują się w czasie i przekazanie tego dziecku. Maluch powinien wiedzieć, że wybuchy płaczu czy złości nie biorą się znikąd. Kiedy nauczy się szybciej zauważać i nazywać emocje, nie dopuści do sytuacji, w której będą musiały wybuchnąć.

    Ważne jest, by samemu zrozumieć i wytłumaczyć dziecku, że negatywne emocje są równie przydatne jak pozytywne. Choć rodzice chcą dla swoich dzieci przede wszystkim tych drugich, muszą pozwolić maluchowi poznać cały wachlarz odczuć. Z drugiej strony dzieci często same nie chcą zaakceptować emocji negatywnych. Dr Stephanie Samar z Instytutu Psychicznego Zdrowia Dziecka twierdzi jednak, że ich akceptacja jest „fundamentem rozwiązania problemów z radzeniem sobie z nimi”. 

    Sposoby na okiełznanie trudnych odczuć

     Istnieje całe mnóstwo strategii, które pomogą zarówno młodszym, jak i starszym dzieciom w nauce rozumienia emocji. Im więcej z nich zastosujemy w praktyce, tym lepsze efekty odniesiemy.

    Docenianie dziecięcych odczuć

    Gdy dziecko wie, że rodzic rozumie i akceptuje jego uczucia, łatwiej jest mu się uspokoić. Dr Giller podkreśla jednak, że „docenienie jest okazywaniem akceptacji, a nie dawaniem przyzwolenia”.

    Efektywne docenianie oznacza poświęcenie dziecku niepodzielnej uwagi. To pozwoli uniknąć wybuchu w sytuacji, gdy dziecku trudno jest zapanować nad emocjami. Według Dr Samar w ten sposób łatwiej jest dostrzec, jak zmienia się wyraz twarzy i mowa ciała malca. W zrozumieniu jego perspektywy pomocne będą pytania, takie jak „Czy dobrze rozumiem?”, a także szczere przyznanie się do tego, że coś jest dla nas niejasne.

    Celowe ignorowanie

    Docenianie uczuć nie jest równoznaczne z poświęcaniem uwagi złemu zachowaniu. Intencjonalne ignorowanie marudzenia czy wybuchów emocjonalnych jest jednym ze sposobów na zmniejszenie prawdopodobieństwa, że pojawią się znowu. Dr Giller zwraca uwagę, że „kluczem do skuteczności tej metody jest ponowne zwrócenie uwagi na dziecko w momencie, gdy zacznie robić coś, co możemy pochwalić”.

     

    Rodzicielska uwaga

    Uwaga poświęcana dziecku jest jednym z najpotężniejszych sposobów wpływania na jego zachowanie. Dr Giller mówi, że „jest ona dla dziecka jak cukierek”. Mechanizm jest prosty: uwaga zwiększa częstość tych zachowań, na których ją skupiamy.

    Gdy chcemy wykształcić w malcu nowe zachowanie, powinniśmy chwalić je i zauważać tak często, jak tylko się pojawi. Dr Giller radzi, by robić to „szczerze i entuzjastycznie, a do tego konkretnie, by dziecko wiedziało, za co dokładnie jest chwalone”. Podczas nauki panowania nad trudnymi emocjami oznacza to zauważanie każdej, nawet najmniejszej próby uspokojenia się. Może to być chociażby pochwała tego, że maluch wziął głęboki wdech w trakcie napadu histerii. 

    Jasne wymagania

    Innym sposobem na uchronienie dziecka przed chwiejnością emocjonalną jest stawianie zrozumiałych wymagań i konsekwentne przestrzeganie zasad. Według dr Samar wymagania i zasady powinny być jasne i krótkie, a dodatkowo komunikowane w chwilach spokoju. To pomoże dziecku wyrobić w sobie poczucie kontroli.

    Czasem stajemy przed zmianami, których nie można przewidzieć. Takie sytuacje są szczególnie trudne dla dziecka chwiejnego emocjonalnie. By ułatwić malcowi poradzenie sobie z nimi, warto ostrzec go, zanim nastąpi zmiana. Dzięki temu poczuje się lepiej przygotowany i bezpieczniejszy, a przez to również spokojniejszy.

    Opcje do wyboru

    Gdy dziecko będzie musiało zrobić coś, czego nie lubi, możliwość wyboru może zredukować intensywność emocji i pomóc w przystosowaniu się. Dodatkowo, jak dodaje dr Samar, możliwość wyboru nie dopuszcza do rozpoczęcia uciążliwych negocjacji, które mogą prowadzić do napięć. Wystarczy po prostu powiedzieć: „Możesz zrobić ze mną po zakupy albo pójść z tatą odebrać twoją siostrę z przedszkola. Co wybierasz?”.

     

    Myślenie do przodu

    Jeśli wiemy, że zbliża się sytuacja, która będzie trudna emocjonalnie dla dziecka, warto spróbować poradzić sobie z nią zanim zdąży się pojawić. Porozmawiajmy szczerze o tym, co ma się zdarzyć i z jakimi negatywnymi emocjami może się to wiązać. Najlepiej będzie wybrać moment, w którym zarówno dziecko, jak i rodzic są spokojni. Wtedy łatwiej będzie postanowić, jak poradzić sobie z trudną sytuacją.

     

  • Teatr w domu! Super! 

    Karmelek | spektakl online dla widzów 4+

    31 marca - godz. 17:00 do 18:00

    https://conamiescie.info/event/teatr-w-domu-karmelek-spektakl-online-dla-widzow-4/

     

  • REKRUTACJA!

    SZANOWNI PAŃSTWO

    W celu ograniczenia niebezpieczeństwa zarażenia się koronawirusem COVID-19, prosimy  o przesyłanie wniosków o przyjęcie dziecka do przedszkola oraz innych dokumentów/oświadczeń potwierdzających spełnianie przez dziecko kryteriów określonych w postępowaniu rekrutacyjnym na skrzynkę mailową przedszkola w formie skanów lub fotografii.

    Po ustaniu zagrożenia będzie możliwe uzupełnienie dokumentacji w postaci papierowej. Zachęcamy również do składania dokumentacji do skrzynki listowej znajdującej się przy wejściu do przedszkola. Poczta ze skrzynki listowej przy przedszkolu jest codziennie wyjmowana.

    Mogą Państwo również wysłać list z dokumentacją związaną postępowaniem rekrutacyjnym korzystając z tradycyjnej poczty.

    Wniosek wraz z dokumentacją można pobrać drogą elektroniczną ze strony wybranego przez Państwa przedszkola.

    Wnioski o przyjęcie dziecka do przedszkola wraz z dokumentacją przyjmowane będą drogą e-mailową do 8 kwietnia 2020 r. do godziny 12.00.

    Informacje o decyzjach władz będziemy przekazywać na bieżąco w zakładce Aktualności.

  • Drodzy rodzice!

    W związku z nowym rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 20 marca 2020 roku, które nakłada na nas od 25 marca 2020 roku realizowanie podstawy programowej, tzw. kształcenie na odległość, zwracamy się z serdeczną prośbą o wykonywanie każdego dnia zadań umieszczanych na stronie internetowej naszego przedszkola w zakładce ZDALNE NAUCZANIE.

    Wiemy, że jest to sytuacja trudna zarówno dla Was Rodziców, jak i dla nas. Najważniejsze jest jednak, aby zminimalizować możliwość rozprzestrzeniania się wirusa, aby dzieci zdrowe i pełne energii wróciły jak najszybciej do przedszkola.

    Prosimy również o komunikowanie na naszego maila przedszkolnego www.przedszkole1zywiec@op.pl trudności związanych z dostępem do podawanych przez nas materiałów edukacyjnych.

    Pozdrawiamy Państwa bardzo gorąco, życzymy zdrowia, cierpliwości oraz ogromu fantastycznych pomysłów na zabawę z własnymi dziećmi.

    Zachęcamy Państwa do dzielenia się z nami ciekawymi sposobami na spędzanie czasu z dzieckiem w domu. Możecie Państwo przesyłać zdjęcia wytworów dziecięcych prac, zabaw, które zamieścimy na stronie internetowej przedszkola w zakładce – Galeria zdjęć  pod nazwą - Bawię się i uczę w domu.

    Prosimy także  o gromadzenie zrealizowanych materiałów edukacyjnych w „teczce przedszkolaka” i dostarczenie po powrocie do przedszkola nauczycielom prowadzącym grupę.

     

  • Papierowa mumia

    Jeśli nie masz za wiele czasu lub po prostu potrzebujesz odpocząć, a Twoje dziecko marudzi i nie wie, co ze sobą zrobić, zaproponuj mu, by pobawiło się papierem toaletowym. Tak, papierem toaletowym. Daj dziecku rolkę papieru i niech samo wymyśla, co może z nim zrobić. Jeśli Twoje dzicko potrzebuje wskazówek, by rozpocząć zabawę, doradź mu niech owija papierem siebie i udaje mumię albo owija meble dookoła, samochody, klocki itp.

    Kilka groszy na papier i co najmniej godzinę spokoju :)

     

  • Motoryka artykulacyjna

     

     

  • Widzę Cię :)

    O! Widzę grzeczne dziecko! 

    Cieszę się, że słuchasz rodziców i pamiętasz o zdrowych przekąskach.

    Tak, tak - wiem... "Wszędzie dobrze, ale w domu najlepiej".

     

     

  • Piosenki online dla rodziców - MAC Edukacja

    Na stronie interetowej www.mac.pl dodatkowo udostępnione zostały materiały muzyczne. Rodzice mogą założyć konto na stronie i bezpłatnie z nich korzystać. Zapraszamy srdecznie!

    Linkt do rejestraji:

    -> z paska profilu proszę wybierać opcję „rodzic” i dalej wprowadzać dane wg wytycznych, na podany w trakcie rejestracji adres mailowy przyjdzie prośba o aktywację konta, wystarczy kliknąć w otrzymany link i konto jest aktywne.

     

  • Zagadki słuchowe

    Kto lubi zagadki - rączka w górę!

    Poproś mamusię, aby zawiązała Ci szalik tak, aby zakrył Twoje oczy. A teraz musisz być bardzo cichutko, bo dziś do Ciebie będą mówiły przedmioty... 

    Rodziców proszę o zaprezentowanie dziecku następujących zagadek słuchowych: szuranie krzesłem, stukanie o szybę lub stół, zamykanie szuflady biurka, uderzanie łyżeczką o kubek, przelewanie wody, rwanie papieru, tupanie, spadanie kluczy itp.

    Co słyszysz? Trudne? To dlatego, że wokół nas jest tak dużo dźwięków, że przestajemy zwracać na większość z nich uwagę.

  • Nauka i zabawa w domu!

    Drodzy Rodzice!

    Kolejne publikacje Wydawnictwa MAC Edukacja są dostępne na stronie www.mac.pl:

    CYKL                                                     Materiał                              Poziom   

    OLEK I ADA                                         karty pracy - cz.2               3-latek [A]

    OLEK I ADA                                         karty pracy - cz.2               4-latek [A+]

    OLEK I ADA                                         karty pracy - cz.4               5-latek [B]

     OLEK I ADA                                        karty pracy - cz.4               6-latek [B+]

    NOWE PRZYGODY OLKA I ADY     karty pracy - cz.2                4-latek [A+]

    NOWE PRZYGODY OLKA I ADY     karty pracy - cz.3                5/6latek [BB+]

    KOLOROWY START                          karty pracy - cz.2                 3-latek

    KOLOROWY START                          karty pracy - cz.2                4-latek

    KOLOROWY START                          karty pracy - cz.3                5-latek

    KOLOROWY START Z PLUSEM     karty pracy - cz.3                6-latek

     

    Zachęcamy do korzystania i pozdrawiamy.

  • Dzieci wiedzą lepiej!

    Poproście rodziców, żeby podali Wam jeden związek frazeologiczny.

    Tak, takie trudne słowa. ZWIĄ-ZEK FRA-ZE-O-LO-GI-CZNY.

    O! ja już podaję na dziś: np. „Mieć muchy w nosie”. A teraz szukajcie wspólnych tłumaczeń: Co to znaczy? Kiedy można tak powiedzieć? I o co w ogóle chodzi? (uśmiech na twarzy gwarantowany).

  • Światowy Dzień Zespołu Downa

    Drogie Dzieci, 21 marca to dzień, w którym świętujemy podwójnie! Dzisiaj mamy możliwość okazać sympatię naszym Przyjaciołom z Zespołem Downa. Przyłączcie się z znami do akcji Skarpetkowe Wyzwanie i ubierzcie na stópki najbardziej kolorowe skarpetki jakie macie. Oczywieście najlepiej nie do pary :) Ta zabawa symbolizuje, że "Inny" czyni świat bardziej kolorowym, pięknym, ciekawszym... 

  • Wiosenny taniec

    Dzieciaczki, bardzo żałujemy, że w tym pięknym dniu nie jesteśmy razem. Obiecujemy, że po powrocie uczcimy Święto Wiosny wspólnie. A dzisiaj… podwińcie rolety lub odsłońcie firanki, tak aby zobaczyły Was chmury, pąki na drzewach, wiatr i przelatujące ptaki. Poproście Rodziców o włączenie piosenki „Wiosna wiosenka” i zatańczcie najpiękniej jak potraficie. Pamiętajcie, że przyroda na Was patrzy.

    Miłego Dnia Wiosny😊

     

    Link do piosenki:

    https://www.youtube.com/watch?v=YzMADXJp_Tk

  • Nie ma czasu na nudę! :)

    W poniższym linku znajdziecie Państwo wiele ciekawych kart pracy dostosowanych do wieku i możliwości Waszych dzieci! Każdy rodzic znajdzie coś dla swojego dziecka! 

    Źródło grafiki: www.google.pl

  • Wiosna!

    Wiosna już przyszła!!!
    Jakie widzisz jej oznaki?
    Narysuj krokusa, przebiśnieg, bociana ... lub inny symbol wiosny:)

strona: